بهرام قدیمی:

نمی‌توانیم با قدرت‌های هاکی جهان رقابت کنیم

علی رضایی
خبرنگار

هاکی ایران در حال پیشرفت است و این مسأله را می‌توان در نتایجی که تیم‌های ملی هاکی در مسابقات اخیر کسب کردند، دید. بهرام قدیمی که از مدیران باسابقه ورزش کشور است چند سالی است که ریاست فدراسیون هاکی را بر عهده دارد و توانسته این رشته را فعال‌تر از قبل کند. با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
هاکی ورزش ناشناخته‌ای نیست و این رشته هم یکی از رشته‌های المپیکی است. آیا پشتوانه تیم‌های ملی هاکی تأمین شده است؟
 پشتوانه‌سازی در هاکی از لحاظ داشتن بازیکنان بااستعداد کاملاً انجام شده است. ما برای هر نسلی از بازیکنان یکسری از بازیکنان پایه که مستعد ورزش هاکی هستند را در نظر گرفته‌ایم. چندی پیش المپیاد استعدادهای برتر در رشته هاکی روی چمن بانوان و آقایان در تبریز برگزار شد. در بخش بانوان تیم‌های یزد، اراک و قزوین به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند. در بخش آقایان تیم‌های کرمانشاه و تبریز به ترتیب مقام‌های اول و دوم را کسب کردند و تیم‌های نقده و اردبیل به طور مشترک به مقام سوم این دور از مسابقات رسیدند. 25 استان از سراسر کشور در این رقابت‌ها که از طرف وزارت ورزش برگزار شد حضور داشتند. 30 بازیکن برتر این مسابقات در مرحله غربالگری تیم ملی قرار گرفتند تا از بین اینها، بازیکنان تیم ملی هاکی روی چمن انتخاب شوند.
صحبت از المپیاد شد. در دهه‌های هفتاد و هشتاد هر سال وزارت آموزش و پرورش مسابقات سراسری آموزشگاه‌های کشور برگزار می‌کرد و بسیاری از استعدادهای ورزشی به تیم‌های ملی پایه معرفی می‌شدند. آیا با آموزش و پرورش تفاهمنامه دارید؟
تا حالا هیچ تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش نداشته‌ایم، تنها تفاهمنامه‌ای که داشتیم با سازمان جمعیت هلال احمر است که این سازمان بسیاری از سالن‌ها و امکانات را در اختیار هاکی قرار داده است. اگر آموزش و پرورش با فدراسیون هاکی همکاری کند و مسابقات آموزشگاهی در رشته هاکی برگزار کند قطعاً استعدادهای پایه بیشتری به ورزش هاکی معرفی می‌شوند. البته فدراسیون هاکی یکی از بازیکنان تیم ملی ایران را به لیگ‌های اروپا معرفی کرده است. این بازیکن 17 سال سن دارد و علی یمانی نام دارد. در بخش بانوان هم ورزش هاکی ایران یکی از تیم‌های مدعی جهان است و تیم بانوان ایران در رتبه سوم جهان قرار دارد.
در دوره ریاست شما آیا کادر فنی هاکی تقویت شده؟
بله، اساس و رکن موفقیت هر رشته ورزشی، بستگی به دانش مربیان دارد. ما برای تقویت استعدادهای ورزش هاکی مربی آمریکایی دعوت کرده‌ایم. قطعاً با وجود کادرفنی فعال، ورزش هاکی ایران آینده روشنی خواهد داشت.
و صحبت پایانی.
 روزهای خوبی در آینده هاکی می‌بینم چون من سال‌های سال در ورزش‌های دانشگاهی تجربه داشته‌ام و در آن زمان موفقیت ورزش دانشگاهی به اوج رسید. البته مسئولیت فدراسیون به مراتب از فعالیت در دانشگاه سخت‌تر است چون در اینجا بودجه بسیار کم است. ورزش هاکی هم درآمدزا نیست و برای تأمین بودجه آن همیشه برخی از دوستان  کمک حال هاکی می‌شوند. بنابراین با بودجه حداقل ما نمی‌توانیم با قدرت‌های هاکی جهان رقابت کنیم. در پایان هم از خانواده هاکی، هیأت‌های استان‌ها و تمام مراکزی که برای هاکی زحمت می‌کشند تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی