صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و سه - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و سه - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

ساره جوانمردی و درخواستی که غیرمعقول نیست

این امتیاز را به همه غیرفوتبالی‌ها بدهید

 مرتضی رضایی
روزنامه نگار

 ساره جوانمردی و یک درخواست برای حضور در پارالمپیک؛ درخواستی که غیرمنطقی هم نیست. بدون فرزندم به پاریس نمی‌روم. او این حرف را در مراسم تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین زد. جوانمردی گفت: «فدراسیون جانبازان و توانیابان قول داده شرایط خوبی برای حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس در رشته تیراندازی فراهم کند که متأسفانه تا این لحظه هیچ اتفاقی رخ نداده است. اگر فضا از نظر مربی، تمرینی و امکانات فراهم نشود و قول‌هایی که داده‌اند عملی نشود، ترجیح می‌دهم در پارالمپیک پاریس حضور پیدا نکنم. چون با بچه در چنین شرایطی واقعاً سخت است.»
در روزگاری که فوتبال ایران در یک سیستم غیرمنطقی بخش اعظمی از سرمایه ورزش را می‌بلعد و همیشه یک فاصله عجیبی از لحاظ مالی بین فوتبالی‌ها و غیرفوتبالی‌ها بوده، درخواست ساره جوانمردی چیز عجیبی نیست. او عضو تیم ملی ایران است که برای ایران تیراندازی کند اما به قول خودش با بچه شیرخواره و 5 ماهه کجا برود؟ اصلاً چطور برود؟ ساره دلش پر بود از اینکه وعده‌هایی به او داده بودند که هنوز عملی نشده است. او بهترین کار را کرد، در جایی که خیلی از رسانه‌ها حضور داشتند حرف‌هایش را زد و شفاف گفت: «اگر می‌خواهید به پارالمپیک بروم و برای ایران تیراندازی کنم و احتمالاً مدال هم بگیرم خب کاری کنید تا من که مادر هستم بدون بچه‌ام جایی نروم. اگر این کار را نمی‌کنید که ورزش حرفه‌ای را رها می‌کنم و می‌روم سراغ زندگی‌ام.»
 نمی‌دانم تا چه اندازه این درخواست جوانمردی مورد تأیید است اما فکر می‌کنم باید بخش اعظمی از حق را به این ورزشکاران داد. به ساره، به مهسا، به الهام و الهه و هر کسی که مادر است و می‌خواهد به المپیک یا پارالمپیک برود و برای این مملکت مدال بگیرد. انصافاً ورزش کردن در شرایط حرفه‌ای و تمرین کردن هر روز و هر ماه خیلی سخت است که اگر حمایت فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و کمیته المپیک و پارالمپیک نباشد کار را برای قهرمان‌ها سخت خواهد کرد.
 ساره جوانمردی یک درخواست کرد که شاید خیلی‌ها آن را تهدید قلمداد کردند اما او نگاهش حرفه‌ای است، حق طبیعی برای نگهداری از بچه‌اش دارد و راست می‌گوید که نمی‌تواند بچه 5 ماهه‌اش را تنها بگذارد و راهی پاریس شود تا در این مسابقات شرکت کند. همین شرایط را مهسا جاور در قایقرانی دارد یا سال‌های قبل الهه احمدی در تیراندازی. الهام فرهمند در فوتبال که با مساعدت فدراسیون فوتبال راهی جام ملت‌های زنان در هندوستان شد و حتی عکس‌هایش در بیلبوردهای تبلیغاتی هم منتشر شد.
 ساره و ساره‌ها از نظر من درخواست خیلی غیرمعقولی ندارند چرا که مگر در این کشور هشتاد و خرده‌ای میلیون نفره، چند نفر استعداد آنها را دارند که به تیم ملی و به المپیک و پارالمپیک برسند؟ آنها را دریابید. آنها درخواست غیرمعقولی ندارند، آنها فقط یک بلیت و کمی رایزنی خواسته‌اند برای همراهی فرشته‌های کوچک‌شان؛ نه سکه، نه پاداش و نه حواله‌های میلیاردی!
 

جستجو
آرشیو تاریخی