سردار، یک گل تا باقری و 60 گل تا دایی

آزمون: فکـــــــــــرم را با آمــــــــار و ارقــــــــام مشغول نمی‌کنـــــم

امیر اسدی
روزنامه نگار
یکی دو ماه قبل از آغاز جام جهانی 2014 بود که سردار آزمون برای نخستین بار به تیم ملی ایران دعوت شد. مهاجمی که آن زمان 19 ساله بود و در لیگ روسیه برای روبین‌کازان بازی می‌کرد. آزمون اما با وجود مهاجمانی نظیر کریم انصاری‌فرد و رضا قوچان‌نژاد نتوانست راهی به لیست نهایی کارلوس کی‌روش پیدا کند.
پژمان منتظری بعدها درباره شرایط آزمون در اردوی اتریش- آخرین اردوی ایران قبل از جام جهانی 2014 – گفت: «فکرش را نمی‌کردم آن مهاجمی که قبل از جام جهانی برزیل در اردوی تیم ملی حضور داشت، تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران شود. در آن مقطع با بازیکنان تیم ملی می‌گفتیم که آیا آزمون واقعاً در یک تیم اروپایی بازی می‌کند؟»
سردار اما با تلاش و پشتکار توانست پله‌های ترقی را یکی یکی طی کند. تا جایی که کمتر از یک سال بعد از جام جهانی 2014 تبدیل به مهاجم اول تیم ملی شد و مقابل کره‌جنوبی در تهران نخستین گل خود را به ثمر رساند. اتفاقات مثبت در زندگی فوتبالی آزمون یکی یکی رقم می‌خورد و البته او هم نشان می‌داد برای حضور در باشگاه‌های بزرگ و سطح بالا پتانسیل بسیاری دارد. گل زیبا در جام ملت‌های 2015 به قطر اثبات کرد که چرا کی‌روش از رضا قوچان‌نژاد می‌گذرد و به سردار اعتماد می‌کند. گلی که باعث شد کی‌روش به تمجید از آزمون بپردازد: «سردار مرا یاد روی فان‌نیستلروی می‌اندازد. او توانایی بازی برای باشگاه‌های بزرگ اروپایی را دارد.»
سردار نه تنها به مهاجم اول تیم ملی تبدیل شد بلکه در رقابت‌های اروپایی هم توانست توانایی‌های خود را به رخ باشگاه‌هایی بزرگ نظیر اتلتیکومادرید، بنفیکا، آژاکس و البته بایرن‌مونیخ بکشد. جایگاه آزمون در تیم ملی تهدید نمی‌شد و او مدام به تعداد گل‌های خود می‌افزود.
خیلی‌ها بر این عقیده بودند که او می‌تواند یک تهدید جدی برای گل‌های ملی علی دایی باشد. هر چند خودش بارها گفته بود که دنبال اعداد و ارقام نیست و بی‌توجه به این مسائل فقط می‌خواهد در ترکیب تیم ملی مؤثر باشد.
در این مدت آزمون یک جام ملت‌های آسیا و دو جام جهانی را سپری کرد و به مهاجمی پخته تبدیل شد. او مقابل هنگ‌کنگ و در هفتاد و چهارمین بازی توانست دو گل بزند و تعداد گل‌های ملی خود را به عدد 49 برساند. حالا او در آستانه شکستن رکورد کریم باقری است. یک نابغه و یک بازیکن استثنایی در تاریخ فوتبال ایران که در پست هافبک دفاعی ۵۰ بار دروازه حریفان را باز کرده و حالا نوبت مهاجم رم ایتالیا است که با گذر از کریم سعی کند در ادامه دوران فوتبالش خود را به علی دایی نزدیک کند.
آزمون با یک گل دیگر به باقری می‌رسد و با دو گل از او سبقت می‌گیرد و به دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی بدل می‌شود. اتفاقی که البته آزمون خیلی توجهی به آن ندارد: «رکورد آقای باقری؟ همین که من کنار ایشان بایستم باعث افتخارم است. به این مسائل توجهی ندارم و دوست ندارم فکر خودم را با آمار و ارقام مشغول کنم. اصلاً دنبال رکورد نیستم و فقط می‌خواهم بازیکن مؤثری در ترکیب تیم ملی باشم. تیم ملی که موفق باشد، برای من کافی است.»
سردار در سال‌های اخیر نشان داده بی‌توجه به بحث‌های حاشیه‌ای دنبال راهی است تا به تیم ملی کمک کند. درباره این مسأله می‌توانیم به اظهارنظر امیر قلعه‌نویی پیش از بازی با هنگ‌کنگ رجوع کنیم. جایی که سرمربی موفق تیم ملی گفته بود آزمون جزو بازیکنانی است که بیشتر از همه می‌دود و تلاش می‌کند.

ZOOM

46 سال قبل یک مهاجم تیم ملی موفق به دبل مقابل هنگ‌کنگ شد. از آن روز که غفور جهانی مقابل هنگ‌کنگ دبل کرد تا پنجشنبه که سردار آزمون موفق به دبل شد.
 46 سال گذشته و تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی اولین گام را با موفقیت پشت سر گذاشته است

جستجو
آرشیو تاریخی