صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

قیاس رقبای ایران و آسیایی‌ها در فیفا‌دی

ما هیچ، ما نگاه، ژاپن همه چیز!

مرتضی طهوری
روزنامه‌نگار

جام ملت‌های آسیا در ژانویه 2024 به میزبانی قطر برگزار خواهد شد. تورنمنتی که بعید است با قهرمانی تیمی جز مدعیان سنتی قاره کهن شامل ژاپن، ایران، کره جنوبی، عربستان، استرالیا و قطر به پایان برسد. البته ایران تیمی پرستاره است و بسیاری هنوز به این تیم امید دارند اما تیم ملی رقبای سرسختی دارد. ژاپن، کره جنوبی، عربستان و حتی همین قطر که با کارلوس کی‌روش، مطمئناً یک حریف سرسخت به نظر می‌رسد. در این گزارش برنامه تیم‌های مدعی آسیایی را در فیفادی بررسی کرده‌ایم.
 
ژاپن
در فیفادی قبلی، 2 بازی تدارکاتی‌اش را برابر پرو و السالوادور برگزار کرد. ولی برای تعطیلات فعلی، برنامه بهتر و پر و پیمان‌تری دارد. آنها در این 2 بازی به مصاف آلمان و ترکیه می‌روند. آنها در بازی نخست آلمان را در ولفسبورگ 4 بر یک شکست دادند و جهان فوتبال را شگفت‌زده کردند. برنامه سامورایی‌ها برای فیفادی بعدی در مهرماه هم مشخص است و آنها برابر کانادا و تونس قرار می‌گیرند.

عربستان
برنامه عجیبی را تدارک دیدند. فیفادی قبلی را از دست دادند و بدون بازی سپری کردند. برنامه‌شان برای فیفادی بعدی هم فعلاً خالی است و رقیبی ندارد. آنها در این بازه تعطیلات اما به مصاف کاستاریکا رفتند که سه بر یک به این تیم باختند و این هفته هم با کره جنوبی بازی خواهند کرد.
 
 کره جنوبی
درست مانند ژاپن در فیفادی قبلی با پرو و السالوادور مصاف کردند. در این بازه زمانی هم برنامه‌شان اینطور است: بازی با ولز (که بدون گل تمام شد) و رویارویی با عربستان در این هفته. کره برای فیفادی بعدی هم بازی با تونس را برنامه‌ریزی کرده و فعلاً یک حریف دارد و برای بازی بعدی دنبال حریف می‌گردد.
 
قطر
در فیفادی قبلی، برنامه فشرده‌ای داشتند و به مصاف نیوزیلند، هائیتی، هندوراس، پاناما و مکزیک رفتند که حاصل حضور در گلدکاپ بود. برای بازه زمانی فعلی، بازی با روسیه و کنیا تدارک دیده شده بود. 2 بر یک به کنیا باختند و با روسیه در الوکره قطر بازی می‌کنند. در فیفادی بعدی هم باید با ایران، اردن و عراق بازی کنند.
 
ایران
افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان، رقبای‌ ایران در فیفادی قبلی در تورنمنت کافا بودند. در این فیفادی، برتری یک گله برابر بلغارستان رقم خورد و بازی با آنگولا هم در تهران در پیش است. فیفادی بعدی هم در تورنمنتی با حضور عراق، اردن و قطر خواهد گذشت که ایران حداقل با 2 تیم از این 3 تیم بازی خواهد کرد. ایران قرار است در این تورنمنت اول با اردن بازی کند و در صورت برنده شدن با برنده عراق و قطر و در صورت بازنده شدن مقابل اردن با بازنده بازی عراق و اردن دیدار می‌کند.
 
استرالیا
در 3 فیفادی سال 2023 تنها 4 بازی تدارکاتی انجام خواهند داد. بازی با آرژانتین چند ماه قبل برگزار شد. این بار به مصاف مکزیک می‌روند و در فیفادی پایانی سال میلادی، به مصاف انگلیس و نیوزیلند خواهند رفت که بهترین برنامه بین آسیایی‌هاست. فعلاً برای فیفادی بعدی در مهرماه برنامه‌ای ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی