هفته نخست لیگ وزنه‌برداری

رکــــوردهایی که چنگی به دل نز د

رضا عباسپور
  روزنامه نگار
پرونده رقابت باشگاه‌های حاضر در هفته نخست لیگ برتر وزنه‌برداری در شرایطی به میزبانی استان گیلان و شهر رشت بسته شد که ذوب‌آهن قهرمان فصل گذشته این رقابت‌ها بار دیگر موفق شد با یارگیری خوبی که قبل از شروع فصل 1402 لیگ انجام داده بود، رقبا را کنار زده و با امتیاز 630 صدر جدول رده‌بندی را مثل سنوات قبل از آن خود کند. نکته جالب توجه در نخستین رقابت پولادمردان در لیگ امسال، ناکامی وزنه‌برداران ملی‌ حفاری اهواز در رشت بود. باشگاه ملی حفاری در فصول گذشته لیگ، همواره یکی از مدعیان همیشگی کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها بود اما امسال قدم اول را در رشت ضعیف برداشت و با امتیاز 527، نتوانست جایگاهی بهتر از چهارمی را به خود اختصاص دهد. قطعاً از دست رفتن امتیازات حساس و تعیین کننده هفته اول لیگ، می‌تواند در ادامه مسیر کار دست حفاری داده و این تیم نام‌آشنا را از کورس قهرمانی دور کند. ناکامی حفاری در شرایطی رقم خورد که دیگر تیم شناسنامه‌دار و مدعی خوزستانی یعنی مناطق نفت‌خیز جنوب و تیم نظامی رعد پدافند پس از ذوب‌آهن توانستند با جمع کردن امتیازات مورد نظر خود و کسب امتیاز مجموع 617 و 549 رتبه‌های دومی و سومی این هفته را کسب کنند.

خط و نشان مکوندی برای مدعیان 89 کیلویی
علی مکوندی ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی که بعد از مدت‌ها دوری از شرایط ایده‌آل و تیم ملی وزنه‌برداری، حالا آرام آرام به وضعیت و رکوردهای استاندارد برای حضور در جمع مدعیان بازمی‌گردد، با تغییر وزن و حضور در دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم در هفته نخست لیگ وزنه‌برداری با ثبت رکوردهای قابل قبول در این دسته وزنی (۱۶۲ یکضرب، ۲۰۳ دوضرب و مجموع ۳۶۵ کیلوگرم از رشت و هفته نخست لیگ با دوبنده تیم مناطق نفت‌خیز جنوب، خط و نشان جدی برای رقبای مدعی خود در این دسته وزنی کشید. مکوندی با مجموعی که ثبت کرد و به دست آوردن امتیاز (سینکلر) 427/12 توانست عنوان بهترین و باکیفیت‌ترین وزنه‌بردار این هفته را به دست آورده و نشان داده که می‌خواهد بازگشتی پرفروغ را به تیم ملی در آتیه‌ای نزدیک تجربه کند.

ثبت رکوردهای ناامیدکننده در رشت
اگرچه تقریباً اغلب مدعیان و ملی‌پوشان عنواندار کشورمان در هفته نخست لیگ وزنه‌برداری که به میزبانی رشت برگزار شد حضور داشتند اما حقیقتاً با نیم نگاهی به رکوردهای یکضرب، دوضرب و مجموع 10 وزن برگزار شده، بیشتر از قبل نگران آینده وزنه‌برداری می‌شویم زیرا رکوردهای ثبت شده در اوزان دهگانه به هیچ‌وجه چنگی به دل نزد. این یعنی قطعاً بیش از قبل باید نگران وضعیت وزنه‌برداری ایران و افت شدید رکوردی پولادمردان باشیم. به نظر می‌رسد تصمیم‌سازان وزنه‌برداری و سازمان لیگ قطعاً اگر دنبال رونق گرفتن این رویداد داخلی هستند باید فکری اساسی برای نحوه و نوع برگزاری این مسابقه کنند. در غیر این‌ صورت اگر با همین فرمان بخواهیم لیگ را پیش ببریم این رقابت داخلی نیز دیر یا زود تعطیل خواهد شد و دیگر باشگاه‌ها و اسپانسرها علاقه‌ای به حضور در رویدادی که حرفی برای گفتن ندارد نخواهند داشت. افت رکوردی و انگیزشی ملی‌پوشان حاضر در هفته نخست لیگ هم یکی دیگر از اتفاق‌های تلخ این هفته بود که باعث شد تا به جز «مکوندی» این رقابت پدیده خاصی نداشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی