صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سایه روشن‌های پرسپولیس در 5 پرده

کلونی برنده

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار
عادت به بردن مهمترین و بهترین عادت پرسپولیس است. تیمی که حتی در سخت‌ترین و بدترین شرایط نیز به بردن عادت کرده و حتی لشکر مصدومیت‌ها نیز این تیم را از پا نمی‌اندازد. آنها بدل به یک تیم رویین‌تن شده‌اند که کمتر تیمی می‌تواند آنها را از پا بیندازد. این مهمترین اتفاق در پرسپولیس است؛ عادت به بردن حتی در روزهای سخت.
در غیاب مصدومان پرتعداد فرصت بازی در برابر پیکان به نیمکت‌نشین‌ها رسید. بازگشت فرجی و گولسیانی به ترکیب و حضور فیکس سورگی و عمری. از این تعداد سورگی نخستین بازی خود را در لیگ برتر تجربه می‌کرد. 4 تغییر در ترکیب 11 نفره می‌تواند هر تیمی را دچار سکته ناقص کرده و روند تیمی هر تیمی را مختل کند اما پرسپولیس با وجود همه این تغییرات باز دچار افت فاحش و بی‌نظمی نشد. یک اتفاق جالب و کلیدی که رمز پیروزی پرگل سرخ‌ها برابر پیکان بود. علت آن را در قالب تیمی پرسپولیس جست‌و‌جو کنید که هر بازیکنی به ترکیب اصلی می‌رود در تاکتیک تیمی حل می‌شود.
مصدومیت سنگین رباط صلیبی پورعلی گنجی و حضور کنعانی در تیم ملی سبب شد تا یحیی برای این بازی از زوج ناهمگون گولسیانی و فرجی در قلب دفاع استفاده کند. حضور نوبرانه فرجی در این بازی اما ناامیدکننده بود و این مدافع باز هم ثابت کرد در حد پرسپولیس نیست. فرجی اگرچه در نیمه نخست یک توپ را از روی خط دروازه پرسپولیس بیرون کشید تا ناجی دروازه شود اما شکل کلی بازی او فاجعه‌بار بود و اگر پیکان مهاجم فرصت‌طلب و گلزنی داشت، قطعاً دروازه پرسپولیس بیشتر باز می‌شد. فرجی روی گل پیکان با رها کردن پاکدل و تماشای او اجازه داد تا گل تساوی در همان ابتدای نیمه دوم وارد دروازه سرخ‌ها شود اما اوج اشتباهات او جایی بود که ناگهان مقابل مهاجم پیکان به زمین افتاد، گویی مار او را نیش زده! اشتباه بزرگی که سبب شد پاکدل با بیرو تک به تک شود که البته سوپر سیو بیرانوند دروازه سرخ را نجات داد. کلاً ضریب اشتباهات فرجی در تیمی مثل پرسپولیس بالاست. او فصل گذشته در بازی مقابل هوادار نیز اشتباه مشابهی کرد تا مهاجم هوادار در مصاف تک به تک با بیرو گل برد تیمش را بزند.
شهاب‌سنگ پرسپولیس در قزوین فرود آمد و چیزی از پیکان باقی نگذاشت. شهاب زاهدی مزد اعتماد یحیی را بالاخره داد و تبدیل به مهاجمی شد که پرسپولیسی‌ها می‌خواهند. در روزهایی که هواداران پرسپولیس منتظر رونمایی از نبیل باهویی هستند، این شهاب زاهدی بود که از توانایی‌هایش رونمایی کرد. زاهدی در بازی گذشته پایش به گل باز شده بود گلی که انگار باعث شده زاهدی راه گلزنی را دوباره پیدا کند چرا که او برای دومین هفته متوالی موفق به گلزنی شد اما آن گل کجا و آتش‌بازی او در این بازی کجا. هر 2 گل او گل‌های ویژه‌ای بود. روی گل اول پرش بسیار زیبای او با توجه به قدی که داشت و زدن یک گل با ضربه سر یکی از گل‌های زیبای پرسپولیس در این فصل بود. روی گل دوم هم استپ بسیار خوب و حرفه‌ای او نشان از توانایی‌های این مهاجم داشت که شاید پیش از این کمتر دیده شده بود.
همین 2 اتفاق باعث شد تا یحیی گل‌محمدی یک هدیه ویژه به او بدهد. در دیداری که گئورگی گولسیانی در زمین حضور داشت و پنالتی‌زن اول پرسپولیس هم هست، یحیی گل‌محمدی برای اینکه زاهدی هت‌تریک کند، قانون تیمش را عوض کرد. برخلاف تصورها این شهاب زاهدی بود که پشت ضربه پنالتی ایستاد. مهاجم پرسپولیس هم قدر این هدیه سرمربی را دانست با گل ‌کردن این پنالتی هت‌تریک کرده و برد پرسپولیس را هم قطعی کرد.
شهاب زاهدی هم که در چندین هفته ابتدایی در گل ‌زدن کمی ضعیف نشان داده بود حالا با یک هت‌تریک برای حریفان و البته نبیل باهویی خط و نشان کشیده است! طبیعی بود وقتی زاهدی در هفته‌هایی که گل نمی‌زد، مورد انتقاد واقع می‌شد و حالا که موتورش روشن شده تحسین می‌شود. این ذات فوتبال است. او یکی از کاندیداهای آقای گلی لیگ خواهد بود. او سه «شهاب گل» به پیکان زد تا پرسپولیس به صدر جدول برود.
3 سال ‌و 9 ماه از حضور یحیی در پرسپولیس سپری شده و او امروز با معضلی روبه‌رو شده که حداقل در این سال‌ها در پرسپولیس از آن خبری نبوده؛ پاندمی مصدومیت. سال‌ها بدنسازی رقبا ایراد داشت و تیم‌های رقیب بدل به یک بیمارستان سیار شده بودند اما حالا این مصیبت به پرسپولیس سرایت کرده. روزهای سخت پرسپولیس در لیگ و آسیا تازه شروع شده، بازی‌های پیاپی و فشرده در آبان و آذر و نیمه اول دی که تعداد آنها 13 بازی است، پیچی دشوار برای تیمی است که حالا با کوهی از مصدومیت‌ها روبه‌رو شده. این مصدومیت‌ها نشان می‌دهد بدنسازی خوبی روی این تیم صورت نگرفته و ممکن است باز هم مصدومیت کار دست یحیی بدهد.

جستجو
آرشیو تاریخی