مدال واترپلو بازیهای آسیایی را تقدیم قزاق ها کردیم

رضوانی: اعتصاب ملی پوشان به واترپلو ضربه زد

بودجه فدراسیون درحد مربی خارجی نیست

فائزه زمانی
روزنامه نگار
فدراسیون شنا و شیرجه در بازی‌های آسیایی به خوبی از پس مأموریت خود برنیامد. در شنا ملی‌پوشان با رکوردهایی که از خود به جا گذاشتند نتوانستند به فینال صعود کنند، در شیرجه هم عملکرد شیرجه‌روها انتظارات را برآورده نکرد. همچنین در واترپلو در حالی که انتظار می‌رفت بعد از برنز تاریخی جاکارتا، تیم ملی در هانگژو هم مدال بگیرد اما با باخت در ضربات پنالتی مقابل قزاقستان، مدال برنز از دست تیم ملی پرید. محسن رضوانی، رئیس فدراسیون بعد از عملکرد نه چندان مطلوب این 3 رشته در بازی‌های آسیایی معتقد است نگاه‌ها و حمایت‌ها از فدراسیونش در حد 3 رشته نیست. به گفته او جذب مربی خارجی در این مقطع و با بودجه ناچیز فدراسیون برای شنا و واترپلو سخت است و تنها راه چاره اضافه شدن مدیران فنی خارجی به کادر ایرانی است.

 

 

 

‌نتایج شناگران در بازی‌های آسیایی راضی‌کننده نبود. این نتایج در کمیته فنی بررسی شد؟
ما 4 شناگر در بازی‌های آسیایی داشتیم، سهران و عبدلی رکورد ملی را شکستند، اما 2نفر از شناگران شرایط خوبی نداشتند و سرماخورده بودند.کمیته فنی بدون هیچ اغماضی در حال بررسی نتایج شناگران است تا بعد از بررسی، درباره تیم ملی تصمیمات لازم گرفته شود. برای مثال مهرشاد افقری از فدراسیون مبلغی دریافت می‌کرد اما بعد از عملکردش در هانگژو این مبلغ دیگر به او داده نخواهد شد.
در کل توقع بیشتری از شناگران داشتم هر چند اعزام شناگران ما کیفی بود و از قبل هم هیچ قولی به کمیته ملی المپیک نداده بودیم.
‌چرا به فکر مربی خارجی برای شنا نیستید؟
در حال رایزنی با یک مربی خارجی مورد تأیید فدراسیون جهانی هستیم تا از او به عنوان مشاور فنی در کنار دیلانچیان، سرمربی ایرانی خود استفاده کنیم. امیدوارم بتوانیم با این مربی خارجی به توافق برسیم.
فدراسیون ما شامل 3 رشته است اما بودجه ناچیزی دارد. مشکل این است که به این فدراسیون به چشم فدراسیون 3 رشته‌ای دیده نمی‌شود.
شنای ما نسبت به قبل در هانگژو پیشرفت داشت. شنا رشته پیچیده‌ای است اما ما در مسیر پیشرفت هستیم و سرعتمان نسبت به قبل زیاد شده است. ما نمی‌توانیم هم در واترپلو و هم در شنا مربی خارجی داشته باشیم و فعلاً فقط زورمان به این می‌رسد که مشاور خارجی بیاوریم. باید حمایت شویم تا روزی در این رشته به مدال برسیم، اگر در شنا به مدال‌آوری برسیم دیگر کاروان ایران هیچ غصه‌ای نخواهد داشت.
‌اصلی‌ترین معضل که جلوی پیشرفت شنا را گرفته، چیست؟
ما مشکلات زیادی در شنا و شیرجه داریم. قراردادها در لیگ این رشته 10تا15 میلیون تومان است و همین باعث شده تا با چنگ و دندان بتوانیم لیگ را نگه داریم.
اجازه پخش تلویزیونی نداریم و همین دیده نشدن اسپانسرها را از رشته‌های آبی فراری داده است.
تیم‌های فوتبال زیادی داریم اما فقط 2 تیم، خصوصی هستند و بقیه از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند. وزارت ورزش باید باشگاه‌های بزرگ فوتبال را موظف کند تا در بقیه رشته‌ها هم تیم‌داری کنند. کار سختی نیست و فقط نیاز به هماهنگی با فدراسیون فوتبال دارد.
این کار به مبلغ زیادی نیاز ندارد و فکر می‌کنم با 5 درصد مبلغ تیم‌های فوتبال یعنی چیزی حدود 500 میلیون بتوان در رشته‌های دیگر تیم‌داری کرد که واقعاً عددی نیست.
مسأله دیگر اینکه باید بتوانیم حداقل در هر استان یک استخر استاندارد برای استفاده ملی‌پوشان و تمرین در استان خودشان داشته باشیم. هیأت‌های ما در خیلی از استان‌ها استخر ندارند و استخرهای بخش خصوصی هم بیشتر روی فروش خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و کمتر در اختیار هیأت‌ها قرار می‌گیرند، از طرفی شرایط تمرین در استخرهای بخش خصوصی به‌خاطر دمای 32 درجه مناسب تمرین ملی‌پوشان نیست و باعث آسیب به بدن و قلب شناگران حرفه‌ای می‌شود.
‌عملکرد شیرجه‌رو‌ها هم در بازی‌های آسیایی خوب نبود تا جایی که همه در هانگژو متوجه این موضوع شدند.
ما در شیرجه بضاعت کمی داریم. همچنین امکانات تمرینی این رشته فقط در تهران فراهم است. ما قبل از اعزام هم اعلام کرده بودیم بهترین جایگاهی که می‌توانیم در آن قرار بگیریم، دهمی است که همین اتفاق هم افتاد. از طرفی تا آخرین لحظه قرار بود سام باژیر، نماینده شیرجه ما در هانگژو باشد که در آخرین لحظات او ایران را ترک کرد و ما مجبور به جایگزینی شدیم.
‌به نظر می‌رسد اگر حواشی واترپلو بعد از رفتن چیریچ مدیریت می‌شد، تیم ملی می‌توانست با مدال از هانگژو برگردد.
رفتن چیریچ از قبل مشخص بود و او این موضوع را چند ماه زودتر به ما اعلام کرده بود. بعد از روی کارآمدن کادر ایرانی 8 ملی‌پوش ما اعتصاب کردند که 6 نفرشان بعد از اضافه شدن مشاور خارجی به کادرفنی، به اردوها برگشتند.
این اعتصاب یک ماهی تمرینات را تعطیل کرد، بچه‌ها اشتباه کردند و این اشتباه به تیم ملی آسیب زد. حامد ملک خانبانان، کاپیتان تیم ملی جزو همان دو نفری بود که به اردوها برنگشت، به خودش هم گفتم که اگر او در هانگژو حضور داشت و این حواشی به وجود نمی‌آمد چه بسا که ما با مدال برمی‌گشتیم.
‌در دیدار رده‌بندی مقابل قزاقستان، کجا راه را اشتباه رفتید که مدال از دست‌تان پرید؟
در دیدار با چین 3-2 جلو بودیم و بازی از دستمان در رفت، قبول دارم که مقابل چین بد بازی کردیم اما مقابل ژاپن با اینکه شکست خوردیم عالی بودیم و از عملکرد ملی‌پوشان راضی بودم.
در رابطه با قزاقستان هم باید بگویم که این تیم 2 بازیکن صربستانی و یک بازیکن روس در ترکیب خود دارد که حضور همین 3 بازیکن به راحتی می‌تواند روند بازی را تغییر بدهد.
در بازی مقابل قزاقستان یکی از بهترین دفاع‌های خود را ارائه دادیم اما متأسفانه در ضربات پنالتی و با یک اتفاق مدال را از دست دادیم.
به خاطر تعویق بازی‌های آسیایی هانگژو دیگر 4 سال تا دوره بعد بازی‌های آسیایی زمان نداریم. تقریباً 2 سال و 8 ماه به این بازی‌ها  زمان مانده که در یک چشم به هم زدن تمام می‌شود.
قول می‌دهم اگر با همین فرمان پیش برویم و نقاط ضعف را اصلاح کنیم در دوره بعد بازی‌های آسیایی فینالیست شویم و دوره بعدی هم برای طلا بجنگیم.
‌کادر تیم ملی واترپلو تغییر خواهد کرد یا با کادر ایرانی ادامه خواهید داد؟
مهدی پنام تمام کار خودش را خوب انجام داد و با نظر کمیته فنی او سرمربی تیم خواهد ماند.
قرارداد میلاکوییچ هم با فدراسیون ما تمام شده است.کمیته فنی نظر بسیار مثبتی روی این مربی دارد. ما به دنبال این هستیم که این سری به عنوان مدیرفنی تیم‌های ملی و نه فقط تیم بزرگسالان با او تمدید قرارداد کنیم و امیدوار هستیم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی