صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

آغاز اردوی پولادمردان به صورت چراغ خاموش

مسافران قطرکاپ در بلاتکلیفی

رضا عباسپور
روزنامه نگار
بعد از 2 ناکامی پی‌ در پی کاروان وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی 2023 ریاض عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین، گویا کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری ایران بعد از مدتی استراحت دادن به ملی‌پوشان، چند روزی است که چراغ خاموش و بدون اطلاع‌رسانی بابت لیست دعوتی‌های جدید به اردوی تیم ملی، تمرینات وزنه‌برداران را آغاز کردند. تمریناتی که احتمالاً قرار است منتهی شود به حضور تیم ملی وزنه‌برداری در تورنمنت گزینشی المپیک قطرکاپ. تورنمنتی که برای وزنه‌بردارانی که نیت المپیکی شدن دارند بسیار حائز اهمیت است و مهم. اگرچه تقریباً نفراتی که می‌توانند در تورنمنت قطرکاپ که اواخر آذرماه جاری قراراست در دوحه برگزار شود، مشخص است اما نکته جالب توجه و عجیب در این بین سکوت معنادار کادرفنی تیم ملی بابت عدم معرفی نفرات جدیدی است که قرار است به اردوی تیم ملی دعوت شوند؛ نفراتی که احتمالاً نصیرشلال سرمربی تیم ملی قرار است آنها را برای حضور در رقابت‌های آسیایی بزرگسالان در ازبکستان محک بزند و تیم بزرگسالان را با ترکیبی نسبتاً جوان شده و متفاوت راهی تاکشند کند. اما برای گزینشی‌های المپیک، سرمربی تیم ملی بدون تردید چاره‌ای ندارد جز استفاده از همان وزنه‌برداران قبلی تیم ملی که موفق به حضور در گزینشی‌های المپیک شدند و شانس بیشتری برای گرفتن سهمیه ورودی المپیک پاریس دارند.
 
حرکت زیرپوستی برای تغییر استخوان‌بندی تیم ملی
تیم ملی وزنه‌برداری ایران در نیمه نخست سال جاری (1402) در 3 رویداد مهم بین‌المللی یعنی آسیایی بزرگسالان در کره جنوبی (مرحله دوم گزینشی المپیک 2024 پاریس)، رقابت‌های جهانی ریاض عربستان (سومین مرحله گزینشی المپیک) و بازی‌های آسیایی 2023 هانگژوی چین شرکت کردند. 3 رویداد مهم و سرنوشت‌سازی که به جز آسیایی کره‌جنوبی که پولادمردان در آن موفقیت نصف و نیمه‌ای داشتند، 2 رویداد بین‌المللی دیگر برای کاروان وزنه‌برداری ایران با ناکامی و کسب نتایجی ضعیف و ناامیدکننده همراه بود. نتایجی که اهالی وزنه‌برداری را به مسیر پیش‌رو برای کسب سهمیه حداکثری المپیک و درخشش در این آوردگاه بزرگ نگران و ناامید کرد. حالا اما بعد از عملکرد نگران‌کننده‌ای که ملی‌پوشان کشورمان در رویدادهای گذشته کسب کردند، وزنه‌برداری ایران برای جبران ناکامی‌های کسب شده و رسیدن به سهمیه کامل ورودی به المپیک، همینطور جلب اعتماد دوباره خانواده وزنه‌برداری نیاز به حضوری موفق در 3 رویداد باقیمانده برای تعیین تکلیف المپیکی‌های حاضر در پاریس دارند. تورنمنت قطرکاپ در دوحه، رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاشکند ازبکستان و نهایتاً جام‌جهانی 2024 تایلند. رویدادهایی که کسب نتیجه و درخشش در آن می‌تواند اندکی ما را به آینده و حضور موفق وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک 2024 امیدوار کند. در واقع بعد از نتایجی که تیم ملی وزنه‌برداری کسب کرده است، نصیرشلال به عنوان لیدر فنی تیم ملی تصمیم گرفته تغییرات اساسی در ترکیب و استخوان‌بندی اصلی تیم ملی وزنه‌برداری ایجاد کند. تغییراتی که اگرچه در مسیر کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس قطعاً به کندی انجام می‌شود اما همینقدر تغییر در مسیر سهمیه المپیک هم می‌تواند برای سرمربی تیم ملی و مجموعه وزنه‌برداری ایران ریسک فراوانی را به دنبال داشته باشد! ریسکی که شاید در شرایط فعلی جواب ندهد و باز هم با ناکامی برای وزنه‌برداری ایران تمام شود. اما به هر روی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری تصمیم گرفته است که تغییرات خود را در تیم ملی وزنه‌برداری عملیاتی کند. این تغییرات هم در شرایط فعلی به صورت چراغ خاموش دارد انجام می‌شود. تنها چیزی که این وسط گنگ است، سکوت و عدم تمایل کادرفنی بابت اطلاع‌رسانی به جامعه وزنه‌برداری در خصوص تغییراتی است که قرار است دیر یا زود در تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان رخ دهد؟!
 
در انتظار معرفی لیست مسافران دوحه و تاشکند
قطعاً دو رویداد مهمی که تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان خیلی با آن از نظر زمانی فاصله ندارد، تورنمنت قطرکاپ دوحه (گزینشی بازی‌های المپیک) و رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاشکند ازبکستان است. رویدادهایی که قطعاً در آن تغییراتی که کادرفنی نیت کرده را خواهیم دید. البته در تورنمنت دوحه که گزینشی المپیک است، مطمئناً کادرفنی فقط روی نفراتی می‌تواند حساب کند که شانس حضور در المپیک را دارند و در رویدادهای گذشته‌ای که گزینشی المپیک بوده است روی تخته رفته و در رنکینگ قرار دارند. اما داستان آسیایی بزرگسالان متفاوت است و مطمئناً کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری می‌تواند از نفرات جوان‌تر که قرار است آنها را آرام‌آرام به استخوان‌بندی تیم ملی وزنه‌برداری اضافه کند استفاده نماید. به هر حال الان مهم‌ترین تورنمنت قطرکاپ است که گزینشی المپیک است و باید دید سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری چه زمانی قرار است لیست نفراتی که برای اعزام به این رویداد در نظر دارد را معرفی کند؟ لیستی که کیانوش رستمی هم خیلی تلاش کرد در آن جای داشته باشد، اما از نظر کادرفنی و مجموعه مدیریتی وزنه‌برداری برای او جایی در ترکیب تیم ملی خالی نشد و وجود نداشت. نکته جالب توجه دیگر این است که چرا کادرفنی اردوی خود را بعد از مدتی تعطیلی در تهران آغاز کردند، اما چراغ خاموش؟! آن هم زمانی که همه منتظرند ببینند چه نفرات جدیدی به ترکیب تیم ملی بزرگسالان اضافه شدند یا قرار است اضافه شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی