صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

روز خوب کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی

طلایی برای تاریخ

مجتبی حسین مرشدی
روزنامه نگار

روز آخر مسابقات کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی هانگژو برای ایران بسیار مهم و تماشایی شد. دو مدال برای ایران ضرب شد که یکی به نام هادی ساروی بود و دیگری به نام هرکول جدید کشتی فرنگی امین میرزازاده. طلای دوم از اولی خیلی مهم‌تر بود چرا که توسط امین میرزازاده به دست آمد و او در کمتر از 10 روز دو طلای مهم را به گردن آویخت. هادی ساروی اگرچه در هانگژو توانست ناکامی بلگراد را جبران کند و طلای او بسیار ارزشمند است اما طلایی که امین میرزازاده کسب کرد فوق‌العاده مهم است. هرکول گتوندی که هفته گذشته در بلگراد طلای جهان را کسب کرده بود، این‌ بار در هانگژو توانست اولین طلای خود را در بازی‌های آسیایی کسب کند تا بعد از رضا سوخته‌سرایی و مهدی سبزعلی؛ سومین نفری باشد که توانسته طلای این وزن را در بازی‌های آسیایی کسب کند، با این تفاوت که هیچ‌کدام از آن دو نفر دیگر نتوانسته بودند قهرمان جهان باشند. امین با این مدال طلا خودش را در سنگین وزن تثبیت کرد و خبر از ظهور یک ستاره استثنایی در کشتی فرنگی داد. او تنها کسی است که در کشتی فرنگی طی یک سال، هم طلای جهان و هم طلای بازی‌های آسیایی را کسب می‌کند. علاوه بر این طلای امین میرزازاده از دو جهت دیگر اهمیت دارد؛ اول اینکه برای کاروان ایران یک طلای با ارزش کسب کرد و دوم اینکه حالا نامش در کشتی فرنگی دنیا به عنوان پدیده سنگین وزن بر سر زبان‌ها افتاده است.
امین میرزازاده روی کاغذ پرامیدترین کشتی‌گیر ایران برای رسیدن به مدال طلای المپیک پاریس است چرا که در بلگراد مهم‌ترین رقیبش یعنی رضا کایالپ را با اقتدار شکست داد و حالا با این طلایی که در هانگژو کسب کرد، نشان داد که طلای او در بلگراد اتفاقی نبوده و بعید است کسی در دنیا باشد که زورش به امین برسد. او بعد از فتح بلگراد و هانگژو به مهم‌ترین مأموریتش یعنی فتح پاریس فکر می‌کند. ضمن اینکه شرایط سنی او و رقبایش به نحوی است که آینده متعلق به امین است و او تا سال‌ها سردمدار این وزن می‌شود. یعنی امین میرزازاده از این پس صاحب طلای سنگین وزن کشتی فرنگی آسیا و جهان می‌شود.

بهتر از جاکارتا و اینچئون اما پایین‌تر از گوانگژو
تیم ملی کشتی فرنگی با دو طلای روز آخر، صاحب دو طلا، دو نقره و یک برنز شد و توانست با 5 مدال در شش وزن عملکرد خوبی را ثبت کند. عملکردی که نسبت به دو دوره قبل بهتر بود اما همچنان عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی 2010 با سرمربیگری محمد بنا با اختلاف بالاتر است و بعید است که باز هم دوره‌ای در کشتی فرنگی تکرار شود که در هفت وزن صاحب 4 طلا و یک برنز شود. بازی‌های 2010 هم شرایطی کاملاً مشابه به این دوره را داشت و تیم بلافاصله بعد از جهانی مسکو با دو طلای حمید سوریان و امیرعلی اکبری راهی گوانگژو شد که این‌ بار سوریان و امیرعلی اکبری از کسب طلا ناکام ماندند اما با این‌ حال امید نوروزی، سعید عبدولی، طالب نعمت‌پور و بابک قربانی 4 طلا گرفتند و فرشاد علیزاده هم برنز گرفت تا با 4 طلا و یک برنز بعد از بازی‌های آسیایی 1974 تهران، بهترین نتیجه تاریخ برای کشتی فرنگی در بازی‌های آسیایی رقم بخورد. حالا تیم ملی کشتی فرنگی در این دوره به یکقدمی تکرار این نتیجه رسید؛ دو طلا، دو نقره و یک برنز و اینجاست که عملکرد کشتی‌گیران در روز نخست اهمیت پیدا می‌کند. اگر امین کاویانی‌نژاد و ناصر علیزاده می‌توانستند به مدال طلا برسند الان این تیم به رکورد بهترین تیم تاریخ کشتی فرنگی رسیده بود. تیمی که دو سال بعد از بازی های آسیایی گوانگژو، در لندن به سه مدال طلا رسید.   

جستجو
آرشیو تاریخی