قهرمانی جهان-بوداپست 2023

سریع ترین، بالاترین و هیجان انگیزترین!

امیررضا همایون
خبرنگار
مسابقات جهانی دوومیدانی در سال 2023 میلادی از روز گذشته آغاز شده و تا 9 روز دیگر به میزبانی شهر بوداپست پایتخت مجارستان ادامه خواهد یافت. رقابت‌هایی که احتمالاً در جریان آن رکورد‌های زیادی شکسته خواهد شد و بینندگان بسیاری هم در سراسر جهان به تماشای مهم‌ترین تورنمنت دوومیدانی پس از بازی‌های المپیک تابستانیمی‌نشینند.

تفاوت بوداپست با سایر دوره ها
شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال 2019 میلادی مشکلات بسیاری را برای جهان در تمام حوزه‌ها ایجاد کرد. یکی از دردسرهای بزرگ جهان ورزش به تعویق افتادن یک ساله بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو بود، اتفاقی که باعث جابه‌جایی زمان برگزاری بسیاری از تورنمنت‌های جهانی شد که طبق برنامه قرار بود در سال 2021 برگزار شود. یکی از این بازی‌های جهانی دوومیدانی بود که قرار بود در سال مذکور به میزبانی شهر اورگان ایالات متحده امریکا برگزار شود، اما این تورنمنت نیز با یک سال تأخیر در تابستان سال 2022 برگزار و باعث شد برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی پس از جنگ‌های جهانی دو دوره رقابت‌های جهانی دوومیدانی به فاصله یک سال برگزار شود. به همین دلیل تورنمنت بوداپست 2023 از دوره‌های گذشته دوومیدانی قهرمانی جهان متمایز است.

3ستاره
پس از اتمام رقابت‌های جهانی 2017 لندن بسیاری از اسطوره‌های دوومیدانی نظیر یوسین بولت از دنیای قهرمانی خداحافظی کردند. موضوعی که باعث پدید آمدن ستاره‌های جدید در دنیای دوومیدانی شد. ستاره‌هایی که حالا به اوج رسیده‌اند و نباید تماشای آنها را در این دوره از دست بدهیم.
1- آرماندو دوپلانتیس: ستاره امریکایی الاصل تیم ملی دوومیدانی سوئد یکی ازشناخته شده‌ترین ورزشکاران حاضر در این دوره است که در رقابت‌های پرش با نیزه شرکت می‌کند. آرماندو در هر تورنمنت با به جا گذاشتن یک رکورد جدید مدال طلا را با خودش به خانه می‌برد. آخرین باری که آرماندو موفق شد رکورد جهانی پرش با نیزه را بشکند ماه مارس 2023 (اسفند 1401) بود که در تور نقره دوومیدانی در  موناکو او رکورد خودش را برای چندمین بار متوالی شکست و آن را به 21/6 ارتقا
داد.

2- کارستن وارهولم: دونده 400 متر با مانع اهل نروژ نامش برای اولین بار در بازی‌های 2020 توکیو برسر زبان‌ها افتاد، جایی که او با خلق یک شگفتی موفق شد به مقام قهرمانی ماده 400 متر بامانع مردان برسد. وارهولم پس از المپیک هم روند خوبش را ادامه داد و موفق شد در رقابت‌های دایموند لیگ (لیگ الماس) و همچنین رقابت‌های جهانی قهرمانی‌های متعددی را کسب کند، عملکردی که باعث شده او پیش از آغاز رقابت‌ها تبدیل به مدعی اصلی کسب مدال طلای ماده 400 متر با مانع شود.

3- مارسل جاکوبز: مهم‌ترین و جذاب‌ترین ماده رقابت‌های دوومیدانی 100 متر است، جایی که سریع‌ترین مرد جهان در آن مشخص می‌شود. پس از خداحافظی بولت از دنیای قهرمانی در یک اتفاق عجیب مارسل جاکوبز دونده ایتالیایی که دوران حرفه‌ای خودش در دوومیدانی را از سال 2016 آغاز کرده بود، به مقام قهرمانی صد متر مردان المپیک توکیو رسید و به طوررسمی جانشین بولت افسانه‌ای شد. عملکرد خوب جاکوبز پس از بازی‌های توکیو هم ادامه داشت و موفق شد قهرمانی‌های زیادی را کسب کند، به همین علت او هم تبدیل به مدعی اول کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های 100 متر شده است، ماده‌ای که تیم ایران هم یک نماینده به نام حسن تفتیان در آن دارد. دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها فرزانه فصیحی است که در روز اول با رقبایش مصاف کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی