میزبانی از الهلال، دلیل لغو دیدارهای هفته ششم؟

عملیات نجات چمن به خاطر نیمار و آبروی فوتبال ایران

برای تعریف اتفاقات دیدار پرسپولیس و النصر عربستان، باید از یک واژه استفاده کرد: «آبروریزی!» مسائلی که در آن روز رقم خورد، به این سادگی از ذهن اهالی فوتبال پاک نمی‌شود چون جنبه‌های بین‌المللی پیدا کرد. درست در روزهایی که می‌توانستیم از حضور رونالدو در تهران، بزرگ‌ترین سود اقتصادی و تبلیغاتی برای فوتبال را ببریم و پرچم صلح‌طلبی را تکان دهیم، وضعیت چمن استادیوم و بی‌نظمی در استقبال و کنترل جمعیت، همه چیز را به هم ریخت. برای استقبال از چنین چهره‌ای، غیر از انتشار چند بنر در سطح شهر، هیچ برنامه‌ای وجود نداشت و در نهایت به آبروریزی ختم شد. حالا اینها اتفاقات خارج از زمین بود و شاید بتوان از کنارش گذاشت، داخل زمین چطور؟

صرفه‌‌جویی با ضرر چندمیلیاردی!
چمن ورزشگاه آزادی با هنرنمایی مسئولانش، به مزرعه کاشت سیب‌زمینی تبدیل شد. زیرسازی چمن ورزشگاه آزادی سال‌ها قبل طوری ساخته شد که بتواند برای سال‌ها، نیاز فوتبال ایران را تأمین کند. پس از آن، هیچ‌کس فکری به حال افزایش کیفیت این چمن نکرد و هر مسئولی فقط به دنبال حفظ صندلی خود و همین شرایط بود. حتی برای استحکام بخشیدن به سکوها هم کاری از پیش نبردند تا وضعیت به کلی تغییر کند و شاهد ریزش آرام و بی‌صدای ورزشگاه باشیم. استادیومی که پیر شده و دیگر مثل قدیم، محکم و قابل استفاده برای 80، 90 هزار نفر نیست. غم فوتبال ما، برای چمن ورزشگاه آزادی است. می‌گویند بازسازی سکوهای استادیوم غیراستاندارد بوده و استفاده از سیمان و ماسه بدون توجه به طبیعت ورزشگاه، باعث شده میزان رشد چمن متوقف شود. ضربه بعدی، بدتر بود. به خاطر صرفه‌جویی در آبیاری مجموعه، از دریاچه آزادی آب استخراج شد تا چمن را آب بدهند! آنها چون علم این موضوع را نداشتند، کاری کردند به جای صرفه‎‌جویی، میلیاردها ضرر مالی نصیب استادیوم برای بازسازی چمن شود.

فوتبال رونالدو تمام نشد
حضور رونالدو در تهران، یک خاطره فراموش‌نشدنی برجای گذاشت. او با قلب بزرگش پذیرای میهمانان ایرانی بود و با ده‌ها کودک هموطن کشورمان که توانسته بودند راهی به هتل پیدا کنند، عکس یادگاری ثبت کرد. ماجرای رادین و فاطمه را هم می‌دانید. در پاسخ به رفتار مهربانانه این اسطوره فوتبال، نزدیک بود کاری کنیم به خاطر بی‌‎لیاقتی برخی مسئولان حفاظت از استادیوم آزادی، فوتبال رونالدو در همین تهران تمام شود. او در آخرین مصاحبه‌اش گفت: «تا زمانی که پاهایم حرفی از خستگی نزنند، به فوتبال ادامه می‌دهم» و چمن ورزشگاه با آن وضعیت نگران‌کننده نزدیک بود پاهای رونالدو را به حرف درآورند. البته رونالدو تنها در خطر نیست. چند روز دیگر نساجی باید از الهلال عربستان در همین استادیوم میزبانی کند. آن روز، چند ستاره دیگر هم در خطر هستند به خصوص نیمار.

چرا بازی‌ها لغو شد؟
لغو دیدارهای هفته ششم لیگ برتر، صدای اعتراض پیشکسوتان، مربیان و بازیکنان را به آسمان بلند کرد. دلیل چه بود؟ حضور تعدادی از بازیکنان تیم‌های لیگ برتری در هانگژو و همراهی تیم امید! این هم شد دلیل؟ به هر حال بازی‌ها را متوقف کردند اما اطرافیان فوتبال می‌گویند احتمالاً این موضوع به ورزشگاه آزادی و تغییر شرایط چمن این استادیوم هم ارتباط مستقیم داشت. گویا وضعیتی که هفته قبل و پس از دیدار با النصر پیش آمد، مسئولان امر را بر آن داشت تا به سرعت اقداماتی برای تغییر وضعیت چمن ترتیب بدهند و جلوی دومین آبروریزی را بگیرند. آنها در سکوت خبری مشغول فعالیت هستند و شاید به زودی شاهد تغییر رول‌های چمن آزادی هم باشیم. البته بهتر است این اتفاق رخ بدهد زیرا آبروی فوتبال ایران، واجب‌تر از حفظ صندلی برخی از مسئولان
است!

جستجو
آرشیو تاریخی