برنده‌های اصلی یک فوتبال پرتضاد

مصادیق بارز بلبشو

وصال روحانی
روزنامه نگار

 برای پیدا کردن مفهوم کامل «بلبشو» کافی است نگاهی به صحنه فوتبال کشور بیندازید. مصادیق بارز این کلمه از قرار ذیل است:
1- کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بدون اینکه هیچ اشاره‌ای در متن قوانین به مجازات کسر امتیاز برای تیم‌های تخطی کرده از دستورالعمل «سقف مخارج عمومی» باشگاه‌ها شده باشد، دو تیم (سپاهان و پرسپولیس) را مشمول این مجازات می‌کند و از یکی 4 پوئن و از دیگری یک امتیاز کسر می‌کند.
2- باشگاه‌های مجازات شده با رجوع به کمیته استیناف که نهاد بالادست کمیته انضباطی و آرای آن ارجح بر این کمیته است، مجوز ابطال حکم امتیازات کسر شده را می‌گیرند و به جایگاه قبلی خود رجعت و البته کمیته انضباطی را سنگ روی یخ می‌کنند.
3- ضلع سوم ماجرا (استقلال) که کسر امتیاز نشده اما متهم به ارتکاب چند خلاف منجمله دور زدن قانون «سقف مخارج» و حتی جعل اسناد است، با انتشار بیانیه‌ای زمین و زمان را کوبیده و سایرین را مظهر بی‌عدالتی و خودش را شامل قانونمندی و نمونه مظلومیت معرفی می‌کند. این باشگاه فدراسیون را رسماً به «پولکی بودن» متهم می‌کند و می‌پرسد؛ «چقدر پول می‌خواهید تا عبور ما را هم از قانون سقف مخارج زیرسبیلی رد کنید. صریح بگویید تا ما هم آن را بپردازیم» و عجبا که فدراسیون به این اتهام (قابل خرید بودن!) هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.
4- باشگاه چهارم (شمس آذر قزوین) که کسر امتیازش مربوط به فصل پیش و زمان حضورش در مسابقات «لیگ یک» است و هیچ ارتباطی به وقایع امسال لیگ برتر ندارد، خودش را وسط ماجرا می‌اندازد و می‌گوید که انگار تنها باشگاهی که باید مجازات شود، همین تیم قزوینی است ز یرا سایر مجازات‌شده‌ها از این قضیه رسته‌اند و شمس‌آذر تنها تیم کسر امتیاز شده در شرایط کنونی (پس از ابطال احکام قبلی صادر شده) است. شمس‌آذر اصلاً‌ به این اشاره نمی‌کند که ماجرای استفاده‌اش از یک بازیکن غیر‌مجاز در لیگ دسته اول کشور که شکایات چند تیم رقیب را موجب شد، از مصادیق تخطی‌های مالی نیست که مجازات کسر امتیاز بر آن مترتب باشد و حتی اگر تخطی مالی بود، مربوط به فصل گذشته است و هر حکم و قانونی مشمول «عطف به ماسبق» نمی‌شود و هر پرونده مختومه‌ای را نمی‌توان از نو گشود.
5- یکی دو تیم دیگر در مظان اتهام (تخطی از قانون مخارج عمومی) شامل تراکتور و البته استقلال به لطف احکام صادر شده از سوی کمیته استیناف درمی‌یابند که دیگر «کسر امتیاز»ی در کار نیست و اگر خطاهای‌شان در این زمینه احراز و اثبات هم بشود، امتیازی از آنها کسر نخواهد شد، ولی بابت اینکه برخلاف سپاهان و پرسپولیس حتی یک ریال هم جریمه نقدی نشده و از این همه احکام متضاد بهره‌مند شده‌اند، از هیچ‌کس تشکر نمی‌کنند و ادعای مبرا بودن از هر لغزشی را هم دارند. آنها برنده‌های اصلی هستند زیرا هم سندهای خرید و فروش‌شان مجهول و مخدوش است و هم بابت این مسأله نقره‌داغ مالی نشده‌اند. این در حالی است که از سپاهان 40 میلیارد و از پرسپولیس 10 میلیارد تومان اخذ جریمه شده است.
6- سازمان لیگ که مجری اصلی و مدیر ارشد مسابقات لیگ برتر است، فقط این صحنه‌ها را تماشا می‌کند و نه چیزی می‌گوید و نه کار خاصی می‌کند. آنها لابد در گوشه‌ای آرام گرفته و منتظرند این جنجال خبری پایان گیرد و چون لیگ به سبب برگزاری جام ملت‌ها به مدت 40 روز تعطیل می‌شود، این مهلت را فرصت رهایی خود و فروکش کردن ماجراها و بازگشت تدریجی به شرایط قبلی می‌دانند. بنابراین آنها هم به نوعی از برنده‌ها و نجات‌یافتگان این بحران تلقی می‌شوند و بحرانی که البته در نظام کاری آنها شکل گرفته و به تبع آن مسئول بودن آنها در این زمینه بلاتردید است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی