نخستین آزمون رسمی امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی

پیش به سوی جام جهانی

 مرتضی رضایی
روزنامه نگار

ایران و هنگ‌کنگ؛ این نخستین آزمون رسمی امیر قلعه‌نویی بعد از نشستن دوباره‌اش روی نیمکت تیم ملی ایران است. در ماه‌های اخیر بازی‌های دوستانه زیادی انجام شده که بدون تعارف هیچ‌کدام از آنها نه جدیت یک بازی رسمی را داشته و نه می‌توانند معیار خوبی برای قضاوت باشند. حتی اگر تیم امیر در این 9 بازی شکست نخورده باشد و 8 پیروزی و یک مساوی در کارنامه‌اش باشد. با این حال منتقدان می‌گویند هنوز ایران به صخره‌ای نخورده که جدی محک بخورد چون بازی‌ها رسمی نبوده و انگیزه‌ها ناکافی برای پیروزی!
هنگ‌کنگ نخستین رقیب ایران در جاده‌ای است که اگر ریل آن درست چیده شده باشد به جام جهانی منتهی می‌شود. اسم هنگ‌کنگ برای فوتبالی‌های ایران آشنا است. حریفی که برخلاف اسم و رسم چندانی که در دنیای فوتبال ندارد گاهی یقه‌گیر است! فلش‌بکی به یکی دو ماه قبل، در بازی‌های آسیایی. شکست ایران مقابل هنگ‌کنگ و حذف از این رقابت‌ها. فوتبال است دیگر و ممکن است هر اتفاقی در آن بیفتد. پس نباید زیاد به نتایج قبلی دل خوش کرد و پای رقابت‌های قدیمی را به میان کشید.
این قبول که روی کاغذ تیم ملی شاید کار سختی برای شکست دادن رقیب نداشته باشد و شاگردان قلعه‌نویی تمام تلاش خودشان را خواهند کرد تا مرحله مقدماتی را پرقدرت استارت بزنند اما امروز، فصل جدیدی در فوتبال جهان آغاز شده و همه تیم‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستند. با این حال مثل هر ایرانی در جای جای این کره خاکی آرزوی قلبی‌مان همان گام بلند برداشتن در مرحله مقدماتی است تا تیم این مملکت مثل چند دوره قبلی، صعودی آسان و بدون استرس به جام جهانی داشته باشد. صعودی که در سال‌های قبل با یکی مثل کی‌روش مزه‌اش زیر زبان رفته و این بار خیلی‌ها دوست دارند طعم آن را با یک مربی ایرانی بچشند.

جستجو
آرشیو تاریخی