صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و هشت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تاوان سنگین برای داوری که نتیجه بازی را تغییر داد

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار

آرمان اسعدی کمک داور بازی پرسپولیس و ذوب نخستین داوری بود که در لیگ بیست و سوم طعم محرومیت را چشید.
اسعدی که جزو کمک داوران بین‌المللی لیگ نیز محسوب می‌شود فاحش‌ترین اشتباه را در بازی پرسپولیس و ذوب مرتکب شد و گل صددرصد آفساید پرسپولیس را سالم اعلام کرد تا افشاریان بعد از بازی مجبور به اعتراف به اشتباه بزرگ اسعدی شود.
 افشاریان با این اعتراف مدعی شد که اسعدی را محروم کرده است. اینکه داور در جریان یک مسابقه اشتباه کند جزء لاینفک کاری او محسوب می‌شود و مثل هر شغل دیگر این اشتباه در کار پیش می‌آید، اما اینکه داور بین‌المللی که سال‌ها غیر از لیگ برتر در سطح بین‌المللی هم مورد آزمایش قرار گرفته است بدیهی‌ترین جزء شغلی خود را بخوبی نتواند انجام دهد، دور از ذهن است و این اشتباه تاوان خواهد داشت و به عقیده افشاریان امثال اسعدی باید این تاوان را با محرومیت پس بدهند. البته در مورد اسعدی این‌طور که گفته می‌شود کمیته داوران قصد دارد پا را فراتر از یک محرومیت ساده و چند جلسه‌ای گذاشته و برای اشتباهات چند سال اخیر او تصمیم بزرگتری اتخاذ  کند. به گفته اطرافیان کمیته داوران، افشاریان قصد دارد این داور را از لیست بین‌المللی بیرون آورده و کمک داور جوان‌تری را جایگزین او کند. اسعدی نشان داده در بازی‌های داخلی و خارجی چندان توفیقی کسب نکرده است و برای آینده این صنف هم که شده باید کمیته داوران تصمیم جدی‌تری بگیرد. هر چند که با توصیه تاج و اجماع اعضای کمیته داوران برای لیگ جدید تصمیماتی پیش از فصل گرفته شد که یکی از آنها کم کردن تعداد داوران لیگ برتر بود، اما به نظر می‌رسد با اینکه مسئولان فدراسیون و کمیته داوران با کم کردن تعداد داوران سعی داشتند اشتباه داوری را در لیگ بیست و سوم به حداقل برسانند موفق نبودند و در سه چهار هفته‌ای که از لیگ گذشت مشخص شد اشتباهات سریالی داوران همچنان ادامه دارد و مانند لیگ بیست و دوم باید منتظر تغییر نتایج (با همین اشتباهات) باشیم.
قضاوت‌های بحث‌برانگیز داوران یکی از چالش‌های بزرگ و حاشیه‌ساز لیگ بیست‌ودوم بود که فدراسیون فوتبال برای فصل جاری باید راهی برای کاهش آن پیدا کند. بیست و دومین دوره لیگ برتر در حالی به پایان رسید که یکی از چالش‌های بزرگ این فصل مانند تمام سال‌های اخیر مشکلات داوری بود، معضلی که خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران با تأیید آن اعتراف کرد که سوت‌های اشتباه در برخی دیدارها باعث شده است که نتایج جابه‌جا شود. اعترافی که بخوبی عمق مشکلات داوری را در لیگ بیست و دوم نشان می‌داد.
اعتراف افشاریان درباره تغییر برخی نتایج با اشتباهات داوری، مسأله‌ای نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت، بخصوص که با توجه به فاصله میلیمتری تیم‌ها در بالا و پایین جدول برای قهرمانی یا سقوط، جابه‌جا شدن یک امتیاز هم می‌تواند سرنوشت لیگ را به کلی عوض کند، به همین خاطر باید راه بر تکرار چنین اشتباهات تأثیرگذاری بسته شود. آن هم در شرایطی که قرار بود با تسریع در راه‌اندازی کمک داور ویدیویی این مشکلات کمتر شود. با این حال با وجود وعده‌های متعددی که داده شده است همچنان خبری از VAR نیست و مشخص نیست چه زمانی قرار است از این سیستم در فوتبال ایران استفاده شود.
اگر چه در سطح اول فوتبال دنیا هم بزرگترین داوران حتی با وجود استفاده از کمک داور ویدیویی هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشند اما چنین اتفاقی مسأله‌ای نیست که هر هفته تکرار و تبدیل به یک چالش شود. شاید پربیراه نباشد که عملکرد فدراسیون فوتبال در بی‌توجهی به بخش مهمی به‌نام داوری سبب شده تا هر فصل که می‌گذرد نه تنها خبری از کاهش معضلات داوری نباشد، بلکه فصل به فصل این مشکلات و مصائب بیشتر هم شده است تا جایی که مسئولان فدراسیون نیز به افزایش سوت‌های بحث‌برانگیز معترف هستند.
 با این حال تلاش فدراسیون فوتبال برای کاهش مشکلات داوری نباید محدود به راه‌اندازی VAR شود، آموزش و تأمین مالی داوران و امکانات مورد نظرشان در کنار شایسته‌سالاری و تربیت داور بخش دیگری از وظایف مهمی است که فدراسیون فوتبال باید برای کاهش سوت‌های بحث‌برانگیز داوری در برنامه قرار دهد. چنین مصائبی گویاست که تنها ریشه قضاوت‌های بحث‌برانگیز نداشتن VAR نیست و حل چالش‌‎های دیگر مانند دستمزد، امکانات و آموزش داوران در کنار انتخاب بر اساس شایسته‌سالاری دیگر مواردی است که باید مورد توجه فدراسیون قرار بگیرد تا اشتباهات تأثیرگذار این فصل تکرار نشود، اشتباهاتی که بنا بر اعتراف رئیس کمیته داوران حتی در نتایج مسابقات هم تأثیرگذار بود اما اعتراف مسئول کمیته داوران هیچ چیز از اصل قضیه کم نمی‌کند و افشاریان برای کم کردن اشتباهات فاحش داوران باید تصمیم جدی و درست‌تری بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی