کاپیتان تیم ملی تکواندو ناشنوایان:

به خاطر اردوها از کارم اخراج شدم

علی رضایی حسین آباد
خبرنگار

بهزاد امیری، کاپیتان تیم ملی تکواندو ناشنوایان کشورمان یکی از بهترین‌های این رشته محسوب می‌شود. اکثر اعضای خانواده او ورزشکار هستند و در رشته تکواندو فعالیت دارند به‌دلیل همین بهزاد امیری نیز به تکواندو علاقه‌مند شده است.
 تکواندو را از چه سالی شروع کردی؟
از 9 سالگی تکواندو را شروع کردم، در حال حاضر هم سی و یک سال دارم. در این ایام فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ام. من و خواهرم با هم تکواندو را شروع کردیم و او هم به تیم ملی کشورمان دعوت شده است. البته مادرم هم تکواندوکار بوده است. در سن 19 سالگی هم به تیم ملی تکواندو ناشنوایان کشورمان دعوت شدم.
 چه مشکلاتی را تجربه کردی؟
خب، بعضی وقت‌ها سخت مشغول تمرینات تکواندو برای رقابت‌های جهانی می‌شدیم، طوری که بعضی وقت‌ها نای راه رفتن هم نداشتیم که برگردیم و استراحت کنیم! حتی تا مرز آسیب‌دیدگی تمرین می‌کردیم اما در نهایت خبر می‌رسید که تیم اعزام نمی‌شود. البته وجود کرونا هم یکی از عواملی بود که باعث شد تیم کشورمان یکی، دو بار به مسابقات اعزام نشود کما اینکه بدترین خاطره‌ای که از این مسأله در ذهنم مانده برمی‌گردد به سال 2016 که به خاطر مشکلات ترکیه تیم ملی تکواندو ناشنوایان به این کشور اعزام نشد. به هر حال من با خیلی از کم و کاستی‌های امکانات و شرایط سخت به اینجا رسیده‌ام.
 چه عناوینی کسب کرده‌ای؟
 در سال 2017 المپیک ترکیه مدال برنز و در المپیک 2021 برزیل هم مدال برنز کسب کردم. در مسابقات جام جهانی تکواندو ناشنوایان که در سال 2021 در کشورمان برگزار شد مدال طلا را به دست آوردم. علاوه بر این در سال 2023 قرقیزستان، طلای مسابقات آسیایی را هم کسب کردم. ناگفته نماند در بازی‌های آسیایی 2015 که در کشور تایوان برگزار شد مدال طلا کسب کردم. البته مدال‌های زیادی هم در مسابقات استانی و کشوری و دانشجویان کسب کردم.
 اوضاع معیشتی‌ات چگونه است؟
حقوق دریافتی من بابت این همه زحمت و تلاشی که برای تکواندو انجام دادم خیلی کم است، البته بازهم می‌گویم من علاقه شدیدی به تکواندو دارم؛ اما نمی‌دانم ما چه گناهی مرتکب شدیم که در تقدیر خداوند ما ناشنوا شدیم که ارزش جوایز ما حداقل است، نه کاری برای ما هست و نه امکانات تحصیلی. با اینکه بیشترین مدال‌ها را برای کشورم به دست آورده‌ام باید دربه‌در دنبال کار بگردم. چندی پیش شغل من نگهبانی بود! به خاطر اینکه در تمرینات حضور داشته باشم چند بار از مدیر مرخصی گرفتم ولی به‌دلیل تعدد مرخصی‌ها از ادامه همکاری با من امتناع کردند.
 تا حالا فدراسیون ناشنوایان با فدراسیون تکواندو همکاری داشته است؟
 ما اردوهای خوبی در فدراسیون تکواندو پشت سر گذاشتیم و با پیگیری رئیس انجمن، اردوهای باکیفیتی داشتیم. اتفاقاً عملکرد بچه‌ها هم عالی بود و هر چه می‌خواستیم در اختیار ما قرار می‌دادند؛ چه از لحاظ سالن تمرین و چه سالن بدنسازی و حتی سیستم الکترونیکی که نیاز به تمرین داشتیم. با این شرایط ایده‌آل تیم ملی کشورمان با اقتدار روی سکو قهرمانی قرار گرفت و به مقام قهرمانی رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی