سیاست‌های یک بام و دو هوا در فوتبال ایران

مرخصی سربازی به عمری و سرلک آری به مرادمند و یزدانی نه

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
اعلام شده دو بازیکن پرسپولیس به همراه دیگر سرباز‌های لیگ برتر تا آخر فصل فرصت دارند در تیم‌های خود باقی بمانند و به فوتبال ادامه دهند. این فرصت درحالی به مشمولان داده شده که در فصل بیست و یکم دو بازیکن استقلال به ناچار در میانه‌های فصل جدا شدند و به تیم ملوان رفتند.
در آن ایام باشگاه استقلال هرچه تلاش کرد فرصتی چند ماهه برای بازیکنان خود بگیرد تا لااقل فصل را تمام کنند، موفق نشد. حتی سیاوش یزدانی با حالتی ملتمسانه در سیما حاضر شد و از مسئولان خواست کمکش کنند تا او فصل را با استقلال تمام کند اما هیچ موافقتی با این درخواست نشد.
رایزنی‌های مصطفی آجورلو، مدیرعامل سابق استقلال نیز گره‌گشا نبود و سردار موفق نشد از روابط خود بهره بگیرد و به نفع استقلال کاری انجام دهد و درنهایت هم مرادمند استقلال را به مقصد ملوان ترک کرد و هم یزدانی.
استقلال نیز در آن ایام دست به دامان سیلوای برزیلی شد و این بازیکن را از لیگ عربستان به خدمت گرفت و توانست فصل را با موفقیت به پایان برساند. بسیاری معتقدند اگر سازمان دفاعی که گابریل پین برای استقلال ایجاد کرده بود، دچار نقص می‌شد، استقلال قهرمانی را از دست می‌داد اما این مربی ایتالیایی به خوبی توانست از استقلال یک مدافع خوب بسازد به طوری که با حضور مدافع جدید برزیلی هماهنگی خط دفاع آبی‌ها بر‌هم نخورد و استقلال توانست درنهایت جام قهرمانی را به واسطه آن دفاع خوب به دست آورد و صاحب قهرمانی لیگ برتر شود.
با وجود قهرمانی استقلال اما این سؤال که چرا مسئولان ذی‌ربط اجازه ندادند دو مدافع کلیدی استقلال تا پایان فصل در این تیم به بازی ادامه دهند، حل نشده باقی ماند.
ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که می‌بینیم در فصل جاری با وجود تعدد بازیکنان سرباز در تیم‌های لیگ برتری اجازه داده شده سربازها تا پایان فصل در تیم‌های خود باقی بمانند.
همین حالا میلاد سرلک و محمد عمری باید برای گذران دوران مقدس سربازی راهی پادگان شوند یا به یک تیم نظامی ملحق شوند اما برای این دست بازیکنان تخفیف بزرگی قائل شده‌اند و اجازه داده‌اند سرباز‌های پرسپولیس در تیم خود باقی بمانند و به بازی ادامه دهند. اینکه چه طور در فصل بیست و یکم مدافعان استقلال ملزم به اعزام به خدمت سربازی می‌شوند و حتی علیه آنها بیانیه رسمی صادر می‌شود اما در فصل جاری اینچنین به سربازها تخفیف می‌دهند تا پایان فصل در خدمت تیم‌های خود باشند، از آن جمله سیاست‌های یک بام و دو هوایی است که خیلی‌ها را حیرت‌زده کرده است.
 
مرادمند و یزدانی جام جهانی را از دست دادند
شاید آن فصل خللی در راه قهرمانی استقلال در لیگ برتر به وجود نیامد اما انتقال مدافعان استقلال در شرایطی که در اوج آمادگی قرار داشتند، باعث شد هر دو حضور در جام جهانی را از دست بدهند. پیش از آن تصمیم یزدانی آرام، آرام در حال نزدیک شدن به ترکیب اصلی تیم ملی بود و شرایط بسیار ایده‌آلی را سپری می‌کرد. مرادمند نیز در یکی، دو اردو به تیم ملی فرا خوانده شد و به سبب بازی‌های با ثبات مورد توجه مربیان تیم ملی قرار داشت اما اعزام به خدمت سربازی ناگهان سرنوشت این دو بازیکن را تغییر داد و این دو زمان قابل توجهی از حضور در میادین فوتبال محروم شدند تا اینکه دوباره به استقلال بازگشتند. تردید نباید داشت اگر یزدانی و مرادمند تا پایان فصل بیست و یکم در ترکیب استقلال بازی می‌کردند، دست‌کم یکی از این دو در ترکیب اصلی تیم ملی هم دیده می‌شد اما بی‌آنکه تخفیفی برای مدافعان استقلال لحاظ شود، آنها لباس سربازی به تن کردند و راهی انزلی شدند تا برای باشگاه ملوان خدمت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی