صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

الهام‌بخش پپ روی صندلی شماره یک سیتی

دستیار گواردیولا کیست؟


رسول مجیدی
روزنامه نگار

منچسترسیتی، مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر امروز از ساعت ۱۶:۳۰ به مصاف شفیلد یونایتد می‌رود. این اولین بازی سیتیزن‌ها در حضور پپ گواردیولا خواهد بود. سرمربی اسپانیایی به دلیل درد شدید کمر مجبور بود به صورت اورژانسی خودش را به تیغ جراحان بسپارد و حالا باید دوران نقاهتی چند هفته‌ای را طی کند. امروز قرار است خوانما لیو، دستیار او تیم را از کنار زمین هدایت کند. آقای لیو البته گفته که همچنان تصمیمات اصلی را پپ از راه دور خواهد گرفت و کار آنالیز را هم از همان روزی که عمل کرد، آغاز کرده ولی به هر حال نبود سرمربی پر جنب و جوش اسپانیایی در رختکن و کنار زمین قطعاً خبر خوبی برای هواداران منچسترسیتی نیست. اما سؤال اینجاست که خوانما لیو کیست که قرار است در چند هفته آینده نفر نخست نیمکت سیتی باشد؟
الهام‌بخش گواردیولا روی نیمکت منچستر
پپ گواردیولا همیشه از دو نفر به عنوان الهام‌بخش‌ترین افراد در چگونگی شکل‌گیری فلسفه فوتبالی‌اش نام می‌برد؛ یوهان کرویف و خوانما لیو.
گواردیولا اولین‌بار در سال 1996 و پس از حضور در تساوی 2-2 بارسلونا برابر رئال اویه‌دو، تیمی که لیو را روی نیمکت خود داشت، به این مربی علاقه‌مند شد. منابع نزدیک به مربی کاتالان تأیید کرده‌اند که وقتی او بازی تیم لیو را تماشا کرد، متوجه شد که اتفاقی خاص در حال رخ دادن است. پپ که ظاهراً از همان سال‌ها به فکر مربیگری بوده، وقتی پا به سن گذاشت تصمیم گرفت آخرین باشگاهی که بازی می‌کند را بر اساس تیم لیو انتخاب کند. لیو در سال  ۲۰۰۵ سرمربی تیم دارادوس مکزیک شده بود که در دسته دوم فوتبال این کشور قرار داشت و به همین خاطر پپ قبول کرد علی‌رغم موقعیت نازل این تیم با مبلغی ناچیز به آنجا برود. او بعد از حضور در السد از فرم خارج شده بود. مصدوم بود و در مدت حضور ۶ ماهه‌اش در مکزیک تنها ۱۰ بازی انجام داد ولی به هدف اصلی‌اش رسیده بود. پپ که بعد از حضور در لیگ قطر وارد کلاس مربیگری شده بود، عملاً با رها کردن آن کلاس و پیوستن به لیگ مکزیک موفق شد از نزدیک با اندیشه‌های بازیسازی از عقب زمین لیو که این روزها حسابی محبوب شده، آشنا شود.
خوانما لیو در بحث قدیمی «فوتبال زیبا یا بردن به هر قیمتی» همیشه گفته تا آخرین نفس از فوتبال با ذهنیت هجومی دفاع می‌کند و این دقیقاً نقطه اشتراک او با پپ گواردیولا است.
لیو برعکس پپ البته هیچ‌ وقت به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی نکرده. او که تنها ۵ سال از پپ گواردیولا بزرگتر است، در سن 26 سالگی هدایت سالامانکا را بر عهده گرفت و وقتی در سن 29 سالگی آنها را به لالیگا رساند، به جوان‌ترین مربی در تاریخ این رقابت‌ها تبدیل شد. او که پس از حضور در 16 باشگاه در 5 کشور متفاوت، موفق شده مجوز صعود برای 3 تیم را کسب کند، بیشتر به عنوان یک متفکر تا یک قهرمان و یک رؤیاپرداز تا یک فرد عملگرا شناخته می‌شود.
لیو البته عضوی نسبتاً جدید در کادر فنی پپ گواردیولا حساب می‌شود. او در واقع جانشین میکل آرتتا شده. وقتی پیشنهاد آرسنال به آرتتا رسید، پپ روی چند نفر از جمله ژابی آلونسو و ونسان کمپانی نظر داشت اما ظاهراً آنها می‌خواستند راه خود را در مربیگری بروند و به همین خاطر پپ به سرمربی قدیمی‌اش، به الهام‌بخش دیرینه‌اش، به مردی که یک متفکر واقعی است زنگ زد. این مرد حالا این هفته باید در کنار زمین نشان دهد تا چه حد خودش از شاگرد قدیمی‌اش یاد گرفته!

 

جستجو
آرشیو تاریخی