صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اولین بازی ایران در جام جهانی بسکتبال ۲۰۲۳

شروع بد

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود از جام جهانی ۲۰۲۳، مقابل برزیل شکست سنگینی را متحمل شد.
تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود در جام جهانی ۲۰۲۳، در اندونزی به مصاف برزیل رفت و با نتیجه ۱۰۰ بر ۵۹ شکست خورد که این سنگین‌ترین شکست ایران در این مسابقات بود.
اگر چه تفاوت بسکتبال ایران با برزیل، قبل از مسابقه هم نشان از این داشت که تیم ملی ایران حرفی برای گفتن در مصاف با برزیل ندارد اما وقتی نتیجه نهایی شد، نشان از این داشت که تیم ایران هرگز در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشده و بدترین نتیجه ممکن را کسب کرد.
تفاوت بین بسکتبال ایران با برزیل قابل درک است و به خاطر همین هم همه منتظر بودند که تیم ایران شکست بخورد اما کسی توقع نداشت که داور سوت بزند و حریف 6 امتیاز پیاپی را توسط «کابوکلو» کسب کند! دو امتیاز نخست ایران را هم پیتر گیرگوریان گرفت اما باز هم کابوکلو ۶ امتیاز دیگر را برای برزیل به دست آورد.
 در امتیاز ۱۲ – ۴ هم هاکان دمیر تقاضای وقت استراحت کرد اما در همین جا هم مشخص شد که آنها سه برابر ما هستند! این اختلاف و این شکست عجیب بیش از اینکه به تفاوت سطح بسکتبال ایران و برزیل ربط داشته باشد، بیشتر به تصمیمات غلط و البته عدم‌شناخت سرمربی ترکیه‌ای ایران داشت. به نحوی که حامد حدادی در کوارتر نخست نیمکت‌نشین بود و بازی نکرد.
در کوارتر دوم حامد حدادی به تیم اضافه شد و به نسبت هم اوضاع در دفاع زیر تور بهتر شد تا اختلاف تقریباً سه برابری برزیل در برابر ایران در کوارتر اول در کوارتر دوم با نتیجه 57 بر 25 تمام شود. حال تیم ملی بسکتبال ایران در این جام جهانی خوب نیست و بعید است که از این تیم شگفتی سر بزند و با توجه به نتایجی که در کوارتر دوم و سوم هم رخ داد، نباید از بازی با اسپانیا و ساحل عاج توقع زیادی داشت. در کوارتر دوم «میندل» و «سانتوس» هم به «کابوکلو» اضافه شدند تا اوضاع برای تیم ایران بسیار سخت‌تر و بدتر هم شود.
در کوارتر سوم باز هم این برزیل بود که خوش درخشید و در نهایت هم بازی در این کوارتر ۸۲ بر ۴۶ به سود برزیل به پایان رسید.
در کوارتر چهارم نتیجه نهایی شد و۱۰۰ بر ۵۹ برای برزیل ثبت شد تا سنگین‌ترین شکست برای ایران ثبت شود. در این کوارتر چهارم باز هم حامد حدادی به نیمکت چسبید و البته این بار ارسلان کاظمی هم در کنار او نشست. شاید بخش عمده‌ای از این تصمیم هاکان دمیر در نیمکت‌نشین کردن حامد حدادی، خستگی او بود اما واقعیت این است که حدادی با همین دو کوارتری هم که در زمین بود، بهترین بازیکن تیم ایران لقب گرفت.
این نتیجه، سنگین‌ترین باخت تیم ملی بسکتبال ایران در ادوار مختلف جام جهانی بود. تیم ملی ایران ۴ بار (۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳) در جام جهانی بسکتبال حضور یافته اما هیچ وقت به این بدی نتیجه نگرفته بود و حالا همه نگران هستند که مقابل اسپانیا قرار است چه اتفاقی رخ بدهد.
 
حدادی خسته؛
 بهترین بازیکن ایران
در این دیدار دو تیم در ریباند حمله ۸ - ۸ مساوی بودند، اما در ریباند دفاعی برزیل تیم برتر میدان بود و ۳۴ - ۲۱ بر ایران برتری داشت. به این ترتیب در مجموع ریباند حمله و دفاع برزیل ۴۲‌-‌۲۹ تیم برتر زمین بود. در توپ‌ربایی نیز این سلسائو بود که ۱۲‌-‌۷ به ایران برتری داشت. ضمن اینکه در بلاک شات‌ها هم تیم ملی برزیل ۳‌-‌۱ پیش بود. در اشتباهات و خطاها نیز تیم ملی ایران آمار بدتری داشت. در پایان این بازی، ۱۹ خطا و ۱۹ ترن اور برای ایران و ۱۵ ترن اور و ۱۱ خطا برای برزیل به ثبت رسید. به این ترتیب برزیل در همه آمار عملکرد بهتری نسبت به تیم ملی ایران داشت تا باخت سنگینی را برای شاگردان دمیر رقم بزند. این سومین تقابل تیم‌های ملی برزیل و ایران در ادوار مختلف جام جهانی بود که در هر سه آنها، سلسائو به پیروزی دست یافته است. حامد حدادی با ثبت ۱۰ امتیاز، ۴ ریباند، ۳ پاس گل، یک توپ‌ربایی و یک بلاک شات، تأثیرگذاری ۱۶ را به ثبت رسانده و بهترین بازیکن ایران در این دیدار شد. برونو کابوکلو از برزیل نیز با ثبت ۱۶ امتیاز، ۷ ریباند و ۲ توپ‌ربایی، تأثیرگذاری ۲۱ را به ثبت رساند و بهترین بازیکن زمین شد.

جستجو
آرشیو تاریخی