ماجرای عجیب وزنه‌ زدن کیانوش در لیگ

رستمی: دست‌های بیرالوند را دیدم، ترسیدم

رضا عباسپور
روزنامه نگار
هفته نخست لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور روز گذشته به میزبانی شهر رشت و استان گیلان برگزار شد. رقابتی که بازهم مثل ادوار گذشته به خاطر زمانبندی و برنامه‌ریزی نامطلوبی که برای برگزاری این رقابت‌ها تدارک دیده شده است، برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران به واسطه آسیب‌دیدگی جدی رضا بیرالوند ملی‌پوش کشورمان و نایب قهرمان سال 2018 وزنه‌برداری جهان به هیچ وجه خوش‌یمن نبود. رضا بیرالوند چندمین وزنه‌بردار ملی‌پوشی است که در طول این سال‌ها به خاطر بی‌تدبیری و نداشتن برنامه برای مراقبت و محافظت از ستاره‌های ملی‌پوش تیم ملی وزنه‌برداری درگیر آسیب‌دیدگی جدی شده و حالا باید او را نیز مثل سعید محمدپور، رسول معتمدی، سهراب مرادی و برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده وزنه‌برداری ایران به خاطر آسیب‌دیدگی که در لیگ بر او تحمیل شد، در شرف خداحافظی اجباری با دنیای قهرمانی پیش‌بینی کنیم. این اتفاق در شرایطی رخ داد که رئیس و نایب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری برای مدیریت انتخابات استان خراسان رضوی به مشهد رفته بودند و مدیریت کیفی و کمی لیگ را به دست خود میزبان یعنی مسئولان هیأت وزنه‌برداری استان گیلان سپرده بودند! اتفاقی که به خاطر نظارت ضعیفی که وجود داشت، نهایتاً منجر به از دست رفتن یک سرمایه ملی دیگر با آسیب‌دیدگی از ناحیه آرنج شد.
 
رشت برای بیرالوند خوش‌یمن نبود
رقابت‌های لیگ وزنه‌برداری، خصوصاً در چند سال اخیر به خاطر زمانبندی نامناسب(برگزاری مسابقات در فصل پاییز و زمستان)، همچنین برنامه‌ریزی و سازماندهی نه چندان مطلوبی که داشته است، همواره با حوادث و آسیب‌دیدگی‌های تلخ برای برخی ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری ایران همراه بوده است. آسیب‌دیدگی‌های جبران‌ناپذیری که موجب شده تا دست وزنه‌برداران ملی‌پوش ایران از مدال‌های خوشرنگ جهانی و المپیکی دور بماند. نمونه‌های بارز و نام‌آشنایی که در چند سال اخیر در همین رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری آسیب جدی دیدند و به همین خاطر یا از چرخه قهرمانی کنار رفتند و یا همچنان درگیر مداوای آسیب‌دیدگی خود برای بازگشت به شرایط ایده‌آل هستند، وزنه‌بردارانی همچون سعید محمدپور، رسول معتمدی و... بودند که همین شرایط نامطلوب حاکم بر لیگ وزنه‌برداری آنها را از دنیای قهرمانی دور کرده است. این اتفاق تلخ امسال در همین ابتدای کار و هفته نخست لیگ وزنه‌برداری در رشت بار دیگر با آسیب‌دیدگی (رضا بیرالوند) نایب قهرمان وزنه‌برداری جهان تکرار شد تا ثابت شود که مسئولان برگزاری این رویداد به واقع با تکرار صدمات جبران‌ناپذیری که وزنه‌برداری ایران از این حوادث تلخ متحمل می‌شود، همچنان هیچ راهکاری برای برون‌رفت و عدم تکرار این شرایط تدبیر و پیش‌بینی نکردند! اگرچه امیدواریم وخامت شرایط آرنج رضا بیرالوند مثل وضعیت سعید محمدپور و رسول معتمدی یا سهراب مرادی نباشد، اما چون دست بیرالوند قبلاً هم آسیب دیده بود، این احتمال می‌رود که او هم مثل همتایان آسیب‌دیده‌اش که به همین سبک در لیگ صدمه دیدند، شاید مجبور شود برای همیشه با دنیای قهرمانی خداحافظی کند.


کیانوش رستمی:  احتیاط کردم مثل رضا آسیب نبینم
هفته اول لیگ وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور، سوای اینکه با حضور تیم‌های مدعی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها مثل ذوب‌آهن، ملی حفاری و نفت اهواز در رشت استارت خورد، حواشی متعددی نیز به‌دنبال داشت. هرچند وزنه‌برداری گیلان و شهر رشت ثابت کرده است که هموار میزبانی شایسته برای رقابت‌های مختلف خصوصاً در رشته وزنه‌برداری بوده است. کما اینکه آنها در دوره مدیریت علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری هم یک دوره میزبان تورنمنت بین‌المللی فجرکاپ بودند و انصافاً میزبانی خوبی از این رقابت داشتند. اما حضور تعداد زیادی از ستاره‌های نامدار تیم ملی به خاطر اینکه کادرفنی این مسابقه را به‌عنوان انتخابی ورودی به تیم ملی اعلام کرده بود، موجب شد تا حواشی ریز و درشت هفته نخست لیگ وزنه‌برداری را اندکی با رقابت‌های برگزار شده مشابه متفاوت کند. یکی از این حوادث و حواشی که روی رقابت این هفته از لیگ تأثیر منفی داشت، آسیب‌دیدگی آرنج دست رضا بیرالوند نایب قهرمان وزنه‌برداری جهان در سال 2018 بود که روی عملکرد سایر وزنه‌برداران مدعی حاضر در رشت نیز تأثیرگذار بود. یکی از این مدعیان نامدار که به خاطر تأکید کادرفنی روی این مسابقات در رشت حضور داشت برای اینکه به‌صورت آزاد(چون در لیگ با هیچ تیمی قرارداد نداشت) دست به وزنه شود، کیانوش رستمی ستاره عنواندار وزنه‌برداری ایران بود. کیانوش برای حضور در اردوی تیم ملی به‌صورت آزاد در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه زد. او اگرچه به‌دنبال ثبت و مهار وزنه‌هایی درخور ‌شأن و نام خود بود، اما بعد از آسیب‌دیدگی جدی رضا بیرالوند از ناحیه آرنج، موضع و نظرش را تغییر داد و نهایتاً از شش حرکت، تنها دو حرکت صحیح داشت و از انجام چهار حرکت دیگر خود انصراف داد. او رکورد ۱۰۰ کیلوگرم را در یکضرب، ۱۲۰ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۲۲۰ کیلوگرم را ثبت کرد. رستمی در حرکت یکضرب، تنها وزنه ۱۰۰ کیلوگرم را مهار کرد و از انجام حرکت دوم و سوم انصراف داد. او در حرکت دوضرب هم ابتدا وزنه ۱۲۰ کیلوگرم را مهار کرد. اما از انجام حرکت دوم و سوم انصراف داد.
کیانوش رستمی درخصوص اینکه دلیل پایین انتخاب کردن وزنه‌هایی که در رشت ثبت کرد چه بوده است می‌گوید: «من با آمادگی حدود 60 تا 70 درصد به رشت آمده بودم. در همین حد هم می‌خواستم وزنه‌هایی را در یکضرب و دوضرب مهار کنم. اما وقتی آرنج و دست رضا زیر وزنه بیرون زد، خیلی چشمم ترسید. به خودم گفتم من اینجا نه تیمی دارم که اگر آسیب دیدم از من حمایت کند و نه اینکه فعلاً در تیم ملی هستم که آنجا کارهایم را دنبال کنند. بنابراین نگران بودم درمسیر باقیمانده برای کسب سهمیه ورودی المپیک 2024، اگر مشابه بیرالوند بلایی سرم بیاید چه سرنوشتی خواهم داشت. به همین دلیل فقط به احترام کادرفنی و فدراسیون چون قول داده بودم وزن‌کشی کردم و چند وزنه برای دست‌گرمی ثبت کردم تا روی قولم باشم و حرف کادرفنی را زمین نگذارم. حالا هم در خدمت کادرفنی و فدراسیون هستم تا ببینیم برای مسیر پیش رو با همراهی هم چه باید کنیم.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی