۹۵ درصد تیم فعلی هنوز بازیکنان زمان ما هستند

کروز: ایران تمام شرایط را برای قهرمانی در جام ملت‌ها دارد

اوسیانو کروز دستیار سابق کارلوس کی‌روش که در دوران حضور این مربی پرتغالی در کنار کی‌روش بود، درباره اتفاقات جام جهانی و دستیاری کی‌روش در جام جهانی صحبت کرده است. کروز درباره جام جهانی گفت: «فوتبال در قاره آسیا و خاورمیانه در حال رشد است، فقط ممکن است اکنون بیشتر دیده شود. عربستان سعودی برای مدت طولانی تیم ملی بزرگی دارد. شاید مردم از کاری که عربستان سعودی در جام جهانی سال گذشته انجام داد و در اولین بازی خود آرژانتین را شکست داد، کمی شگفت زده شده باشند، اما برای من تعجبی نداشت. در سال‌های اخیر بارها به این منطقه سفر کرده و استعدادهای زیادی را در باشگاه‌ها و تیم‌های ملی کشف کرده‌ام.»
او بیان کرد: «هیچ کس نمی‌خواهد عقب بماند. شاید برخی ممکن است ظرفیت مالی عربستان سعودی را نداشته باشند، اما به قطر و امارات نگاه می‌کنیم. این کشورها به فوتبال توجه دارند و در حال توسعه هستند. خود چین که در سال‌های اخیر برای رسیدن به مراحل بزرگ تلاش کرده. ژاپن در سال‌های اخیر نتایج فوق‌العاده‌ای داشته. فوتبال به شکل بزرگی در آسیا در حال تکامل است.»
این مربی سابق تیم ملی فوتبال افزود: «۸ سال را در ایران گذراندم و همدلی و همبستگی زیادی بین کادر فنی و بازیکنان وجود داشت. تیم فعلی ایران متشکل از بازیکنانی است که به آنها کمک کردم تا به اینجا برسند. بعد از طلایه‌داری زیاد در فوتبال ایران، استعدادی که این بازیکنان داشتند را دیدیم و با ما به تیم ملی آمدند. دیدن رشد این بازیکنان، دیدن اینکه چگونه پیشرفت کرده‌اند و برخی از آنها به باشگاه‌های بزرگ در سرتاسر جهان راه یافته‌اند، عالی است. مانند جهانبخش در فاینورد، آزمون در رم، طارمی در پرتغال، یا خود قدوس که چگونه با فوتبال انگلیس ادغام شده. بنابراین بسیار خوشحالم که به تیم ایران نگاه کرده و می‌بینم ۹۰ تا ۹۵ درصد تیم فعلی هنوز بازیکنان زمان ما هستند.»
کروز در پاسخ به این سؤال که آیا این بازیکنان می‌توانند بهترین نسل فوتبال ایران باشند؟ بیان کرد: «ممکن است. وقتی من و کارلوس کی‌روش ایران را ترک کردیم، مطمئن بودیم  تیم ملی پتانسیل عظیمی دارد. می‌دانستیم این استعداد انسانی و استعداد فوتبالی تا 10 سال آینده برای تیم ملی هستند و این مورد ثابت شد. این بازیکنان وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند و سال‌های زیادی برای فوتبال بازی کردن فرصت دارند. صادقانه فکر می‌کنم که تیم ایران شایسته قهرمانی در یک رقابت بزرگ برای کشورش است.»
او که هم اکنون سرمربی جدید تیم ملی زیر ۲۰ سال پرتغال است، در مورد حضور تیم ملی در جام ملت‌ها و احتمال قهرمانی این تیم گفت: «ممکن است در جام ملت‌ها اتفاقات بسیار مثبتی برای ایران بیفتد چرا که این تیم تمام شرایط را برای قهرمانی در این مسابقات دارد. استعداد بازیکنان با بلوغ چشمگیرشان مطابقت دارد.»
جستجو
آرشیو تاریخی