صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

ماجراهای جالب مربی جوان ایرانی

از قطبی و هلی‌شات تا قهرمانی در چین

امیر اسدی
روزنامه‌نگار
جهانیار محبی، کمک مربی تیم شانگهای‌پورت بود که با این تیم قهرمان سوپرلیگ چین در سال 2023 شد. مربی 32 ساله‌ای که خیلی زود در حال تبدیل کردن خود به عنوان سرمربی است. نام جان - جهانیار - محبی را به عنوان یک مربی آینده‌دار در ذهن داشته باشید. اکتبر سال 2023، محبی به عنوان مربی شانگهای پورت در سوپرلیگ چین توانست اولین قهرمانی رسمی خود را جشن بگیرد. او خیلی دوست دارد همین مسیر را ادامه بدهد. محبی رویاها و آرزوهای بزرگی دارد.

رویای مربیگری
و سفر به اتریش
جهانیار 32 ساله دنبال راهی بود برای اینکه مربی فوتبال شود. با توجه به اینکه هوادار پرسپولیس در ایران بود، خیلی اتفاق افتاد که به عنوان یک تماشاگر در تمرینات این تیم حاضر شود. افشین قطبی را آنجا ملاقات کرد و در سن 16 سالگی از او راهنمایی‌هایی را دریافت کرد. آن زمان قطبی سرمربی پرسپولیس بود. جهانیار از قطبی پرسید که چطور می‌توانم مربی خوبی شوم و سرمربی پرسپولیس در آن مقطع هم جواب داد که برای رسیدن به اهدافی که دارد راهی اروپا شود. به این دلیل که آنجا شرایط برای مربیگری و یادگیری بهتر است. شرایط دانشگاهی در اتریش فاکتور مهمی بود که مربی ایرانی تصمیم گرفت راه وین را در پیش بگیرد اما هدف اولش این بود که مربیگری را ارتقا بدهد. او در تیم‌های پایه وینا کار کرد. بعد از اتفاقاتی که افتاد، محبی مجبور شد باشگاه وینا را ترک کند ولی خیلی سریع توانست در باشگاه دیگری به نام اف‌آ‌سه فعالیت کند. اف‌آ‌سه نتوانست محبی را به صورت درازمدت نگه دارد.

پروژه تایلند؛ آماده نبودم
خیلی اتفاقی پروژه تایلند پیش آمد. ارتباطی که با افشین قطبی داشت به ثمر نشست و او از محبی خواست تا در تایلند به عنوان آنالیزور فعالیت کند: «وقتی که این پیشنهاد رسید، سریع قبول کردم. بدون اینکه به مفاد قرارداد نگاه کنم. چنین پیشنهادی را باور نمی‌کردم. آن هم در سن 24 سالگی.»

انتقال به چین، گام بعدی
باشگاه شیجیاژوانگ، قطبی و محبی را استخدام کرد. این تیم آن زمان بسیار قوی بود: «چین جای متفاوتی بود. اپلیکیشن‌ و اینترنتی که استفاده می‌کردند، برایم تازگی داشت. محبی توانست با جامعه آشنا شود. او باید هلی‌شات پرواز می‌داد، کارهای آنالیز انجام می‌داد و به همکارانش هم کمک می‌کرد. با این وجود آنها یک مسیر درست را پیش گرفتند و در سال 2017 می‌توانستند به سوپرلیگ صعود کنند اما در جایگاه سوم کارشان را پایان بردند. سال بعد در سال 2018 مجبور شدند از شیجیاژوانگ جدا شوند.

برگشت به ایران آسان نبود
بعد از چند ماه قطبی و محبی به کشور خودشان ایران برگشتند و هدایت فولاد خوزستان را بر عهده گرفتند. محبی می‌گوید: «آنجا می‌توانستم با مردم کشورم و به زبان خودمان حرف بزنم. یک مسأله‌ای که وجود داشت، عشق به فوتبال در ایران بود. هر جا که می‌رفتیم همه درباره فوتبال حرف می‌زدند. این قضیه کار را بسیار سخت می‌کرد، بخصوص برای مربیان فوتبال.»

همکاری با خاویر پریرا
قطبی و محبی بعد از فولاد دوباره به چین برگشتند و در سومین تجربه توانستند شیجیاژوانگ را به سوپرلیگ برسانند. این لحظه بسیار برای محبی مهم بود: «واقعاً چنین صعودی برای من اهمیت داشت. در گذشته همیشه با ناراحتی کارم تمام می‌شد اما این بار توانستم جلوه دیگری از فوتبال را هم ببینم.»

رویای لالیگا
چگونه اتفاق افتاد
بعد از شش ماه که در هنان کار کردند، به صورت ناگهانی وارد باشگاه لوانته در لالیگا شدند. در اکتبر 2021 لوانته، خاویر پریرا را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و او هم خیلی زود جهانیار محبی را با خودش به اسپانیا برد: «این رویای بزرگی برای من بود. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم که تمام این موارد چگونه و در عرض چند سال اتفاق افتاد.»

در نهایت قهرمانی با شانگهای
بعد از تمام این تجربیات، محبی و پریرا به چین برگشتند و باشگاه هنان آنها را برگرداند: «ما می‌خواستیم جایی کار کنیم که به ما اطمینان باشد و احترام بگذارند.» با وجود این، باشگاه مشکل اقتصادی داشت اما آنها توانستند کار بزرگی انجام بدهند و این تیم را در رتبه خوبی قرار بدهند. بعد از این موفقیت، شانگهای پورت دنبال آنها آمد و جذب‌شان کرد. باشگاه شانگهای‌پورت در تمام تاریخ فقط یک بار توانسته بود قهرمان شود. پریرا و محبی بعد از قهرمانی با شانگهای در سوپرلیگ چین تصمیم گرفتند به همکاری ادامه ندهند.

2025، آغاز تجربه سرمربیگری
برنامه کاملاً مشخص است. محبی می‌خواهد مدرک مربیگری پرولایسنس خود را تا سال 2025 از انگلیس بگیرد و این اتفاق در اتحادیه فوتبال این کشور به وقوع خواهد پیوست: «پریرا سال‌ها در لیگ برتر و چمپیونشیپ کار کرده بود و به من راهنمایی داد تا مدرک خودم را از آنجا بگیرم. خوشحالم که این گام رو به جلو را برداشتم تا بتوانم در سال‌های بعد سرمربی باشم. شما همیشه باید برنامه‌های مختلفی داشته باشی.»

جستجو
آرشیو تاریخی