صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سه هفته برای ورود به بحران کافی بود

مربیان روی لبه تیغ

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
فقط سه هفته از لیگ بیست و سوم گذشته، ولی تعدادی از مربیان به همین زودی وارد منطقه خطر شده‌اند و بحران را با تمام وجود احساس می‌کنند. سه هفته زمان زیادی برای نتیجه‌گیری درباره عملکرد یک تیم نیست، ولی در همین مدت کوتاه تعدادی از تیم‌ها خیلی پایین‌تر از انتظار بودند تا این سؤال مطرح شود که آیا با مربیان فعلی شانسی برای تحول و خلاص شدن از این وضعیت دارند یا باشگاه باید از همین حالا به دنبال یک چهره جدید و یک ایده نو برای نیمکت باشد.

علیرضا منصوریان
هرچند این گزارش درباره مربیان بحران‌زده لیگ است، ولی نمی‌توان به علیرضا منصوریان اشاره نکرد که اولین سرمربی اخراجی بود. او فقط سه هفته روی نیمکت فولاد دوام آورد که یک رکورد عجیب است. ساده‌انگارانه است که مشکلات فولاد با این مربی را تنها در مسائل فنی بدانیم و حاشیه‌ها شرایط را برایش خیلی سخت کرده بود و حتی پیش از بازی اول شاهد حملات گروه‌های هواداران علیه او بودیم. اتفاقات هم دست به دست هم داد که منصوریان در فولاد نتایج ضعیفی بگیرد. بازی نکردن تعدادی از خارجی‌ها در بازی اول، درگیری نیمکت با تماشاگران در بازی دوم و اخراج زودهنگام ساسان انصاری در بازی سوم روی ناکامی فولاد تأثیر داشت. هنوز مشخص نیست که جایگزین منصوریان چه کسی است، ولی اگر هواداران سرمربی جدید را هم تحت فشار بگذارند، بعید است که فولاد بتواند از این بحران خلاص شود.


پاکو خمس
این اسپانیایی یکی از مربیان موفق فصل گذشته بود و انتظار می‌رفت که تراکتور با تقویت تیمش یکی از مدعیان باشد، ولی جابه‌جایی‌های تیم تبریزی به قدری زیاد بوده که هماهنگی‌های قبل از بین رفته و خمس مجبور است تیمش را دوباره از نو بسازد. تراکتور در پایان فصل چند مهره کلیدی از جمله رضا اسدی، هادی محمدی و محمدرضا اخباری را از دست داد و نتوانسته جانشین‌های مناسبی برای آنها پیدا کند. پورحمیدی که بعد از درخشش در آلومینیوم به تراکتور برگشته، یکی از پراشتباه‌ترین بازیکنان تیم بوده. زوج خلیل‌زاده – آقاسی هم نتوانسته به قلب دفاع سامان بدهد و این تیم در سه بازی هفت گل خورده.
مشکل دیگر خمس پیدا کردن یک مهاجم نوک برای جانشینی اسدی است. او در این سه بازی به ترتیب از حسین‌زاده، رستمی و واگنین در این پست استفاده کرده، ولی هیچ‌کدام جواب ندادند و تراکتور فقط دو گل زده. خمس در میانه فصل قبل به تراکتور پیوست و موفق شد با جابه‌جایی مهره‌ها تیم خوبی بسازد، ولی تضمینی نیست که این اتفاق هر بار تکرار شود. بازی این هفته مقابل مس رفسنجان می‌تواند در سرنوشت خمس و تیمش تعیین‌کننده باشد.
 

ساکت الهامی
او فصل گذشته با هوادار نتایج نسبتاً خوبی گرفت و انتظار می‌رفت با مس رفسنجان در نیمه بالایی جدول باشد، ولی از سه بازی فقط دو امتیاز گرفته و شکست سنگین خانگی این هفته مقابل شمس آذر قزوین هشداری جدی برای این مربی بود که با ادامه این وضعیت ممکن است جایگاهش را پیش از پایان فصل از دست بدهد. مس در پنجره تابستانی تعدادی از بازیکنانش را از دست داد و چند بازیکن جدید با انتخاب الهامی به تیم اضافه شدند، ولی این تغییرات جواب نداده. شهباززاده که فصل گذشته را بدون گل زده در استقلال به پایان برد در ترکیب مس هم نمایش ضعیفی داشته و به جز اخراج هفته اول حرکتی از او دیده نشده. یک گل زده در سه بازی نشان می‌دهد که مس در خط حمله مشکلات زیادی دارد و اولویت الهامی باید پیدا کردن راه‌های گلزنی باشد.
 

سیروس پورموسوی
استقلال خوزستان خوش‌شانس بود که بازی اولش را با تساوی مقابل شمس آذر به پایان برد، ولی در هفته دوم مغلوب آلومینیوم اراک شد. بعد از تعویق بازی هفته سوم مقابل تراکتور، استقلال خوزستان این هفته میهمان استقلال تهران است و شکست در این بازی بحران این تیم را تشدید خواهد کرد. پورموسوی باید مراقب باشد که فاصله تیمش با تیم‌های میانه جدول زیاد نشود وگرنه جدا شدن از منطقه سقوط سخت خواهد شد و ممکن است سرنوشت مس کرمان برای این تیم تازه صعود کرده تکرار شود. مربی خوزستانی فرصت زیادی برای برطرف کردن مشکلات تیمش و جمع کردن امتیاز ندارد.
 

مهدی رحمتی
نساجی به دلیل سهمیه آسیایی یکی از نیمکت‌های جذاب این فصل بود که سهم رحمتی شد، ولی او نتوانسته نتایج خوبی بگیرد و با شروع لیگ قهرمانان و فشرده‌تر شدن تقویم مسابقات کارش سخت‌تر خواهد شد. هرچند هواداران نساجی هیجان زیادی برای این تجربه جدید بین‌المللی دارند، ولی اولویت این تیم همچنان باید لیگ برتر باشد و غفلت از آن عواقب سنگینی دارد. نساجی از سه بازی که دو تا از آنها خانگی بوده فقط دو امتیاز گرفته که آمار خوبی نیست. باید این را هم در نظر گرفت که بازی‌های این تیم نسبتاً آسان بوده و نساجی هنوز با هیچ‌کدام از مدعیان بازی نکرده. رحمتی برای این فصل ترجیح داد نساجی را جوان کند، ولی ترکیب جدید هنوز هماهنگ نیست و او باید به سرعت تیمش را جمع کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی