عزیزی: گام‌های مهمی برای رشد گلف برداشته خواهد شد

علی رضایی
   روزنامه نگار

گلف از رشته‌های ورزشی است که همیشه از آن به‌عنوان یک رشته لاکچری یاد می‌شود. در ایران هم گلف هنوز نتوانسته در میان عموم جامعه جایی برای خود باز کند. حمید عزیزی که ریاست این فدراسیون را برعهده دارد در گفت‌وگو با ایران ورزشی در خصوص آخرین وضعیت این رشته به صحبت پرداخت.
‌رویکرد نشست مجمع دوسالانه فدراسیون جهانی گلف چیست؟
خب در این نشست دوسالانه، عملکرد فدراسیون‌ها و مباحث مربوط به فعالیت‌های آتی فدراسیون جهانی گلف مورد بررسی و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد. امسال این نشست هم به‌صورت حضوری و هم به شکل وبینار برگزار شد. فدراسیون گلف ایران در مجمع فدراسیون جهانی صاحب دو رأی است و من به‌صورت حضوری در این مجمع شرکت کردم و فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون هم به‌صورت آنلاین در این نشست حضور داشت. در این نشست گزارش‌های مالی و گزارش مدیران اجرایی فدراسیون بین‌المللی گلف به حاضرین ارائه شد. مباحث مربوط به فعالیت‌های آتی فدراسیون جهانی گلف از جمله المپیک 2024 پاریس توسط اعضا مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
‌در نشست فدراسیون جهانی گلف، برگزارکنندگان المپیک پاریس هم حضور داشتند؟
بله، حضور داشتند. اتفاقاً در این نشست رئیس فدراسیون جهانی گلف با مسئولان برگزاری المپیک پاریس تفاهمنامه امضا کردند.
‌مثل اینکه رؤسای فدراسیون‌ها هم مسابقه دوستانه‌ای برگزار کردند.
بله، پیش از آغاز مجمع برخی از اعضای این مجمع همانند بنده که نماینده گلف جمهوری اسلامی ایران بودم با یکدیگر مسابقه دوستانه‌ای برگزار کردیم. در گروه‌بندی و گروهی که من عضو آن بودم، مایکل وان از کشور آمریکا و عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی گلف، عبدالله الهاشمی نایب رئیس فدراسیون گلف امارات متحده عربی و اندرو از فدراسیون گلف آفریقای جنوبی حضور داشتند.
‌علاوه بر اجرای این مسابقه در حاشیه این مجمع نشست‌ها و ملاقات‌هایی هم داشتید؟
من در حاشیه این مجمع نشستی با آنتونی اسکنلون مدیر اجرایی (دبیرکل) فدراسیون جهانی گلف و تعدادی از رؤسای فدراسیون کشورهای دیگر داشتم و مقرر شد برنامه‌ای برای توسعه سازمان بین‌المللی گلف ارائه شود که فدراسیون جهانی گلف هم از این برنامه حمایت کنند.
ما طی چند نشستی که با اسکنلون، مایکل وان افسر ارشد اجرایی انجمن گلف آمریکا و همچنین عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی گلف به گفت‌وگو و رایزنی پرداختیم به مواردی از جمله طرح ملی استعدادیابی گلف، درخواست حمایت فدراسیون جهانی برای اخذ کمک‌های فنی و مالی از R&A و حضور مدرس خارجی به کشورمان، اشاره کردیم. در پایان از جمله نکاتی که بسیار مورد توجه رؤسای فدراسیون‎ها و اعضای فدراسیون جهانی گلف قرار گرفت می‌توان به ارائه گزارش تصویری احداث دهکده گلف و آماده‌سازی تقریبی هفت هکتار چمن و دریاچه‌های مربوطه مجموعه سرزمین ایرانیان (آیلند) توسط بخش خصوصی و حمایت فنی فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد.
 ‌از ملبورن چه خبر؟
در ملبورن مسابقات گلف قهرمانی آسیا و اقیانوسیه برگزار شد؛ سجاد کرم‌پور به‌عنوان بازیکن و حسن کریمیان هم به‌عنوان سرمربی نمایندگان کشورمان در این مسابقات بودند. در این رویداد سجاد در روز اول 84 ضربه و در روز دوم با 81 ضربه به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. ضمن اینکه در حاشیه این مسابقات با تیمور حسن امین رئیس کنفدراسیون گلف آسیا و اقیانوسیه، فیلیپ هاسل نایب رئیس کنفدراسیون گلف آسیا و اقیانوسیه و دومنیک وال مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه R&A دیدار داشتیم. در این دیدارها گزارش فعالیت‌های فدراسیون و طرح ملی استعدادیابی ارائه شد.
 
‌گلف در ایران چه شرایطی دارد؟
بزودی مسابقات لیگ برتر با شرکت 10 تیم و به‌صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود. همچنین قرار بر این شده که اردوی تیم ملی زیر 18 سال تشکیل شود. علاوه بر این قرار شده که در ارومیه و به میزبانی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی یعنی استان ارومیه به ریاست اکبر بایرامی اردوی تیم ملی مردان زیر 23 سال با سرمربیگری سجاد کرمپور و گودرز مولایی برگزار شود.
حرف پایانی.
قطعاً تا سال آینده شاهد گام‌های مهم و موفقیت‌آمیزی در رشد و شکوفایی این ورزش المپیکی خواهیم بود. ما تلاش می‌کنیم با حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک رشته ورزشی گلف را توسعه دهیم و همچنین با حضور آقای کیومرث هاشمی و قول وی مبنی بر حمایت از همه رشته‌ها به‌صورت متواضع، امیدواری و انگیزه در جامعه گلف هم تشدید شود.

جستجو
آرشیو تاریخی