کادرفنی صلاح بداند در آسیایی ازبکستان وزنه می‌زنم

آیت شریفی: نزدیک به مدال نباشم رفتن به المپیک فایده‌ای ندارد

رضا عباسپور
روزنامه نگار
 یکی از اوزانی که کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس و دشت نشانی خوشرنگ از این آوردگاه روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است، دسته وزنی 102+ کیلوگرم (فوق سنگین) است. بر همین اساس، رقابت در این دسته وزنی بین ستاره‌های جوان و جویای نام حاضر در اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری بسیار حساس و میلیمتری دنبال می‌شود. علی داودی، آیت شریفی، علیرضا یوسفی و چند چهره جوان دیگر در این دسته وزنی جزو مدعیان حاضر در اردوی تیم ملی هستند که البته داودی و شریفی شرایط و امتیازاتشان از بقیه نفرات برای رسیدن به سهمیه ورودی المپیک بیشتر است. سوای علی داودی که در حال حاضر با ثبت مجموع 452 کیلوگرم در جایگاه چهارم دسته وزنی فوق‌سنگین قرار دارد، آیت شریفی که در دو سه سال اخیر عملکرد امیدوارکننده‌ای داشته است، تلاش می‌کند تا کنار داودی شانس خود را برای المپیکی شدن در دو فرصت باقیمانده (آسیایی ازبکستان و جام جهانی تایلند) امتحان کند. بر همین اساس در شرایطی که او هم‌اکنون در چالوس مشغول تمرین برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا است با او همکلام شدیم تا ببینیم شرایط روحی و رکوردی او در مسیر باقیمانده برای کسب سهمیه ورودی به المپیک چطور است.

  با آمادگی که قبل از مسابقات جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی داشتی برایت دو مدال خوشرنگ کنار گذاشته بودیم. چه شد که افت بدنی داشتی و نتوانستی در ریاض و هانگژو مدال بگیری؟
 خودم هم نمی‌دانم چه بلایی سرم آمد که به یکباره آن همه انگیزه و هدفگذاری که برای درخشش در رقابت‌های جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو جمع کرده بودم، همه بر باد رفت و تبدیل به ناکامی شد. مخصوصاً در بازی‌های آسیایی هانگژو من خیلی روی کسب یک مدال خوشرنگ حساب باز کرده بودم اما بواسطه آسیب دیدگی که در جهانی عربستان برایم رخ داد، نتوانستم بدنم را خوب ریکاوری کرده و نهایتاً در بازی‌های آسیایی هانگژو هم دستم از مدال کوتاه ماند. خودتان شاهدید که در بازی‌های آسیایی بعد از عملکرد نامطلوبی که روی تخته داشتم، خیلی حالم خراب بود و اصلاً نمی‌توانستم باور کنم که آن شرایط ایده‌آل رکوردی که داشتم، با این وضعیت ضعیف و غیرقابل قبول عوض شد! به هر حال عملکرد ضعیفی که در عربستان و چین داشتم، تجربه خوبی برایم شد تا با درس گرفتن از ناکامی‌ها بتوانم خودم را برای مسیر پیش رو و آینده بسازم و آماده کنم.
  وضعیت تمرینی‌ات در اردوی چالوس چطور است؟ آسیب دیدگی نداری؟
نه خدا را شکر بعد از بازی‌های آسیایی وقتی برگشتم ایران با هماهنگی کادرفنی و رایزنی فدراسیون، مشغول درمان آسیب‌دیدگی‌هایم شدم تا بتوانم سرحال و آماده خودم را مهیای حضور در رویدادهای مهم پیش رو کنم. مسابقات قهرمانی بزرگسالان قاره آسیا و بازی‌های جام جهانی 2024 تایلند که هر دو مسابقه تورنمنت گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس هستند، هم برای من و هم برای تک تک ملی‌پوشان و کادرفنی حائز اهمیت و ویژه است. برهمین اساس، سرمربی تیم ملی تصمیم گرفت ما در تورنمنت گزینشی قطرکاپ فقط وزن‌کشی کنیم و بعد از حضور در اردوی آماده‌سازی که داریم، برای حضور در آسیایی و جام جهانی مهیا شویم. ما الان در اردوی چالوس 4 وزنه‌بردار فوق سنگین هستیم که همگی مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی در رویدادهای مهم پیش رو هستیم اما برای المپیک با توجه به حضور من و علی داودی در رقابت‌های گزینشی شانس ما بیش از آنها است. شرایط اردوی تیم ملی در چالوس هم عالی است و همه چیز برای آماده شدن و تمرینات ما فراهم است. مشکلی ندارم و خدا را شکر مصدومیت‌هایی هم که داشتم بهبود پیدا کرده است. فعلاً کنار بقیه بچه‌ها مشغول تمرین هستیم تا ببینیم کادرفنی چه شرایطی را برای ما در نظر دارد.
  آسیایی ازبکستان وزنه می‌زنی؟
ببینید، اولویت اصلی من فعلاً این است که رکوردهایم را افزایش داده و برگردم به شرایط ایده‌آلی که قبل داشتم. من اگر بدنبال المپیکی شدن هستم اول باید بتوانم رکوردهایم را افزایش دهم و برسم در حدی که شانس کسب مدال در پاریس داشته باشم. بعد به امید خدا هر مسابقه‌ای که کادرفنی صلاح دانست حتماً بدون چون وچرا در آن دست به وزنه می‌شوم. برای مسابقات آسیایی ازبکستان که گزینشی المپیک نیز هست، ما 4 وزنه‌بردار فوق سنگین هستیم که هر 4 نفرمان هم توان حضور در این رویداد را داریم. در نهایت تصمیم اصلی با سرمربی تیم ملی است که کدام یک از ما در آسیایی ازبکستان روی تخته برویم.
  یعنی هنوز قطعی مشخص نیست که شما و علی داودی در آسیایی ازبکستان وزنه می‌زنید یا نه؟
نه. هیچ چیز هنوز قطعی نیست. البته سرمربی محترم تیم ملی به من و علی آقای داودی گفتند که شما دو نفر حتماً باید در یکی از این دو رویداد گزینشی باقیمانده وزنه بزنید اما قطعی مشخص نشده که کدام مسابقه را باید من دست به وزنه شوم و کدام رویداد را علی داودی. برای من هم خیلی فرقی ندارد که کجا وزنه بزنم چون همانطوری که عرض کردم، اول باید رکوردهایم را ارتقا بدهم و به وزنه‌های 210 در یکضرب و 250 در دوضرب برسم و یا حتی با تمرین بیشتر به رکوردهای بالاتر حمله کنم. بعد به امید خدا در هر رویدادی که کادرفنی صلاح دید برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران و کسب سهمیه المپیک روی تخته می‌روم.
   اگر به سهمیه ورودی المپیک رسیدی، برنامه‌ات برای مدال‌آوری در پاریس چیست؟
حقیقتش این است که ما تا المپیک پاریس چیزی حدود 7 تا 8 ماه زمان داریم. قطعاً من همانطور که گفتم، برنامه‌ریزی ویژه‌ای اول برای ارتقا و افزایش رکوردهایم دارم که به سهمیه المپیک برسم. رکوردهایی که بتوانم با آن نیم نگاهی به مدال‌آوری در بازی‌های المپیک هم داشته باشم. بنابراین مطمئناً اولویت اصلی برایم اول افزایش رکورد است. بعد به امید خدا کسب سهمیه ورودی به المپیک و نهایتاً خیز بلند برای کسب مدال در رقابت دسته فوق سنگین بازی‌های پاریس. این اتفاق اگر برایم رخ داد که شاکر هستم، اگر هم نتوانم به هر دلیلی المپیکی شوم، باز هم تا همین جای کار که آمدم برایم ارزشمند است و کار بزرگی انجام دادم. برای بعد از المپیک هم به امید خدا باید ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود. برای من فعلاً اولویت، حرکت درست و قوی در مسیر رسیدن به المپیک است و به امید خدا کسب بهترین نتیجه و ثبت بالاترین رکورد در رنکینگ المپیکی دسته فوق سنگین.

جستجو
آرشیو تاریخی