سرمربی اسبق تیم ملی والیبال:

صدای توپ والیبال زیباترین آهنگ برای من است

پارک‌ کی‌ وون بیست و یک سال پیش و در زمان ریاست مرحوم محمدرضا یزدانی‌خرم هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گرفت. با این حال همچنان مردم ایران از این مربی خاطرات زیادی دارند. پارک که هدایت تیم تایلند را بر عهده دارد همراه با تیمش برای حضور در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا به ایران سفر کرد. با او گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آرش عبدی
روزنامه نگار
‌یک بار دیگر به ایران آمدید. از حس و حال‌تان بگویید.
پس از پایان کارم با تیم ملی والیبال ایران، بارها به کشورتان آمدم؛ چه زمانی که سرمربی کره جنوبی بودم و چه زمانی که در رویدادهای مختلف که به میزبانی ایران برگزار شد عضو کمیته کنترل مسابقات بودم. به ایران احساس خوشایندی دارم و امیدوارم در سال‌های آینده شانس حضور در کشورتان را داشته باشم.
‌شما چندین سال پیش هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشتید. در حال حاضر این تیم را چطور می‌بینید؟
به نظر من والیبال ایران در آسیا بالاترین سطح را دارد. البته در یکی، دو سال اخیر ژاپن به تیم قدرتمندی تبدیل شده است اما والیبال ایران همیشه یک قدرت بزرگ در آسیا است.
‌بزرگترین حسرت‌تان از دورانی که در والیبال ایران فعالیت می‌کردید چیست؟
من ۴ سال سرمربی ایران بودم و خیلی خوب کار کردم. در آن زمان بازیکنانم خوشحال بودند. خیلی چیزها به آنها آموزش می‌دادم. این آموزش‌ها تنها به مسائل فنی محدود نمی‌شد و حتی در خصوص مدیریت به شاگردانم می‌گفتم اگر می‌خواهید روزی مربی شوید باید از همین امروز شروع کنید؛ انگلیسی صحبت کنید. البته مشکلاتی هم بود که نمی‌خواهم الان به آنها اشاره کنم.
‌برخی از شاگردان شما در تیم ملی والیبال، الان مربیگری می‌کنند. عملکرد آنها را دنبال می‌کنید؟
آنها فرهنگ و تفکرات جدیدی را به والیبال ایران اضافه کردند و نسل نو مربیان کشورتان هستند. برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم.
‌شما الان ۷۲ سال سن دارید. به دنبال بازنشستگی نیستید؟
الان به بازنشستگی فکر کنم؟ من بدون والیبال آدم نرمالی نیستم. من از حضور در تیم لذت می‌برم. صدای توپ والیبال برای من بهترین موزیک است. زمانی که کنار زمین حضور دارم خیلی خوشحالم. نمی‌دانم تا چه زمانی مربیگری می‌کنم. همسرم می‌گوید باید بازنشسته شوم؛ اما والیبال لذت من است و لطفاً اجازه بدهید همچنان از والیبال لذت ببرم و اینکه خسته شده‌ام یا نه اهمیتی برایم ندارد.
‌در خصوص رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا که در ایران برگزار شد صحبت کنید.
برگزاری اینگونه مسابقات آسان نیست چون تعداد زیادی تیم در قهرمانی آسیا شرکت می‌کنند و فقط ایران می‌تواند از عهده برگزاری چنین رویداد بزرگی بربیاید و این کشور همیشه گزینه مناسبی برای میزبانی رویدادهای معتبر است.
‌فکر می‌کنید ایران بتواند بار دیگر قدرت اول والیبال آسیا شود؟
قطعاً می‌تواند. شما اینجا (ارومیه) را ببینید. در ایران همه عاشق والیبال هستند. تیم ملی خوبی دارید؛ اما این تیم نیاز به زمان دارد و باید به این تیم زمان بدهید. هر سال باید گام به گام جلو بروید و این مسأله نیازمند کار زیاد است.
‌میراثی که از خود در والیبال ایران به جا گذاشتید چه چیزی بود؟
سعی کردم تفکر حرفه‌ای را به بازیکنان انتقال دهم و فکر می‌کنم در این زمینه موفق بودم.

ZOOM

پارک کی وون سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران که امروز هدایت تیم ملی والیبال تایلند را بر عهده دارد، در رقابت‌های قهرمانی آسیا و وقتی بعد از سال‌ها دوباره به ایران بازگشت اعتقاد داشت که خاطرات شیرین و بسیاری از سال‌های حضورش در ایران به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال دارد. سرمربی کره‌ای تیم ملی والیبال معتقد است: «از روزی که به ایران آمد بازیکنانش را ترغیب کرده انگلیسی را خوب یاد بگیرند تا بتوانند با استفاده از این زبان بین‌المللی مسیر حرفه‌ای‌گری خود را در دنیای والیبال خوب پیدا کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی