ایران - هنگ کنگ، ساعت 18

گنگ امیر علیه هنگ‌کنگ

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار
مسابقات فوتبال انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان از امروز آغاز می‌شود. شاگردان امیر قلعه‌نویی که در این مسابقات در گروه E، با تیم‌های ازبکستان، هنگ‌کنگ و ترکمنستان همگروه شده‌اند در اولین دیدار، ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی تهران میزبان هنگ‌کنگ خواهند بود. تیم ملی فوتبال کشورمان پس از قهرمانی در تورنمنت کافا، 4 بازی دوستانه برگزار کرد که هر 4 بازی را با برد به پایان رساند. پیروزی یک گله مقابل بلغارستان نخستین بازی تدارکاتی تیم ملی بعد از کافا بود و تیم ملی پس از این بازی آنگولا را 4 گله کرد و مقابل اردن هم به پیروزی 3-1 رسید. آخرین بازی دوستانه تیم ملی با قطر بود که شاگردان قلعه‌نویی توانستند شاگردان کی‌روش را با 4 گل شکست دهند. این عملکرد تیم ملی نشان می‌دهد که این تیم در شرایط خوبی قرار دارد و می‌تواند نتایج خوبی مقابل حریفان کسب کند. نقطه قوت تیم ملی کشورمان حضور ستارگانی همچون مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و سعید عزت‌اللهی است که این بازیکنان جزو لژیونرهای تیم ملی محسوب می‌شوند. البته تیم ملی کشورمان در لیگ برتر هم ستارگان خوبی دارد که هر کدام از آنها برای هر تیمی نعمت بزرگی است. برخی کارشناسان می‌گویند مسابقات این گروه را باید به عنوان مسابقات تدارکاتی خوب برای تیم ملی دانست، تیم ملی که برای برگزاری مسابقات دوستانه در تنگنا‌های مالی و ... قرار دارد و حتی حق‌الزحمه مربیانش نیز به طور تمام و کمال پرداخت نشده است. در حال حاضر تیم ملی فوتبال ایران در رده بیست ویکم جهان قرار دارد و هواداران فوتبال منتظر یک بازی پرگل مقابل هنگ‌کنگی هستند که در رده ۱۵۰ جهان قرار گرفته است.

ملاقات با حریف همیشه بازنده که قاتل امیدها شد!
اما هنگ‌کنگ، حریف ناشناخته‌ای برای فوتبال ایران محسوب نمی‌شود، تیمی که در دوره گذشته انتخابی جام‌جهانی هم همگروه تیم ملی بود و حالا ۲ سال و نیم پس از آخرین رویارویی، ایران و هنگ‌کنگ، بار دیگر در انتخابی جام‌جهانی به هم رسیده‌اند. البته این بار هنگ‌کنگی‌ها با تیمی متفاوت از خرداد سال ۱۴۰۰ به تهران می‌آیند، تیمی که امسال پس از ۵۵ سال غیبت، توانست با برتری برابر افغانستان و کامبوج به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کند و زمستان امسال در قطر به میدان خواهد رفت. ارزش بازیکنان این تیم بر اساس ارزش‌گذاری سایت معتبر ترانسفر مارکت، تنها ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو است. اغلب بازیکنان این تیم در لیگ هنگ‌کنگ و چین بازی می‌کنند و گران‌ترین بازیکن این کشور، مت اور، سانتر فوروارد این تیم با ارزشی معادل ۴۰۰ هزار یورو است که در باشگاه گوانگی پینگو در لیگ دسته اول چین بازی می‌کند. سرمربی هنگ کنگ یورن اندرسون، مربی ۶۰ ساله نروژی است که سابقه مربیگری در بوندس‌لیگای ۲، لیگ اتریش، لیگ کره‌جنوبی و تیم ملی کره‌شمالی را در کارنامه دارد. اندرسون در سال ۲۰۲۲ پس از هدایت تیم باشگاهی اینچئون در لیگ کره‌جنوبی، به هنگ‌کنگ آمد و روی نیمکت این تیم نشست تا دومین تجربه‌اش در رده ملی را آغاز کند. هر چند این مربی خاطره خوبی از رویارویی با ایران دارد چرا که او پیش از این مربی تیم امید هنگ کنگ بود، تیمی که در مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی توانست در عین ناباوری تیم امید کشورمان را شکست دهد و حالا این مربی در تیم بزرگسالان این کشور آماده رویارویی با تیم ملی بزرگسالان فوتبال ایران است.

برتری قاطع ایران در 6 بازی گذشته
دیدار امروز این دو تیم، هفتمین رویارویی ایران و هنگ‌کنگ است. در ۶ بازی گذشته تیم کشورمان با ۶ برد، برتری قاطعی برابر این تیم جنوب شرق آسیایی داشته است. این تیم در ۴ بازی اخیرش، ۳ برد و یک مساوی کسب کرده است. آخرین دیدار تیم بزرگسالان ایران و هنگ‌کنگ به ۱۳ خرداد سال ۱۴۰۰ بر می‌گردد که تیم کشورمان در دور برگشت انتخابی جام‌جهانی قطر در ورزشگاه شیخ محمدآل خلیفه شهر منامه بحرین توانست ۳ بر یک به پیروزی برسد و حالا دو تیم پس از دو سال و نیم، قرار است با هم روبه‌رو شوند. تیم ملی کشورمان 5 روز بعد از این مسابقه در ازبکستان به مصاف ازبکستان خواهد رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی