کار سخت وزنه‌برداری در المپیک 2024

یک لشکر مصدوم در مسیر پاریس

رضا عباسپور
روزنامه نگار
نتیجه‌ای که کاروان وزنه‌برداری ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو چین در دو بخش مردان و زنان کسب کرد بعد از کسب دو نتیجه ضعیف در بازی آسیایی 1990 پکن و 1994 هیروشیما، جزو ضعیف‌ترین نتایج تاریخ حضور این رشته المپیکی در این رقابت معتبر بوده است. کسب تک مدال نقره توسط علی داودی ملی‌پوش فوق سنگین کشورمان در هانگژوی چین را باید زنگ خطری جدی برای وزنه‌برداری دانست که هم بازی‌های گزینشی المپیک برای تثبیت سهمیه‌های ورودی پاریس ۲۰۲۴ را پیش رو دارد و هم باید در قامت یک مدعی برای کسب مدال در این بازی‌ها حاضر شود اما با این شرایط فعلی وزنه‌برداری ایران بدون شک نباید روی این رشته برای کسب مدال طلا در بازی‌های المپیک پاریس حساب باز کرد. این حقیقت تلخی است که عملکرد شاخص‌ترین وزنه‌برداران حاضر در بازی‌های آسیایی هانگژو چین آن را به ما ثابت کرد.

شریفی و سلطانی در مسیر نزولی
2 ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران می‌توانستند به راحتی مدال در هانگژو کسب کنند اما این فرصت طلایی را از دست دادند و با آسیب‌دیدگی وداع تلخی با هانگژو داشتند. حسین سلطانی و آیت شریفی در ۸۱ و ۱۰۹+ کیلوگرم اگر می‌توانستند فرم آمادگی ایده‌آل را برای خود روی تخته مسابقه حفظ کنند مطمئناً دو مدال خوشرنگ و مرغوب را برای خود و کاروان وزنه‌برداری به دست می‌آوردند اما آنها نه تنها نتوانستند به این افتخار دست پیدا کنند بلکه فرصت طلایی که پیش رویشان بود را مفت از دست دادند. هر دوی این وزنه‌برداران در جهانی ریاض هم عملکرد ضعیفی داشتند اما اینکه چرا کادرفنی با داشتن تجربه تلخ عربستان آنها را به هانگژو هم اعزام کرد جای سؤال و تعجب دارد.
مرغ دختران وزنه‌برداری فقط یک پا دارد!
یکی دیگر از اتفاق‌های بد و تأسف‌برانگیز در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو چین عملکرد بسیار ضعیف و دور از انتظار دختران وزنه‌برداری ایران بود. پیش‌بینی می‌شد که نتوانیم مقابل رقبای قدرتمند آسیایی در هانگژو حرفی برای گفتن داشته باشیم اما به هیچ وجه پیش‌بینی دو وزنه‌بردار حذف شده و اوتی را از وزنه‌برداری بانوان نداشتیم. نکته جالب توجه این است که حضور کوروش باقری مربی باتجربه و پرافتخار وزنه‌برداری ایران بالای سر دختران وزنه‌بردار هم افاقه نکرد. بدون شک سیستم مدیریتی وزنه‌برداری و کمیته فنی باید فکری اساسی برای حل مشکل ریشه‌ای وزنه‌برداری بانوان کند، اگر دنبال کسب نتیجه در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است.

جوادی هنوز ششدانگ نشده است
 میرمصطفی جوادی، ملی‌پوش دسته وزنی المپیکی ایران یعنی ۸۹ کیلوگرم که موفق شد در رقابت‌های جهانی با کسب مدال طلا اتفاق بزرگ و جالب توجهی را در مسیر المپیک ثبت کند، اینجا در هانگژو آنچه را که در ریاض از چینی‌ها گرفته بود به آنها پس داد. جوادی با عملکردی ضعیف و بدنی خسته و بی‌رمق ثابت کرد که هنوز وزنه‌بردار ششدانگ و حرفه‌ای مثل تیان تائو یا داین لی چینی و غیره که رقبای او برای کسب مدال طلای المپیک در دسته وزنی ۸۹ کیلوگرم هستند، نیست. میر مصطفی با عنوان نهمی بازی‌ها اینقدر بد و ضعیف روی تخته وزنه زد و نتیجه نگرفت که ما را بار دیگر برای تصاحب مدال طلا در المپیک ناامید کرد. چینی‌ها هم ثابت کردند که از دست دادن مدال طلای جهانی و اوت شدن از مسابقات ریاض برای آنها اتفاقی غیرمنتظره بوده که به سرعت آنها این شکست را در بازی‌های آسیایی هانگژو و در خانه جبران کردند.
 
دهدار، کرمی و حقوقی حرفی برای گفتن نداشتند
۳ وزنه‌بردار دیگر ایران در اوزان ۹۶ و ۱۰۹ کیلوگرم یعنی رضا دهدار، امیر حقوقی و مهدی کرمی در این دوره از بازی‌ها حقیقتاً روی تخته مقابل رقبای آسیایی خود نه تنها حرفی برای گفتن نداشتند، بلکه حتی ما را برای کسب نتیجه در آینده و احتمالاً رسیدن به سهمیه و مدال المپیک ناامیدتر از همیشه کردند. این سه وزنه‌بردار خصوصاً رضا دهدار اینقدر بد روی تخته ظاهر شدند و عملکرد ضعیفی داشتند که معلوم نیست آنها در اردو چه می‌کردند. خصوصاً اردوی چین که گویی به جای ارتقای سطح کیفی آنها باعث افت شدیدشان شده بود، بدتر از آن روحیه ضعیف و بدن‌های خسته این سه وزنه‌بردار روی تخته مسابقه بود. مطمئناً عملکرد وزنه‌برداری خاصه ملی‌پوشانی که در مسیر کسب سهمیه المپیک هستند نیاز فوری به بررسی و تفحص دارد. باید مشخص شود چه اتفاقاتی افتاده که یکی مثل جوادی در جهانی طلا می‌گیرد و در فاصله سه هفته در بازی‌های آسیایی هانگژو با نزولی عجیب طلا را با عنوان نهمی عوض می‌کند! یا دهدار که طلای جهانی دارد و مدعی سهمیه و مدال پاریس است چرا در این مدت کوتاه در بازی‌های آسیایی حذف می‌شود و اوت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی