ترکیب نهایی پولادمردان اعزامی به جهانی عربستان مشخص شد

عزیزی و موسوی به ریاض نرسیدند

رضا عباسپور
روزنامه نگار
رقابت‌های جهانی 2023 ریاض عربستان(گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) قرار است از روز 13 شهریور با روی تخته رفتن مدعیان نامدار جهانی در رشته وزنه‌برداری رسماً کلید بخورد. رقابتی جذاب و مهیج که نهایتاً قرار است از دل آن جواز المپیک برای بهترین‌های این آوردگاه بزرگ صادر شود. تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان نیز مدت‌هاست که در اردوی آماده‌سازی حضور دارد و خود را برای شرکت در بزرگترین رویداد سال 2023 یعنی پیکارهای جهانی ریاض عربستان مهیا می‌کند. بر همین اساس نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان بعد از ارزیابی ملی‌پوشان اردونشین و عبور آنها از فیلترهایی که کادرفنی در نظر گرفته بود، 10 وزنه‌بردار نهایی خود برای اعزام به عربستان را انتخاب کرد و روی نام 2 ملی‌پوش که نتوانستند نظر او را برای جهانی شدن جلب کنند، خط قرمز کشید.

 شمارش معکوس برای جدال پولادمردان در ریاض
رقابت‌های جهانی 2023 عربستان امسال قرار است از تاریخ 13 شهریور در ریاض آغاز شود. این دوره از رقابت‌های جهانی قطعاً یکی از سخت‌ترین و جدی‌ترین رویدادهای جهانی در این رشته پرافتخار المپیکی برای تمامی مدعیان جهانی به شمار می‌رود. جدی بودن این مسابقات از این جهت است که بهترین‌های وزنه‌برداری دنیا در اوزان مختلف(خصوصاً اوزان المپیکی) در ریاض گردهم جمع شده و برای کسب سکوهای جهانی و درو کردن امتیازات المپیکی با رقبای مدعی دست و پنجه نرم می‌کنند. تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان نیز که از مدت‌ها پیش خود را برای حضور در این رویداد معتبر مهیا می‌کند، پس از چند مرحله اردوی آماده‌سازی حالا با مشخص شدن ترکیب نهایی خود شمارش معکوس را برای حضور در پیکارهای جهانی آغاز کرده است. برهمین اساس نواب نصیر شلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان از جمع 12 وزنه‌بردار باقی مانده در اردوی تیم ملی، روی اسم 2 وزنه‌بردار خط قرمز کشید و نام 10 ملی‌پوش مورد نظر خود را برای وزنه زدن در ریاض عربستان به کمیته برگزاری مسابقات اعلام کرد. طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، فدراسیون‌های ملی تا دیروز (دوشنبه 30 مرداد) فرصت داشتند تا اسامی نهایی ورزشکاران خود را برای حضور در پیکارهای جهان عربستان تأیید کنند. به همین دلیل نصیرشلال و کادر همراه او باید قبل از پایان مهلت نهایی فدراسیون جهانی، لیست 10 نفره از نفراتی که قرار است در وزن‌کشی جهانی شرکت کرده و روی تخته مسابقه بروند را به IWF معرفی می‌کردند. بنابراین نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی تکلیف دو نفری را که باید کنار می‌رفتند را مشخص کرد. ایوب موسوی در دسته ۹۶ کیلوگرم و امیر عزیزی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم 2 وزنه‌برداری بودند که نتوانستند نظر کادرفنی و سرمربی تیم ملی را جلب کرده و به همین دلیل از لیست مسافران اعزامی به عربستان باز ماندند.
 
مسیر سخت پیش روی مسافران ریاض
طبق اعلام کادرفنی در دسته ۸۱ کیلوگرم، حسین سلطانی، در دسته وزنی 89 کیلوگرم میرمصطفی جوادی، در دسته وزنی 96 کیلوگرم امیرحقوقی و محمد زارعی، در دسته وزنی 102 کیلوگرم رضا دهدار و رسول معتمدی، در دسته وزنی 109 کیلوگرم مهدی کرمی و پیمان جان، در دسته وزنی   ۱۰۹+ کیلوگرم علی داودی و آیت شریفی وزنه‌بردارانی هستند که با عملکرد فنی خوب خود موفق شدند نظر مثبت کادرفنی را جلب کرده و نهایتاً جواز حضور در رقابت‌های جهانی 2023 را کسب کنند. تمامی نفراتی که برای اعزام به جهانی ریاض در نظر گرفته شدند تقریباً جزو بهترین‌های وزنه‌برداری ایران به شمار می‌روند. اما تک تک این ملی‌پوشان خصوصاً آنهایی که در اوزان المپیکی قرار است به مصاف رقبای خود بروند راه و مسیر دشوار و سختی پیش رو دارند. مسیری که اگر بتوانند از آن به سلامت عبور کنند، مطمئناً می‌توانیم به افتخارآفرینی آنها در آوردگاه جهانی امیدوار باشیم.
 
تیم بانوان تغییر ندارد
در تیم زنان هم 6 وزنه‌بردار حضور دارند و همان 6 نفر در حال حاضر تأیید شده‌اند. با این حال طبق اعلام کوروش باقری سرمربی تیم ملی زنان، ممکن است تا زمان اعزام، کاهش نفرات رخ دهد اما همه چیز به عملکرد وزنه‌برداران تا زمان اعزام به قهرمانی جهان بستگی دارد. در حال حاضر تنها تغییر در تیم زنان تغییر دسته وزنی یک نماینده ایران است و ریحانه کریمی از دسته ۵۹ کیلوگرم به دسته ۶۴ کیلوگرم آمده است. ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز در دسته وزنی 64 کیلوگرم، الهه رزاقی در دسته وزنی 76 کیلوگرم، الهام حسینی و پریسا نورعلی در دسته وزنی 81 کیلوگرم و نهایتاً زینب شیخ ارباب در دسته وزنی 87 کیلوگرم نفراتی هستند که احتمالاً روی تخته جهانی بروند.

ZOOM

مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان از 17 شهریور در شهر ریاض عربستان آغاز می‌شود و یکی از مراحل اصلی کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس است. نفراتی که به دنبال حضور در المپیک پاریس هستند حتماً باید در قهرمانی جهان ۲۰۲۳ شرکت کنند و در غیر این صورت المپیک پاریس را از دست می دهند. به همین دلیل این دوره از رقابت‌های جهانی یکی از جدی‌ترین و دشوارترین مسابقات جهانی به شمار می‌رود. رقابتی که در آن قطعاً می‌توانیم بارها شاهد رکوردشکنی ستاره‌های وزنه‌برداری جهان خصوصاً در اوزان المپیکی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی