صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشت - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشت - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بسحاق: نتایج هوگوپوشان در هانگژو مورد قبول خانواده تکواندو نیست

با این وضعیت در المپیک هم دچار چالش می‌شویم

فائزه زمانی
روزنامه نگار
تکواندو ایران در آسمان هانگژو یک ستاره هم نداشت. تیم ملی با 10 تکواندوکار پا به شیاپ‌چانگ بازی‌های آسیایی گذاشت اما برخلاف دوره‌های قبل، حتی یک طلا هم دشت نکرد.
 تکواندو 5 سال پیش در بازی‌های آسیایی جاکارتا 2 طلا تقدیم کاروان ایران کرد اما امسال هرچه کرد به در بسته خورد تا با 3 نقره و 4 برنز رنگ طلا را به خود نبیند.
علی‌محمد بسحاق پیشکسوت تکواندو، نتایج تیم ملی را در هانگژو قابل قبول نمی‌داند و حتی معتقد است تکواندو با این فرمان در المپیک پاریس هم گلی بهتر از این به سر کاروان نمی‌زند.
نتایج تکواندوکاران در هانگژو قابل قبول بود؟
انتظار از تکواندو خیلی بالاتر از اینها بود. ما از سال 1994 تا الان همیشه در بازی‌های آسیایی مدال طلا داشتیم اما حالا بعد از بیست و اندی سال برای اولین بار بدون طلا به کار خود در بازی‌های آسیایی پایان دادیم. حداقل انتظار از تکواندو 2 یا 3 مدال طلا بود و باید بگویم که متأسفانه نتیجه خوب نبوده است. تکواندو با ثانیه‌ها سر و کار دارد و متأسفانه در شیاپ‌چانگ هانگژو ثانیه‌ها به نفع ما نبود و این اتفاق مورد قبول خانواده تکواندو نیست.
مشکل اصلی تکواندو در بازی‌های آسیایی چه بود؟
تکواندوکاران ما مشکل فنی داشتند و حتی مربیان ما هم در بعضی از صحنه‌ها اشتباه کارت کشیدند. کمیته فنی باید در این باره نظر بدهد و شاید خیلی قشنگ نباشد که من در این باره صحبت کنم اما ملی‌پوشان ما اکثراً تک بعدی بوده و با یک پا کار می‌کنند که باعث می‌شود خیلی راحت شود آنالیزشان کرد. باید روی هر دو پای هوگوپوشان کار شود و همچنین مربیان ما بتوانند در صحنه‌های حساس، خودشان را کنترل کنند تا استرس باعث نشود کارت‌های اشتباه بکشند. ما نباید کارت‌های‌مان را به خاطر یک امتیاز بسوزانیم و باید از آنها در امتیازات حساس سه امتیازی استفاده کنیم.
عده‌ای معتقدند که داوری هم در هانگژو به ضرر ما بوده و روی نتایج تأثیر گذاشته است.
در تکواندو با سیستم جدید، شاید خطای داوری فقط 10 درصد تأثیرگذار باشد. قبول دارم که در صحنه‌های 50-50 قضاوت به نفع چینی‌ها بود اما داوری برای همه یکسان است. برای مثال در مسابقات جهانی باکو، تیم ملی جمهوری آذربایجان با اینکه میزبان بود حتی یک برنز هم نگرفت؛ در صورتی که اگر داوری خیلی تأثیرگذار بود آنها باید در خانه خود مدال می‌گرفتند.
شاید بعد از طلای جهان و نقره گرندپری از ناهید کیانی انتظار طلا داشتیم. دلیل افت او را چه می‌دانید؟
عده‌ای از ورزشکاران چند اوجی و عده‌ای دیگر تک اوجی بوده و فقط یک بار به اوج می‌رسند. من فکر می‌کنم ناهید کیانی هم تک اوجی است. باید از نظر روانشناسی و آمادگی جسمانی روی او کار شود و بررسی شود که چرا دچار افت ناگهانی شده است. کیانی در مسابقات جهانی با اقتدار قهرمان شد، با توجه به توانایی‌ها و تسلطی که از خود نشان داد، از او در این مسابقات هم انتظار طلا داشتیم.
به نظر می‌رسد تیم ملی نوسان زیادی دارد، برای مثال همین چند هفته پیش در مسابقات گرندپری 2 طلا داشتیم اما اینجا حتی یک طلا هم کسب نکردیم.
چنین نوسان‌هایی خوب نیست، اینکه یک جا طلا و یک جا برنز بگیری اصلاً جالب نیست و باید بتوانیم چنین نوسان‌هایی را کنترل کنیم. در مسابقات گرندپری 2 طلا داشتیم و از ثانیه‌ها به نفع خود استفاده کردیم، در صورتی که در بازی‌های آسیایی نتوانستیم نتایج خوب را تکرار کنیم، باید بیشتر تمرین کرده و روی نقاط ضعف‌مان کار کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی