صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

آنها هنوز مهاجمانی ششدانگ می‌خواهند اما...

پرسپولیس و «آیین قهرمانی»

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
پرسپولیس با سه برد، یک تساوی، بدون باخت، پنج گل زده و فقط یک گل خورده در رده دوم جدول لیگ برتر فوتبال کشور ایستاده و فاصله‌اش با سپاهان که صدرنشین مطلق لیگ است و هر چهار بازی‌اش را برده، از دو امتیاز فراتر نمی‌رود و موارد مذکور این نکته را می‌گوید که قهرمان فصل پیش تا این نقطه از فصل جاری خوب عمل کرده و اسباب ناامیدی نشده است.
البته قرمزهای تهرانی همچنان در فاز حمله می‌لنگند اما در این زمینه هم فقط سپاهان و ملوان از آنها موفق‌تر عمل کرده‌ و بیشتر از پرسپولیس گل زده‌اند. نداشتن یک «تمام‌کننده» قهار در خط حمله سبب شده پرسپولیس که در لیگ قهرمانان آسیا هم در گروه بسیار دشواری قرار گرفته و باید با النصر عربستان و الدحیل قطر پیکار کند، احساس نگرانی عمیق کند و در خطر حذفی زودهنگام از لیگ قاره‌ای قرار گیرد و این بیم شکل بگیرد که در چنان صورتی روحیه بد ناشی از حذف احتمالی از «آسیا» بر نتایج این تیم در لیگ داخلی هم اثر نامساعد بگذارد و آنجا هم اسباب سقوط قرمزها شود.
 
عناوینی که بی‌دلیل نیست
پرسپولیس در 7 فصل گذشته 6 بار قهرمان لیگ برتر شده و چنین توفیق‌هایی هرگز بیهوده و بی‌دلیل به دست نمی‌آیند. سرخ‌ها چنان به توان خویش مطمئن‌اند و دارای روحیه پیروزی‌خواهانه هستند که حتی وقتی نمی‌درخشند و روز بدی را سپری می‌کنند، باورشان این است که باید برنده دیداری باشند که در آن شرکت دارند. به واقع نهادینه شدن پیروزی در قلب و وجود قرمزهای تهرانی عاملی است که آنها را مکرراً برنده می‌کند، حتی در روزها و مسابقاتی که در آنها بهتر از رقبای خود ظاهر نشده و زیر سطح معمول خود توپ زده‌اند. انگار آنها صاحب مدل و خالق روشی شده‌اند که مختص خودشان است و باید آن را «رسم و آیین قهرمانی» نامید.
 
شارژ روحی در اهواز
مردان پرسپولیس چهارشنبه شب هفته پیش در یکی از آخرین دیدارهای هفته چهارم لیگ بیست و سوم در شرایطی فولاد خوزستان را در اهواز با نتیجه 0-2 شکست دادند که با وجود برتری میدانی‌شان و بحران بزرگی که امسال در فولاد شکل گرفته و این تیم را به قعر جدول لیگ برتر فرستاده، تا دقیقه 66 از گلزنی بازمانده بودند و فقط در این لحظه بود که ضربه سر عالی و «شوت»وار و بسیار سنگین مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع پیش‌تاخته قرمزها از درون 18 قدم دروازه فولادی‌ها را فرو ریخت و تیم تهرانی چنان شارژ روحی شد که در وقت تلف شده با گلزنی یاسین سلمانی، هافبک تهاجمی تازه صید کرده‌اش از سپاهان به زدن گل دوم هم نائل آمد.
 
ثروت در اندیشیدن
هنوز آثار و تصاویر نمایش ضعیف و سردرگم قرمزهای پایتخت طی تساوی 1-1 آنان با ذوب‌آهن در هفته سوم لیگ در اذهان زنده است و حتی گل نجاتبخش گئورگی گولسیانی، ‌مدافع گرجستانی پرسپولیس در واپسین دقایق آن دیدار در شرایط آفساید به دست آمد اما همان دیدار و اتفاقات منفی و بازی سرشار از اشتباه و کاستی شاگردان یحیی گل‌محمدی در رویارویی با ذوب‌آهن نشان داد آنها با فرهنگ باختن، کم و بیش بیگانه‌اند و آن را برنمی‌تابند. همین باور نداشتن شکست و جنگیدن برای پیروزی در بازی‌هایی که تیم در آن نمی‌درخشد، راز و دلیل اصلی توفیق‌های پرسپولیس است. تیمی که حتی در روزهای بدش فکر می‌کند دست نیافتنی است و همین باور، آن را از سخت‌ترین گردنه‌ها هم عبور می‌دهد. این نوعی ثروت در اندیشیدن و موهبت در طرز تلقی اوضاع است که تیم‌های بسیار کم‌شماری در فوتبال ایران آن را تجربه کرده‌اند و گل‌محمدی باید حتی در روزهایی که بشدت حسرت مهاجمانی ششدانگ را در تیمش می‌خورد، به آن ببالد.

جستجو
آرشیو تاریخی