صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هشت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال ژاپن

لشکر لژیونر چشم بادامی

 

سمیه مهدی پور
روزنامه‌نگار
تیم ملی فوتبال ژاپن در چند سال اخیر تحت هدایت حاجیمه موریاسو نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده. اوج درخشش سامورایی‌ها با این مربی به جام جهانی 2022 قطر باز می‌گردد. جایی که ژاپنی‌ها در گروه مرگ با تیم‌های اسپانیا، آلمان و کاستاریکا همگروه شدند. شاگردان موریاسو اما با رقم زدن یک شگفتی بزرگ و پیروزی مقابل آلمان و اسپانیا به عنوان تیم صدرنشین گروه مرگ به مرحله حذفی صعود کردند اگرچه در این مرحله مقابل کرواسی شکست خوردند و حذف شدند. پس از شگفتی‌سازی مقابل ژرمن‌ها در جام جهانی، ژاپنی‌ها طبق برنامه در فیفادی شهریور در جدالی تدارکاتی در استادیوم ولفسبورگ ژرمن‌ها به مصاف شاگردان هانس دیتر فلیک رفتند؛ مسابقه‌ای که پیش آغاز تصور می‌شد، تیم میزبان ژاپنی‌ها را شکست بدهد و انتقام شکست دوحه را از آنها بگیرد. اتفاقی که در کمال شگفتی رخ نداد و پسران موریاسو این بار با نتیجه 4 بر یک قهرمان سال 2014 جهان را خرد کردند. نتیجه‌ای که باعث شد سرمربی اسطوره‌ای بایرن که با این تیم در سال 2020 شش‌گانه معروف فوتبال جهان را کسب کرد، از هدایت مانشافت اخراج شود. آنچه یک رکورد عجیب را در فوتبال آلمان ثبت کرد. به گونه‌ای که هانس دیتر فلیک در 123 سال گذشته تبدیل به اولین سرمربی‌ای شد که از هدایت مانشافت اخراج می‌شود. نکته عجیب‌تر اینکه ژاپن بیشترین لژیونر را در فوتبال باشگاهی آلمان دارد. آنچه باعث می‌شود متوجه شویم پسران موریاسو با بیشترین آنالیز ممکن مقابل شاگردان فلیک صف‌آرایی کرده‌اند.

تاکه فوسو کوبو
کوبو یکی از بازیکنانی است که در لالیگا بازی می‌کند. او در پنجره تابستانی نقل و انتقالات سال 2022 میلادی به سوسیداد پیوست. این هافبک در 7 مسابقه‌ای که برای سوسیداد در رقابت‌های مختلف انجام داده، موفق به زدن 2 گل برای این تیم اسپانیایی شده است.
 
 گاکو شیباساکی
دومین لژیونر ژاپن که در فوتبال باشگاهی اسپانیا بازی می‌کند، در پست تخصصی هافبک توپ می‌زند و در حال حاضر هم پیراهن لگانس را به تن دارد. او در سال 2020 به این باشگاه پیوست و در طول این مدت 73 بازی برای لگانس انجام داده و 5 گل هم برای این تیم به ثمر رسانده. البته گاکو از فصل 2017 به فوتبال باشگاهی اسپانیا آمد و در این مدت تجربه بر تن کردن پیراهن تیم‌های تنریف، ختافه، دپورتیوو لاکرونیا و لگانس را در کارنامه‌اش دارد.
 
 هیدماسا موریتا
موریتا تنها لژیونر تیم ملی ژاپن در زادگاه رونالدو است. او در حال حاضر پیراهن تیم اسپورتینگ لیسبون را به تن می‌کند. موریتا در پنجره نقل و انتقالاتی سال 2022 به عضویت این تیم پرتغالی درآمده و یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را در بین لژیونرهای ژاپنی داشته است.
 واتارو اندو
ژاپن در بوندس‌لیگا بیشترین بازیکن را دارد. از این حیث اما تیم فوتبال اشتوتگارت با داشتن 3 بازیکن ژاپنی در ترکیبش رکورددار است. اندو اولین بازیکنی است که عملکرد او را از اشتوتگارت بررسی می‌کنیم. واتارو در طول دوران بازی‌اش برای این تیم آلمانی از سال 2020 تا 2023 در 99 مسابقه 13 گل به ثمر رساند. آماری که برای یک مدافع فوق‌العاده است. اندو البته در سال 2023 به صورت قرضی به لیورپول پیوسته.
 
 تاکوما آسانو
تاکوما آسانو وینگر ژاپنی که در حاضر در تیم فوتبال بوخوم عضویت دارد سابقه حضور در ترکیب اشتوتگارت را دارد. او اما پس از جدا شدن از این تیم آلمانی به هانوفر و سپس پاتیزان بلگراد پیوست. آسانو پس از جدایی از پارتیزان بلگراد در سال 2021 به تیم فوتبال بوخوم پیوست و در 33 مسابقه برای این تیم سه بار دروازه رقبا را باز کرده است. آماری که به هیچ عنوان برای یک مهاجم و وینگر مطلوب نیست.
 
 هیورکی ایتو
ایتو متولد 21 مه 1999 است و تنها 24 سال سن دارد. با وجود این اما عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش به نمایش گذاشته. او از ابتدای سال 2021 میلادی به اشتوتگارت پیوست. ایتو که در پست هافبک بازی می‌کند در فصل جاری برای اشتوتگارت در 3 مسابقه‌ای که در بوندس‌لیگا برای این تیم به میدان رفته، موفق به ارسال 2 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش شده. آماری که فوق‌العاده است.
 
 مایا یوشیدا
مایا یوشیدا یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان تیم فعلی ژاپن محسوب می‌شود و در لس‌آنجلس‌گلکسی توپ می‌زند. بازیکنی که در تیم قهرمان جام ملت‌های آسیا 2011 قطر حضور داشته. او پیش از پیوستن به لس‌آنجلس‌گلکسی ایالات متحده در فوتبال آلمان بازی می‌کرد و در تیم شالکه حضور داشت.
 
 دایچی کامادا
کامادا در تیم فوتبال لاتزیو عضویت دارد. مهاجم 27 ساله فوتبال ژاپن پیش از پیوستن به لاتزیو در تیم اینتراخت فرانکفورت توپ می‌زد و پس از آن هم در مقطعی به صورت قرضی به سنت ترویدنس پیوست.
 
 تاکه هیرو تومیاسو
بی‌تردید تومیاسو شناخته‌شده‌ترین لژیونر فوتبال ژاپن در جهان است. او در پست مدافع بازی می‌کند. او از ابتدای سال 2021 میلادی به جمع شاگردان میکل آرتتا در آرسنال پیوست و 29 مسابقه برای توپچی‌های شهر لندن انجام داد.
 ریتسو دوان
دوان عضو فرایبورگ است و از ابتدای فصل 2023-2022 به فرایبورگ آمد. دوان در این مدت برای این تیم 6 بار به میدان رفته و در جریان آن موفق به زدن 2 گل برای این تیم شده. تیمی که فصل گذشته یکی از شگفتی‌سازان بوندس‌لیگا بود.
 
 ایجی کاواشیما
دروازه‌بان 39 ساله استراسبورگ از زمان پیوستنش به لوشامپیونه برای این تیم در سال 2019، در 26 مسابقه به میدان رفته. اگرچه ایجی دروازه‌بان اول تیم استراسبورگ نیست.
 
 دنیل اشمیت
دنیل اشمیت دروازه‌بان دورگه ژاپنی-آمریکایی که تیم ملی ژاپن را برای بازی در رده بزرگسالان انتخاب کرد، در تیم سنت ترودین بلژیک عضویت دارد. تیمی که اشمیت برای آن در فصل جاری 4 بار به میدان رفته است.
 
 کو ایتاکورا
مدافع جوان ژاپن 26 سال سن دارد و عضو مونشن‌گلادباخ است. ایتاکورا جوان در پنجره نقل و انتقالاتی فصل 2022 به مونشن‌گلادباخ آمد و از آن زمان تا به امروز برای این تیم در 3 مسابقه به میدان رفته.
 کائورو میتوما
میتوما که یکی از بازیکنان تأثیرگذار تیم موریاسو است، در برایتون انگلستان بازی می‌کند. تیمی که در این فصل لیگ جزیره شگفتی‌های زیادی آفرید و باعث تعجب همگان شده. میتوما البته از ابتدای سال 2021 به صورت قرضی به تیم فوتبال یونیون سنت ژیل بلژیک پیوسته و در 27 مسابقه 7 گل برای این تیم به ثمر رسانده.
 
تاکومی مینامینو
هافبک 28 ساله ژاپنی که در ردبول سالزبورگ اتریش نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و در 136 مسابقه موفق شد 42 گل برای این تیم اتریشی به ثمر برساند با پیشنهاد لیورپول مواجه شد. مینامینو با قبول آن به آنفیلد آمد. البته شرایط در آنفیلد برای هافبک ژاپنی چندان مطلوب نبود. آنچه سبب شد او ابتدا به ساوتهمپتون و سپس موناکو برود.
 
 جونیا ایتو
هافبک باتجربه ژاپنی که برای رنس فرانسه به میدان می‌رود، یکی از اعضای کلیدی تیم تحت هدایت حاجیمه موریاسو است. بازیکنی که در جام جهانی قطر تأثیر زیادی در موفقیت سامورایی‌ها داشت. او برای رنس در فصل جاری در 4 مسابقه به میدان رفته و 1 گل زده و یک پاس گل هم برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرده است.
 آئو تاناکا
تاناکا یکی از لژیونرهای جوان فوتبال ژاپن در قاره سبز است. تاناکا که در حال حاضر تنها 24 سال سن دارد، در فورتنا دوسلدورف آلمان توپ می‌زند. این بازیکن جوان در پنجره نقل و انتقالاتی سال 2022 میلادی به این تیم آلمانی پیوست و در 8 مسابقه به میدان رفته.
 
 آیاسه اوئدا
مهاجم جوان ژاپنی تنها 24 سال سن دارد و در حال حاضر در فاینورد بازی می‌کند. او که از ابتدای فصل 2023-2024 به فوتبال هلند آمد و در تیم فاینورد بازی کرد، در این فصل 96 دقیقه برای تیم هلندی به میدان رفته و یک گل هم به ثمر رسانده. آماری که ثابت می‌کند عملکرد بازیکنان جوان فوتبال ژاپن در جهان فراتر از انتظار کارشناسان و هواداران
است.
 
 دایزن مائدا
مائدا یکی دیگر از مهاجمان جوان تیم ملی ژاپن است که با این تیم تجربه حضور در جام جهانی 2022 قطر را هم دارد. او که در حال حاضر برای سلتیک اسکاتلند بازی می‌کند در فصل جاری برای تیم باشگاهی‌اش در 4 مسابقه یک پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش ارسال
کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی