گاف فدراسیون والیبال در رقابت‌های جوانان

وقتی آینده‌نگری فدای نتیجه‌گرایی می‌شود

رقابت‌های والیبال جوانان کشور در شرایطی برگزار می‌شود که اجازه استفاده از بازیکنان متولد سال ۸۲ باعث شد این رقابت‌ها هیچ خروجی مثبتی نداشته باشد.
یکی از مهم‌ترین سیاست‌های والیبال ایران طی سالیان گذشته، توجه به رده‌های پایه بوده است. عناوین آسیایی و جهانی که تیم‌های زیر ۱۷ سال، نوجوانان و جوانان کسب کردند نتیجه همین سیاست بوده است؛ اما به نظر می‌رسد این رویه در حال تغییر است و نتیجه‌گرایی باشگاه‌ها باعث شده مشکل بزرگی سر راه تیم جوانان قرار بگیرد.
رقابت‌های والیبال جوانان کشور دوشنبه در شهرکرد آغاز شد. فدراسیون والیبال در تصمیمی عجیب اجازه داد بازیکنان متولد ۸۲ در این رقابت‌ها شرکت کنند. نکته قابل تأمل اینکه بازیکنان این رده به لحاظ سنی نمی‌توانند در تیم ملی جوانان بازی کنند تا عملاً رقابت‌های قهرمانی کشور هیچ خروجی مثبتی نداشته باشد. در حالی که بازیکنان رده ۸۳ باید در این رقابت‌ها بازی می‌کردند.
زمانی که فدراسیون والیبال متوجه شد گاف بزرگی در تعیین سن بازیکنان شرکت‌ کننده در رقابت‌های جوانان کشور داده تصمیم گرفت تغییراتی در قوانین رقابت‌ها ایجاد کند و بر این اساس تیم‌ها باید در ترکیب خود از تعداد خاصی بازیکنان متولد سال ۸۳ استفاده کنند. این مسأله می‌توانست گافی را که فدراسیون والیبال داده تا حدودی جبران کند اما واکنش عجیب برخی باشگاه‌ها و مخالفت آنها با این مسأله باعث شد این قانون اجرایی نشود. دلیل این مخالفت هم سیاست نتیجه‌گرایی باشگاه‌ها بوده است. عجیب است که برخی حتی در رده‌های پایه هم به دنبال نتیجه‌گرایی صرف هستند و اهمیتی به آینده والیبال ایران نمی‌دهند.
از طرفی نمی‌توان از کنار اشتباه بزرگ فدراسیون والیبال در خصوص این موضوع به راحتی گذشت. مگر می‌شود رقابت‌های جوانان کشور در شرایطی برگزار شود که بازیکنان برتر آن شانسی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی جوانان نداشته باشند؟ باید امیدوار بود این اتفاق، تجربه‌ای برای فدراسیون والیبال باشد تا در آینده چنین گافی ندهد. در چنین شرایطی دست کادرفنی تیم ملی جوانان برای انتخاب بازیکنان بسته شده است چرا که امکان استفاده از بازیکنان متولد سال ۸۲ در رقابت‌های جوانان آسیا نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی