اولادقباد: جوایز تیمی برای من مهم‌تر است

طارمی بهترین لژیونر آسیاست

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار
هفته گذشته مراسم برترین‌های سال آسیا بعد از ۴ سال وقفه در قطر برگزار شد و ایران یک نماینده در میان بهترین‌های سال آسیا داشت و در بخش بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا،‌ مسلم اولادقباد به این عنوان دست یافت. او که لژیونر فوتسال ایران محسوب می‌شود امسال هم در تیم ملی و هم در تیم پالمای اسپانیا نمایشی فوق‌العاده  داشت و در این مراسم جایزه بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا را از مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال دریافت کرد.
اولادقباد در گفت و گو با «ایران ورزشی» در خصوص کسب این جایزه می‌گوید: «طی سال‌های حضورم در فوتسال به دنبال این بودم که جوایز تیمی را از آن خود کنیم و این برای من ارزشمندتر بود، به این دلیل کمتر به جوایز فردی فکر کردم. از کسب این عنوان بسیار خوشحالم اما این جایزه را به نمایندگی از تمامی بازیکنان فوتسال دریافت کردم و آن را تقدیم بازیکنان تیم ملی می‌کنم. در این مسیر سخت از پدر و مادرم که همیشه حامی من بودند تشکر می‌کنم و علاوه بر این تشکر ویژه‌ای از همسرم دارم که شرایط من را درک کرد و همیشه من را حمایت می‌کند تا بتوانم پیشرفت کنم و به اهدافم برسم.»
در مراسم بهترین‌های آسیا مهدی طارمی لژیونر موفق فوتبال کشورمان در تیم پورتوی پرتغال نیز جزو کاندیداهای بهترین لژیونر سال آسیا بود اما به این عنوان دست نیافت. او در خصوص ناکامی طارمی اینگونه صحبت می‌کند: «طارمی بهترین لژیونر آسیا است و در این هیچ شکی نیست. من به شخصه خیلی دوست داشتم تا طارمی جایزه بهترین لژیونر فوتبال آسیا را بگیرد اما این اتفاق نیفتاد. ان‌شاءالله سال‌های بعد چه مرد سال آسیا و چه بهترین لژیونر آسیا از ایران باشد و ایرانی‌ها به تمام عناوین دست یابند.»
این بازیکن تیم ملی فوتسال می‌افزاید: «فوتسال ایران نیازمند رسیدگی بیشتر است چرا که ما فوتسالیست‌های بزرگی داریم که در جهان شناخته‌شده هستند. از سال‌های قبل تاکنون فوتسالیست‌های خوب و بالیاقتی داشتیم و داریم که همیشه می‌توانند مرد سال آسیا باشند. آخرین نفری که به عنوان فوتسالیست سال آسیا رسید، اصغر حسن‌زاده بود که در سال 2017 به عنوان بهترین بازیکن فوتسال معرفی شد. امیدوارم که این موضوع از سال آینده تکرار شود و فوتسالیست‌های بالیاقت ما عنوان مرد سال آسیا را به خود اختصاص دهند.»
اولادقباد می‌گوید: «امسال برخلاف سال گذشته سال بسیار خوبی برای من بود. من سال گذشته بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا شدم اما تیم ملی در فینال به خاطر یک اشتباه قهرمان نشد و از این موضوع بسیار ناراحت شدم و در واقع این عنوان فردی برای من ارزش چندانی نداشت. بعد از جام ملت‌ها در تورنمنت تایلند مصدوم شدم و 6 ماه بسیار سخت را پشت سر گذاشتم. خوشبختانه در حال حاضر شرایطم بهتر است و مصدومیتم برطرف شده و حالا می‌توانم با خیال راحت به تیم ملی و تیم باشگاهی‌ام پالما کمک کنم.»
او که امسال در تیم پالمای اسپانیا  بازی می‌کند، در خصوص حضورش در لیگ اسپانیا می‌افزاید: «اسپانیا لیگ خوب و پرقدرتی دارد و بازیکنی که در این لیگ بازی می‌کند، می‌تواند تا حد زیادی پیشرفت کند. بازیکنی که در لیگ اسپانیا بازی می‌کند انگیزه زیادی دارد تا بتواند به تیمش کمک کند و خودش را نشان دهد. تیم پالما به من کمک کرد تا بتوانم شرایط بدنی و تاکتیکی‌ام را بالا ببرم و علاوه بر این بتوانم عملکرد خوبی در تیم ملی داشته باشم.»
این بازیکن تیم ملی فوتسال در خصوص شرایط این تیم بیان می‌کند: «خدا را شکر شرایط تیم ملی خوب است و بازی‌های دوستانه خوبی داشته است. تیم ملی مسابقات جام ملت‌های آسیا که انتخابی جام جهانی است را در پیش دارد اما مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا در فیفادی برگزار نمی‌شود و این خیلی بد است. جام ملت‌ها برای تیم ملی اهمیت زیادی دارد تا بتواند نتایج خوبی بگیرد. من برای حضور در این مسابقات صحبت‌هایی با باشگاه کردم اما آنها فعلاً با حضورم در جام ملت‌ها موافقت نیستند چون پالما در آن زمان بازی‌های مهمی دارد. در صورتی که در آن مقطع شرایط تیم خوب باشد شاید راضی شوند تا به تیم ملی اضافه شوم.»

ZOOM

اولادقباد وارد لیست شد
کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۰۶ انتخاب برترین بازیکنان فوتسال را به لیست برترین‌های سال آسیا اضافه کرد تا به صورت رسمی از این سال شاهد انتخاب بازیکنان فوتسال نیز باشیم. از آن سال تاکنون ۱۴ بار بهترین بازیکن سال آسیا توسط AFC انتخاب شدند که تنها در چهار سال این جایزه به بازیکنی غیر از ایران رسیده و در ۱۰ انتخاب دیگر این عنوان به ایرانی‌ها رسیده است. اصغر حسن‌زاده (چهار بار در سال‌های 2014، 2016، 2017 و 2018)، وحید شمسایی (سه بار در سال‌های 2007، 2008 و 2015) محمد کشاورز در سال 2011، محمد طاهری در سال 2010 و مسلم اولادقباد در سال 2022 این عنوان را تصاحب کردند. کنجیرو کوگوره از ژاپن۲۰۰۶، رافائل هنمی از ژاپن 2012 ، سوفاووت از تایلند 2013 و توموکی یوشیکاوا از ژاپن 2019 بازیکنانی بودند که در انتخاب بهترین بازیکن فوتسال آسیا حضور داشتند. اما نکته جالب در خصوص این جایزه این است که بهترین بازیکنان آسیا در سال‌های ۱۹۹۹ تا قبل از سال ۲۰۰۵ صرفاً به عنوان بهترین‌های قهرمانی آسیا این عنوان را کسب کردند و خبری از این جایزه سالیانه نبوده است. محمدرضا حیدریان و وحید شمسایی هر کدام دوبار عنوان بهترین بازیکن آسیا را در این برهه زمانی به دلیل درخشش و قهرمانی در قاره کهن کسب کرده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی