صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی سایه روشن‌های زندگی ورزشی محبی

اوج‌گیری در قلعه ملی

مجتبی مرشدی
خبرنگار
تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خودش در فیفادی سپتامبر (شهریور) در شهر پلودیف بلغارستان را شکست داد. تک گل یوزهای ایرانی در این مسابقه را محمد محبی وینگر تیم روستوف روسیه به ثمر رساند. محمد محبی ستاره ایران در این بازی بود که تک گل یوزها را به ثمر رساند و نمایش درخشانی داشت. تیم ایران سه‌شنبه هفته جاری در دومین بازی تدارکاتی‌اش در فیفادی شهریور در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی آنگولا می‌رود. تیمی که پنجشنبه شب جواز حضور در جام ملت‌های آفریقا 2023 ساحل‌عاج، که زمستان 2024 برگزار می‌شود را کسب کرد. به بهانه درخشش محمد محبی در بازی مقابل بلغارها که هیچ شباهتی به سال‌های دورشان ندارند، اتفاقات مهم زندگی ورزشی او را بررسی می‌کنیم.
 
از شاهین بوشهر تا روستوف
محمد محبی سال 2017 با عقد اولین قرارداد حرفه‌ای‌اش به تیم زادگاهش شاهین بوشهر پیوست اما حضور او در این تیم چندان طولانی نبود. پس از درخشش با پیراهن شاهین در تابستان سال 2019 محبی با عقد قراردادی به سپاهان مدعی ملحق شد. وینگر بوشهری 2 فصل پیراهن زردها را به تن کرد و در این مدت 53 بار برای آنها به میدان رفت و در این تعداد بازی برای طلایی‌پوشان تنها 9 بار دروازه رقبای آنها را باز کرد. عملکردی که برای یک وینگر به هیچ عنوان مطلوب نبود. وینگر بوشهری در تابستان 2021 با پیشنهاد باشگاه سانتاکلارا که یکی از تیم‌های متوسط لیگ برتر پرتغال محسوب می‌شود، روبه‌رو شد. پیشنهادی که بازیکن جوان فوتبال ایران به آن بله گفت تا لژیونر شود. محبی با سانتاکلارا قرارداد سه ساله بست. او از سه فصل تنها یک فصل در سانتاکلارا حضور داشت و در 18 مسابقه موفق شد برای این تیم پرتغالی 3 گل به ثمر برساند. عملکرد پرنوسان محمد محبی باعث شد تیم پرتغالی در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان سال 2022 به پیشنهادات قرضی برای وینگر ایرانی توجه کند. استقلال که در آن زمان ریکاردو ساپینتو هدایتش را برعهده داشت، با توجه به شناخت مربی پرتغالی از این ستاره ایرانی، برای جذب قرضی محبی به سانتاکلارا پیشنهاد داد. براساس توافق مدیران آبی‌ها با سانتاکلارا قرارداد محبی یک فصل به صورت قرضی با بند خرید دائمی بود. این قرارداد باعث شد تا وینگر بوشهری پس از یک فصل دوری از فوتبال باشگاهی ایران به لیگ برتر بازگردد و این بار پیراهن استقلال را به تن کند. فصلی که برای محبی با نوسان‌های بسیاری آغاز شد. با وجود این با بازگشت مهدی قایدی به جمع آبی‌ها، محبی خیلی زود با کمک همشهری‌اش در ترکیب استقلال جا افتاد و بدل به یک ستاره شد. این دو ستاره بوشهری زوج رؤیایی‌ای را در خط حمله استقلال ساخته بودند. زوجی که ساپینتو بسیاری از پیروزی‌هایش با استقلال را مدیون آنها بود. پس از اتمام فصل اما باشگاه استقلال که با مشکلات عدیده مالی روبه‌رو بود، موفق نشد با پرداخت مبلغ مورد توافق به سانتاکلارا قرارداد محبی را دائمی کند. آنچه سبب شد او بار دیگر لژیونر شود و این بار به تیم فوتبال روستوف روسیه بپیوندد. تیمی که در روسیه مأمن ستاره‌های ایرانی بوده و پیش از این سعید عزت اللهی و سردار آزمون سابقه بازی در آن را داشته‌اند.
محبی در این فصل برای روستوف در لیگ برتر روسیه در 6 مسابقه به میدان رفته و در جریان آن تنها یک پاس گل داده و یک کارت زرد از داور گرفته و هنوز در روسیه پایش به گل باز نشده. روندی که باید دید چه زمانی از سوی محبی شکسته می‌شود و او اولین گل را برای تیمش چه زمانی به ثمر می‌رساند.
 
اولین بازی ملی
محمد محبی برای اولین بار در مهر ماه 98 توسط مارک ویلموتس بلژیکی به اردوی تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. جایی که تیم طبق برنامه باید در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر در تهران به مصاف تیم ملی کامبوج می‌رفت و پس از آن در منامه پایتخت بحرین با تیم ملی این کشور بازی می‌کرد. بر اساس تصمیم ویلموتس، محبی در بازی مقابل تیم ملی کامبوج که 18 مهر 98 برگزار شد، اولین تجربه حضورش در ترکیب یوزها را به دست آورد. محبی در اولین بازی ملی‌اش در تهران در برابر حریف ضعیفی چون کامبوج 2 بار دروازه حریف را باز کرد تا اولین مسابقه‌اش با پیراهن تیم ملی تبدیل به یکی از رؤیایی‌ترین بازی‌های دوران فوتبالش شود.
 
چالش جدایی
محبی در طول دوران فوتبالش چالش‌های زیادی را تجربه کرد؛ آنچه باعث شد این بازیکن کم حاشیه فوتبال ایران در مقاطع مختلف به صدر اخبار خبرگزاری‌ها و تیتر‌های روزنامه‌ها برسد. جدا شدن از استقلال بی‌تردید یکی از چالش‌های بزرگ محبی بوده. محبی در استقلال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت؛ آنچه باعث شد دائمی شدن قرارداد محبی با استقلال جزو خواسته‌های اصلی هواداران از مدیران باشد. اتفاقی که کمبود منابع مالی هیچ‌گاه رخ نداد و محبی پس از کش و قوس‌های فراوان با انتشار پیامی در حساب اینستاگرامش اعلام کرد برخلاف میل باطنی مجبور به ترک استقلال است. موضوعی که شاید مهمترین چالش دوران فوتبالی محبی تا به امروز باشد.

حسرت جام جهانی
فدراسیون فوتبال هدایت تیم ملی کشورمان در جام جهانی را با عقد قراردادی 3 ماهه از شهریور تا پایان جام جهانی به کارلوس کی‌روش پرتغالی سپرد. فردی که در دوران مربیگری‌اش در ایران نشان داده بود به بازیکن لژیونر توجه بی‌اندازه و علاقه خاصی دارد. روند فوق‌العاده محبی در استقلال باعث شده بود احتمال دعوت او به تیم ملی از سوی کی‌روش و حضورش در مهمترین تورنمنت فوتبال جهان بیشتر شود. فرضیه‌ای که البته هیچ‌گاه محقق نشد تا محبی تبدیل به یکی از بازماندگان بزرگ ایران در جام جهانی قطر شود و حسرت جام جهانی در قطر بر دل او بماند. برخی‌ها می‌گفتند اگر محبی پیش از جام جهانی عضو همان سانتاکلارا بود، شاید کی‌روش او را به جام جهانی می‌برد! این بازیکن پس از آمدن امیر قلعه‌نویی به تیم ملی یکی از بازیکنان اصلی تیم است. آنچه باعث شده او در این مدت کوتاه زیر نظر قلعه‌نویی در 6 مسابقه دو گل به ثمر برساند. آماری که فوق‌العاده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی