پنجمین قهرمانی وزنه‌برداران جوان در مکزیک

جام طلایی در مشت هرکول‌های ایرانی

رضا عباسپور
روزنامه نگار
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۳ به میزبانی مکزیک برگزار شد. تیم ایران با ۱۰ وزنه‌بردار مرد در این مسابقات شرکت کرده بود و در پایان عنوان قهرمانی را به دست آورد.
 تیم ایران در این مسابقات ۶۶۰ امتیاز کسب کرد. این قهرمانی در شرایطی برای ملی‌پوشان جوان کشورمان کسب شد که تنها سه تیم (ایران، آمریکا و مکزیک) در این دوره از رقابت‌ها با ترکیب کامل در رقابت‌های جهانی حاضر شده بودند. قهرمانی تیم وزنه‌برداری جوانان ایران اگرچه در گوادالاخارا قابل پیش‌بینی بود، اما شیرینی این قهرمانی با درخشش هرکول‌های آینده‌دار وزنه‌برداری ایران در دسته فوق سنگین یعنی علیرضا یوسفی و طاها نعمتی و کسب سه نشان طلا و سه مدال ارزشمند نقره جهان بیشتر به دلمان چسبید.
 
‌پایدار و زارع نقره‌ای شدند
ابوالفضل زارع با مهار وزنه‌های ۱۶۶ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۱۹۹ کیلوگرم در دوضرب با حدنصاب ۳۶۵ کیلوگرم، بعد از گاریک کاراپتیان، وزنه‌بردار عنوان‌دار ارمنستانی و رکورددار جهان، روی سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد و ۳ مدال نقره ارزشمند را از آن خود کرد.
زارع که تنها ۱۷ سال دارد و در رده نوجوانان وزنه می‌زند، در یک‌ضرب وزنه‌های ۱۵۶، ۱۶۲ و ۱۶۶ کیلوگرم را بالای سر برد و صاحب گردن‌آویز نقره شد.
او در دوضرب هم عملکرد درخشانی داشت و پس از مهار وزنه‌های ۱۹۵ و ۱۹۹ کیلوگرم، با رسیدن به حدنصاب ۳۶۵ کیلوگرم دو مدال نقره ارزشمند دیگر به دست آورد و نایب قهرمان جهان شد.
زارع مرداد ماه امسال در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا با حدنصاب ۳۴۸ کیلوگرم قهرمان نوجوانان آسیا و نایب قهرمان جوانان آسیا شده بود اما به فاصله کمتر از ۴ ماه ۱۷ کیلوگرم افزایش رکورد داشت و موفق شد نایب قهرمان جوانان جهان شود.
در دسته ۱۰۲ کیلوگرم کاراپتیان از ارمنستان با رکورد مجموع ۳۷۸ کیلوگرم قهرمان جهان شد و نماینده گرجستان با رکورد ۳۵۸ کیلوگرم بعد از ابوالفضل زارع سوم شد.
همچنین در پایان رقابت‌های دسته ۱۰۹ کیلوگرم جوانان جهان آریا پایدار با مهار وزنه ۱۶۸ کیلوگرم(یک‌ضرب) و ۲۰۵ کیلوگرم و مجموع ۳۷۳ کیلوگرم در جایگاه دوم جهان ایستاد. پایدار هم جزو ستاره‌های خوش‌آتیه گیلانی وزنه‌برداری ایران است که قطعاً اگر بیشتر روی او و سایر ستاره‌های جوان ملی‌پوش کشورمان تمرکز شود و حمایتشان کنیم می‌توانیم در آینده در رده سنی بزرگسالان روی درخشش آنها حساب ویژه باز کنیم.
در این دسته روبانوفسکی از اوکراین با مهار وزنه ۲۰۷ کیلوگرم در دوضرب و‌ مجموع ۳۷۴ کیلوگرم قهرمان جهان شد.
کوروش زارع دیگر نماینده ایران در این دسته با رکورد ۳۵۱ کیلوگرم در جایگاه هفتم ایستاد.
 
‌هت تریک طلایی یوسفی در روز نقره‌ای نعمتی
در پایان رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم، علیرضا یوسفی با مجموع ۴۲۰ کیلوگرم به مدال طلا رسید. یوسفی در روز پایانی رقابت‌های جهانی جوانان موفق شد با مهار وزنه‌های ۱۸۰ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۴۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۴۲۰ کیلوگرم صاحب سه نشان ارزشمند طلای فوق سنگین جهان شود و ثابت کند که در رده سنی جوانان رقیب ندارد. پس از یوسفی، طاها نعمتی مقدم، دیگر نماینده ایران با رکورد ۳۸۱ کیلوگرم به مدال نقره رسید. طاها نعمتی مقدم نیز جزو ستاره‌های خوش‌آتیه وزنه‌برداری ایران در دسته فوق سنگین است که موفق شد در گوادالاخارا با مهار وزنه‌های ۱۷۶ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۰۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۳۸۱ کیلوگرم صاحب سه نشان نقره جهان شود. علیرضا یوسفی با قهرمانی و طلایی شدن در رقابت‌های جهانی مکزیک، در کنار کیانوش رستمی و سعید محمدپور دو اسطوره نامدار تاریخ وزنه‌برداری ایران با دو عنوان قهرمانی جوانان جهان تاریخ‌ساز شد. تیم ملی وزنه‌برداری جوانان ایران با ۶۶۰ امتیاز تیمی و کسب ۵ طلا، ۹ نقره و یک نشان برنز موفق شد طبق آنچه که پیش‌بینی می‌کردیم، قهرمان رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ در گوادالاخارای مکزیک شود. حالا باید دید فدراسیون وزنه‌برداری از این پس برای حفظ و ارتقای سطح کیفی ستاره‌های آینده‌ساز وزنه‌برداری ایران که با قهرمانی جهان به کشور برمی‌گردند چه برنامه‌ریزی در دستور کار دارد؟
 
‌ثبت پنجمین قهرمانی در گوادالاخارا
تیم‌های ایران، آمریکا و مکزیک برای کسب عنوان قهرمانی رقابت داشتند. تیم ایران در این مسابقات پنج طلا، ۹ نقره و یک برنز کسب کرد. وزنه‌برداری ایران در رده سنی جوانان تاکنون موفق شده بود در سال‌های 2011 (با هدایت کوروش باقری)، 2016 (با هدایت وحید ربیعی و فراز رامهرمزی)، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ (با هدایت محمد حسین برخواه) چهار بار عنوان قهرمانی جهان را در این رده سنی به خود اختصاص دهد که سه بار پیاپی آن در دوره پیشین مدیریتی (دوره مدیریتی علی مرادی) در فدراسیون وزنه‌برداری رقم خورده است. حالا هم برای پنجمین بار با پشتوانه‌هایی که سال‌هاست روی آنها سرمایه‌گذاری شده است موفق شدیم قهرمان جهان شویم. بنابراین این قهرمانی ثابت می‌کند که ما در وزنه‌برداری ایران هم پشتوانه خوب و توانمند داریم و هم سرمایه‌های ایده‌آل برای تحویل به تیم ملی بزرگسالان.

جستجو
آرشیو تاریخی