صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پیشنهادهای اروپایی، عربستانی و آمریکایی جذابیتی ندارد

پایان زودهنگام ادن آزار

فرخ حسابی
روزنامه نگار
دوران حرفه‌ای اسرارآمیز ادن آزار شاید بزودی و قبل از موعد به پایان برسد چون گزارش‌هایی منتشر شده که این بازیکن آزاد قصد بازنشستگی دارد هرچند خانواده‌اش اصرار دارند به بازی ادامه دهد. او بعد از چهار سال ناموفق و همراه با مصدومیت با رئال مادرید جدایی تلخی از این تیم داشت و با وجود آنکه گفته می‌شود پیشنهادهایی از اروپا، عربستان سعودی و آمریکا دریافت کرده، مصمم است از فوتبال کناره‌گیری کند.
این بازیکن 32 ساله که در زمان انتقال از چلسی به رئال مادرید گران‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه پرافتخار اسپانیایی شد، هیچ کدام از پیشنهادهای دریافتی را نپذیرفته. به نظر می‌رسد لیل به او فرصت داده به این تیم که دوران حرفه‌ای خود را در آن شروع کرد و مورد توجه بهترین تیم‌های اروپا قرار گرفت، برگردد ضمن اینکه مارسی و نیس هم به جذب او ابراز علاقه کرده‌اند. این به‌علاوه تیم‌هایی از لیگ حرفه‌ای عربستان و آمریکا است که خواهان خدمات او شده‌اند، باشگاه‌هایی از ترکیه و برزیل هم خواسته‌اند او را به تیم خود اضافه کنند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد هیچ یک جذابیتی برای آزار نداشته. نام الهلال عربستان، بوتافوگوی برزیل، ونکوور وایت کپس در لیگ MLS   در فهرســــــــــت تیم‌های علاقه‌مند به جذب او منتشر شده است.

دستمزد بالا
این شرایط روحی برای او کاملاً قابل درک است. او به عنوان یک فوق‌ستاره در سال 2019 از استمفوردبریج راهی پایتخت اسپانیا شد. ادن با مصدومیت‌های متعددی مواجه شد و به دلیل آنکه هیچ‌وقت نتوانست مبلغ انتقال و دستمزد بالای خود را توجیه کند، با انتقادات زیادی مواجه شد؛ این دستمزد بالا یکی ازعواملی است که در حال حاضر باشگاهی برای او پیدا نشده است. آزار که در ژانویه 33 ساله می‌شود، به دلیل آنکه در طول چهار فصل تنها 76 بازی برای رئال مادرید انجام داده گزینه جذابی برای تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان به حساب نمی‌آید ضمن اینکه او همیشه در بالاترین سطح بازی کرده و پول نمی‌تواند تنها انگیزه‌اش برای یک انتقال باشد.

دو فصل بدون بازی
آزار که سابقه 126 بازی برای تیم ملی بلژیک دارد، در دوران حضورش در رئال مادرید 95 بازی را از دست داد که معادل دو فصل است ضمن اینکه 10 بازی او در فصل 2023-2022 برای سفیدها پایین‌ترین آمار بازی‌اش در یک فصل از زمان حضور در شمال فرانسه است.
او با رئال مادرید توافق کرد قراردادش که یک سال دیگر اعتبار داشت، فسخ کند و بعد از آن به دنبال سرنوشت خود بوده. در این مدت وقت زیادی را با خانواده‌اش صرف کرده و دوست دارد هرچه زودتر درباره آینده‌اش تصمیم بگیرد.
چهار سال قبل که از لندن راهی مادرید شد، کمتر کسی فکر می‌کرد به این زودی به بازنشستگی فکر کند. او که زمانی یکی از بااستعدادترین بازیکنان نسل خود محسوب می‌شد، در قهرمانی لیگ و جام حذفی فرانسه در سال 2011 با لیل نقش مؤثری داشت و یک سال بعد به چلسی رفت. در هفت سال حضور در استمفوردبریج، دو قهرمانی لیگ برتر، دو قهرمانی لیگ اروپا، یک جام حذفی و یک جام اتحادیه انگلیس به دست آورد ضمن اینکه چهار بار به عنوان بازیکن سال تیمش انتخاب شد و از رکورددار قبلی، فرانک لمپارد که سه بار این عنوان را به دست آورده بود، عبور کرد.

فقط هفت گل
او فصل قبل تنها شش بازی در لیگ اسپانیا انجام داد و در مجموع چهار فصل نتوانست بیشتر از هفت گل برای رئال مادرید بزند درحالی که 352 بازی برای چلسی انجام داد که با 110 گل و 92 پاس گل همراه بود.
او 33 گل ملی هم در کارنامه دارد که تنها  روملولوکاکو توانسته بیشتر از او برای بلژیک گل بزند.
آزار که بعد از حذف تلخ بلژیک از جام جهانی قطر از بازی‌های ملی خداحافظی کرد، با رئال مادرید به مدال قهرمانی اروپا هم رسید اما ای کاش هرگز غرب لندن را ترک نکرده بود. بسیاری از هواداران فوتبال مثل خانواده او دوست دارند این چهار سال گذشته را فراموش کنند و دوباره خاطرات درخشش خود در چلسی را زنده کند در حالی که زمان بشدت به ضرر او در حرکت است و استعدادهایش را از بین می‌برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی