زخم کاری جودو

حاجی آخوندزاده: هیچ برنامه‌ای نداریم

فائزه زمانی
روزنامه نگار

 جودو ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو دشتی نداشت. 4 جودوکار ایران خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفتند که این خود گویای حال و روز وخیم این روزهای جودو است.
بعد از 4 سال، جودو همین هفته پیش بالاخره توانست از تعلیق خارج شود. قاسم باغچقی، ابوالفضل محمودی، مهدی فتحی‌پور و مریم بربط بعد ازسال‌ها دریک حضور رسمی، پا در تاتامی بازی‌های آسیایی گذاشتند که البته خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.
دراین میان اما کارشناسان و پیشکسوتان جودو که گویا از وضعیت این رشته ناراضی هستند، خیلی تمایل به صحبت درباره حال و روز جودو ندارند تا جایی که محمدرضا رودکی پیشکسوت جودو گفت: «من 5-6 سالی است که مصاحبه نکرده ام، الان هم تمایلی به صحبت ندارم چون هرچه می‌گوییم حرف های‌مان به جایی نمی‌رسد.»
 مسعود حاجی آخوندزاده قهرمان سال‌های نه‌چندان دور جودو تنها کسی بود که حاضر به صحبت درباره وضعیت این روزهای جودو شد، آن هم کوتاه.

 نتایج جودوکاها در بازی‌های آسیایی را چطور دیدید؟
من نمی‌توانم نظرفنی راجع به جودو بدهم، اما معتقدم که نه تنها حال و روز جودو که اوضاع بسیاری از رشته‌ها هم خوب نیست.
  حذف زودهنگام هر چهارنماینده ایران را پیش‌بینی می‌کردید؟
خیلی نمی‌شود از جودو دراین وضعیت توقع داشت. ما 4 سال تعلیق بودیم و به همین دلیل جودو را نباید با رشته‌های دیگر مقایسه کرد. کشورهایی مثل تاجیکستان که خیلی از ما عقب‌تر بودند، الان با برنامه‌ریزی مدال‌آوری می‌کنند اما ما هیچ دستاوردی نداریم. فشارروانی روی جودوکاها زیاد است و این مسأله هم روی نتایج‌شان تأثیرمنفی گذاشته است.
  در چنین شرایطی برای اینکه جودو از این وضعیت خارج شود، باید چه کرد؟
کشورهای دیگر برنامه دارند، اما ما هیچ برنامه‌ای نداریم و فقط می‌خواهیم نشان دهیم که یک کارهایی می‌کنیم. ما توانایی استفاده درست از منابع خود را نداریم. منابع ما این هزینه‌های دلاری است که درست و به‌جا خرج نمی‌شود، منابع ما این جوان‌ها هستند که استعدادشان با بی‌برنامگی ما حیف می‌شود و عزت نفس‌شان هم با این باخت‌ها از بین می‌رود. فکر نکنید باختن ساده است، هرورزشکاری که می‌بازد به سختی از روی تاتامی بلند می‌شود و طول می‌کشد تا بتواند خودش را جمع و جور کند.
و صحبت پایانی.
به شخصه بعد از این همه سال خدمت به تیم ملی با این همه پلاتینی که در بدن دارم، حتی یک نفر هم حالم را نمی‌پرسد.

جستجو
آرشیو تاریخی