صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تاریخ‌سازی دوچرخه‌سواری به روایت مدیر تیم‌های ملی

وفایی: بانوان رکابزن ایران شایستگی بیشتری دارند

سعید آقایی
روزنامه نگار
 دوچرخه‌سواری در بازی‌های آسیایی عملکرد قابل قبولی داشت. فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری کوهستان و علی لبیب در دو ماده پیست و جاده تنها رکابزنان ایران در هانگژو بودند که عملکردی فراتر از انتظار داشتند.
پرتوآذر که با یک نمایش درخشان نخستین مدال تاریخ دوچرخه‌سواری زنان را در بازی‌های آسیایی کسب کرد، در بخش کوهستان برنز گرفت و علی لبیب جوان دوچرخه‌سوار ایران که در نخستین حضور خود در بازی‌های آسیایی فوق‌العاده ظاهر شد، در دو بخش مسابقه سخت و سنگین استقامت جاده و اومنیوم در بخش پیست با یک رکورد خوب و اختلافی اندک در رده چهارم ایستاد و تنها چند صدم ثانیه در هر دو ماده با کسب مدال فاصله داشت.
این اتفاق سبب شد تا دوچرخه‌سواری عملکردی قابل قبول در بازی‌های آسیایی داشته باشد و با کارنامه‌ای مثبت هانگژو را ترک کند.
محمود وفایی، مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری ایران اعتقاد دارد که کارنامه دوچرخه‌سواری در بازی‌های آسیایی هانگژو قابل قبول بوده است. او درباره کسب مدال تاریخی فرانک پرتوآذر دختر رکابزن ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار داشت: «جامعه دوچرخه‌سواری ایران در انتظار این مدال بود. فرانک پرتوآذر پس از سال‌ها تلاش شبانه‌روزی با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها مزد زحماتش را گرفت و مدال تاریخی و باارزشی کسب کرد. برای اینکه پرتوآذر به این مسابقات و مدال برسد، تلاش‌های فراوانی انجام شد و من لازم است از حمایت‌های کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از زنان تشکر و قدردانی کنم. باید این حمایت‌ها ادامه پیدا کرده و بیشتر شود چراکه زنان سرزمینم لیاقت و شایستگی بیشتر از اینها را دارند و می‌توانند در تمامی عرصه‌ها خوش بدرخشند. امیدوارم در مسابقات آتی نیز شاهد درخشش زنان کشورمان باشیم.»
مدیر تیم‌های ملی درباره مسیر دشوار و سخت مسابقه دوچرخه‌سواری کوهستان بیان کرد: «قطعاً طراحی چنین مسیری با برنامه و هدفگذاری توسط چینی‌ها بوده. البته این برای میزبان معمول است و میزبان مسیر را به گونه‌ای طراحی می‌کند که رکابزنان خودش بیشترین شانس را داشته باشند اما این بار برای چینی‌ها بیشتر نمود داشت. بویژه اینکه رکابزنان چینی برخلاف بقیه دوچرخه‌سواران بارها و بارها در این پیست تمرین کرده بودند و آشنایی کاملی با مسیر داشتند. ضمن اینکه میزبان از شرایط میزبانی و تماشاگران و آب و هوایی نیز برخوردار است. هوای هانگژو در روز مسابقه کوهستان نیز بسیار گرم و شرجی بود و همین کار را دشوارتر کرده بود. به گونه‌ای که برخی از رکابزنان که حتی شانس کسب مدال داشتند، مثل رکابزن تایلند، فیلیپین و ژاپن از حال رفتند و قادر به ادامه مسابقه نبودند.»
وی افزود: «با این شرایط سخت پرتوآذر باز هم خوش درخشید و توانایی‌هایش را ارائه کرد. مسیر را به خوبی تقسیم انرژی کرد. فشار بیهوده و اضافی نیاورد که در دقایق انتهایی بتواند در تمام طول مسیر برتری خود را حفظ کند. نکته مهم اینکه پرتوآذر در مسابقه کوهستان از همان دور نخست و با یک برنامه‌ریزی دقیق از حریف قزاقستانی که مهم‌ترین تهدید برای مدال وی محسوب می‌شد پیش افتاد و تا آخرین دور مسابقه و خط پایان این برتری را حفظ کرد و توانست مدال بگیرد.»
مدیر تیم‌های ملی تأکید می‌کند که سبقت پرتوآذر از رکابزن قزاقستانی با توجه به شرایط حریف یک اتفاق بزرگ بود: «حریف قزاقستانی واقعاً قدر بود و شانس اصلی مدال در رقابت‌های دوچرخه‌سواری کوهستان به شمار می‌رفت. او با توجه به جایگاهش در رنکینگ جهانی، رنک اول در خط استارت را داشت و حتی رکابزنان چینی که در این مسابقه قهرمان و نایب قهرمان شدند در خط استارت پشت سر او قرار داشتند. واقعیت این است که در رقابت‌های کوهستان تمامی شرکت‌کنندگان جزو نفرات بالای رنکینگ جهانی بودند و همین ارزش مدال پرتوآذر را بیشتر نشان می‌دهد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی