انتحاری طباطبایی با اخراج کادر جنجالی کاراته بانوان

ارباب: اختلاف من و زنگنه دروغ است

فائزه زمانی
روزنامه نگار

در آستانه مسابقات جهانی کاراته، تیم ملی کاراته بانوان با یک چالش بزرگ روبه‌رو شد.
حاشیه‌های تیم ملی کاراته بانوان در این مدت سریالی تکراری شده است. همین چند وقت پیش بود که اختلافات فرخناز ارباب و پگاه زنگنه سرمربی و مربی، دامان تیم را گرفته بود. حتی اختلافات به جایی رسید که زنگنه با یک خداحافظی ارباب را خوشحال کرد. البته که رفتنی در کار نبود چون او هنوز نرفته مجدداً به تیم ملی بازگشت.
در حالی که آتش بس نسبی در تیم برقرار بود حالا چند روز مانده به شروع مسابقات جهانی باز هم زخم تیم ملی سرباز کرد، اما این بار به نوعی دیگر.
همین چندروز پیش بود که ترکیب تیم ملی بانوان برای حضور در مسابقات جهانی اعلام شد، ترکیبی که با نظر بسیاری از کارشناسان نام مبینا حیدری بازیکن بااستعداد و خوش‌تکنیک وزن منفی 68 کیلوگرم را کم داشت.
کادرفنی دلیل این تصمیم را ناکامی‌های اخیر حیدری در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی هانگژو اعلام کرد. هرچند که با توجه به نتایج خوب قبلی حیدری، می‌شد حداقل نام او را در لیست کومیته تیمی جا داد.
بعد از این تصمیم انتقادات زیادی علیه کادرفنی شکل گرفت تا جایی که ارباب و زنگنه را متقاعد کرد که تصمیم احساسی و عجولانه‌ای گرفته‌اند.
هجمه‌ها کار خود را کرد؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که کادرفنی تصمیم گرفت حیدری حداقل در کومیته تیمی مسافر مجارستان شود؛ اما یک بام و دو هوای کادرفنی اصلاً به مذاق طباطبایی رئیس فدراسیون خوش نیامد. درگیری‌های ارباب و زنگنه در ماه‌های اخیر و حالا هم اختلاف نظرها بر سر اعزام یا عدم اعزام حیدری باعث شد تا طباطبایی 5 روز مانده به مسابقات جهانی به سیم آخر بزند و کادرفنی را که با پای خود به اتاق او رفته بودند، اخراج کند.
در حالی که فدراسیون کاراته درگیری دوباره ارباب و زنگنه را دلیل این اخراج می‌داند اما ارباب به هیچ وجه زیربار نمی‌رود: «من درگیری بین خودم و زنگنه را تکذیب می‌کنم. به هیچ عنوان بین ما اختلاف نظری وجود نداشته است.
حتی می‌توانید این موضوع را از خود زنگنه و ملی‌پوشان بپرسید. درگیری و اختلاف نظر بین من و زنگنه دروغ است. هرکسی هم که دلیل برکناری ما را این موضوع اعلام کرده، باید پاسخگو باشد. نمی‌دانم دلیل این تصمیم چیست و چرا در آستانه مسابقات جهانی تیم را دچار بحران کردند.»
 ارباب و زنگنه که تا دیروز با یکدیگر درگیر بودند امروز رفقای جانی شده‌اند تا جایی که حالا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که در کنار هم ایستاده‌اند: «به منظور آگاه‌سازی و روشن کردن افکار عمومی بویژه اهالی محترم و دلسوز کاراته ایران، پیرو مسائل مطرح شده پیشین از یکسو و تحلیل اشتباه برخی که از سر ناآگاهی بوده است اعلام می‌کنیم که هیچ اختلافی بین ما نبوده است. بدون تردید در حال حاضر منافع تیم ملی کاراته و کمک به جوانان آینده‌دار کشورمان در اولویت است. انتظار می‌رود همدلی بین این خانواده بزرگ تقویت شود تا سایه جهل بر خورشید واقعیت غلبه نکند.»
حالا حکایت‌ها حاکی از آن است که ارباب سر این ماجرا کوتاه نیامده و حتی شکایتش را به وزارت ورزش برده است.
از طرفی طباطبایی بلافاصله بعد از اخراج کادر قبلی، لیلا بهرامی، سرمربی سابق تیم ملی بزرگسالان و رده‌های پایه را به عنوان مسئول فنی تیم ملی انتخاب کرد تا هدایت بانوان کاراته‌کا را در مجارستان به عهده داشته باشد.
البته که این تنها معضل روز پرماجرای کاراته نبود؛ شوک دوم را مجارها به تیم ملی کاراته وارد کردند. شنیده می‌شود داوران، ملی‌پوشان پاراکاراته و علی زند در کاتا انفرادی به دلیل عدم صدور روادیدشان، شانس حضور در تاتامی مسابقات جهانی را از دست داده‌اند.
 فدراسیون کاراته از طریق وزارت امورخارجه و وزرات ورزش در حال پیگیری ماجرا است اما باتوجه به زمان کوتاه تا شروع مسابقات، بعید می‌رسد شانسی برای حل مشکل روادید وجود داشته باشد.

ZOOM

شنیده‌ها حاکی از آن است که کادرفنی تصمیم گرفت حیدری حداقل در کومیته تیمی مسافر مجارستان شود؛ اما یک بام و دو هوای کادرفنی اصلاً به مذاق طباطبایی رئیس فدراسیون خوش نیامد. درگیری‌های ارباب و زنگنه در ماه‌های اخیر و حالا هم اختلاف نظرها بر سر اعزام یا عدم اعزام حیدری باعث شد تا طباطبایی 5 روز مانده به مسابقات جهانی به سیم آخر بزند و کادرفنی را که با پای خود به اتاق او رفته بودند، اخراج کند.

جستجو
آرشیو تاریخی