شوک به تیم ملی والیبال دو هفته قبل از لیگ ملت‌ها

کارخانه: نگران نباشید؛ همه چیز آرام است

محسن وظیفه
روزنامه نگار

تیم ملی والیبال ایران از اواخر مرداد ماه در ارومیه میزبان جام ملت‌های آسیا است. تیمی که در لیگ جهانی نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد حالا می‌خواهد در والیبال قهرمانی آسیا جبران مافات کند اما مقابل این تیم ژاپن حضور دارد که بسیار قدرتمند است و در لیگ جهانی سوم شد و حالا عبور از این تیم برای تیم ایران آسان نیست. در این بین شاید مهم‌ترین رقیب ایران در این روزها حاشیه‌هایی باشد که این تیم را احاطه کرده است. ابتدا انتقاد سید محمد موسوی از امکانات ارومیه بود و بعد هم که یک شوک را به تیم ملی والیبال وارد کرد، خروج ناگهانی مربی لهستانی تیم ملی بود. همه این موارد نگرانی بزرگی را به وجود آورده که این تیم چه می‌کند. مصطفی کارخانه سرپرست تیم ملی والیبال اما نظر دیگری دارد: «همه چیز خوب است و ابداً به حواشی توجه نکنید؛ تیم در امنیت کامل قرار دارد.»
مصطفی کارخانه سرپرست تیم ملی والیبال ابتدا درباره ماجرای جدایی پاول متئوس وییسکی توضیح می‌دهد. توضیحی که البته بسیار ناقص و کوتاه است: «درباره جدایی مربی تیم ملی قرار است که کادرفنی صحبت بکند و من هیچ توضیحی درباره این ماجرا ندارم. تصمیم بر این شده که خود کادرفنی درباره این ماجرا حرف بزند و من هم علاقه ندارم وارد بحثی شوم که جزو شرح وظیفه‌ام نیست.»
 
فشار تماشاگران ارومیه
کارخانه با بیان اینکه تیم ملی بزرگسالان به دنبال کسب یک نتیجه خوب در لیگ ملت‌ها است؛ ادامه داد: «تیم در شرایط خوبی قرار دارد؛ تمرینات عالی و روحیه بازیکنان هم بسیار خوب و همه بی‌صبرانه منتظر هستند که مسابقات شروع شود چرا که می‌خواهند یک نتیجه خوب را کسب کنند. به شایعات و جو سازی‌ها هم توجه نکنید. همه چیز در آرامش کامل است و می‌توانیم در آرامش به چیزی که می‌خواهیم برسیم.»
سرپرست تیم ملی گفت: «میزبانی مسابقات در ارومیه بسیار مهم است. تماشاگران و علاقه‌مندان به والیبال اینجا قرار است که به تیم کمک کنند و ما روی فشار تماشاگران حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم. مطمئن هستم که با کمک خدا و تماشاگران می‌توانیم نتایج قبلی والیبال را جبران کنیم.»
 
ژاپن با قدرت می‌آید
سرپرست تیم ملی درباره سطح فنی رقبای تیم ملی والیبال در این مسابقات هم گفت که توان رقبا با گذشته خیلی فرق کرده است: «چین، قطر و ژاپن سه حریف مستقیم و قدرتمند ایران هستند که برای رسیدن به عنوان قهرمانی باید از آنها عبور کنیم و فکر می‌کنم توان این کار را داریم. می‌خواهیم در والیبال قهرمانی آسیا بدرخشیم.»
او در پاسخ به این سؤال که چطور می‌شود از سد ژاپنی که سومی لیگ جهانی را به دست آورده عبور کرد، گفت: «ما روی زور تماشاگران ارومیه حساب ویژه باز کردیم. ژاپن تیم بسیار قدرتمندی است و ما به این نکته واقفیم اما می‌خواهیم با کمک و حمایت تماشاگران ارومیه ژاپن را زمینگیر کنیم. خواهشم از مردم والیبال‌دوست ارومیه این است که این روزها ما را تنها نگذارند. می‌خواهیم به هر شکل ممکن از سد این تیم بگذریم.»
او با پاسخ به این سؤال که شنیده‌ها حکایت از استفاده نیم‌بند ژاپنی‌ها از نفرات اصلی دارد، ادامه داد: «ژاپن با قدرت می‌آید و مدعی درجه یک قهرمانی هم است اما ما به داشته‌های فنی خود ایمان داریم و مطمئن هستم که می‌توانیم از سد این تیم بگذریم.»
 
باور نداشتیم فرانسه را می‌بریم
مصطفی کارخانه که سال‌ها به عنوان سرمربی در رده‌های سنی مختلف کار کرده است، درباره عملکرد تیم ملی نوجوانان در قهرمانی جهان گفت: «این نایب قهرمانی برای تیم ملی نوجوانان بسیار ارزشمند است. والیبالیست‌های تیم ملی و همچنین کادرفنی زحمت زیادی کشیدند و نتیجه بسیار خوبی را کسب کردند. نایب قهرمانی در رده نوجوانان و قهرمانی جوانان جهان و همچنین قهرمانی زیر 16 ساله‌ها در آسیا نشان از یک روند درست در والیبال دارد. این عملکرد در رده پایه نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی رخ داده و ایجاد زیرساخت‌ها با برنامه‌ریزی مدون و تلاش خوب در حال انجام است.»
او با اشاره به عملکرد تیم ملی نوجوانان در مسابقه فینال مقابل فرانسه ادامه داد: «فرانسه تیم قدرتمندی است و دریافت‌کننده‌هایش عالی بودند اما اعتقاد دارم که بچه‌های ما می‌توانستند از سد تیم فرانسه هم بگذرند اما به نایب قهرمانی راضی بودیم و رها کردیم. فکر کردیم نمی‌توانیم از عهده فرانسه بر بیاییم.»
کارخانه با پاسخ به این سؤال که چرا نوجوانان و جوانان ایران با وجود درخشش در جهانی رده‌های پایه در رده سنی بزرگسالان نمی‌درخشند، از صبر زیاد در این راه گفت: «یک ضرب تیم نوجوانان و جوانان را نمی‌توانیم به بزرگسالان بیاوریم. به خاطر همین است که می‌گویند کار در پایه زمان‌بر است. منتظر بمانید اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. نوجوانان و جوانان باید مدتی یاد بگیرند. ضمن اینکه سطح فنی جوانان و بزرگسالان خیلی متفاوت است. بچه‌های ما در سطح خودشان خوب هستند.»

ZOOM

پایان همکاری پاول با والیبال ایران
پاول متئوس، مربی تمرین‌دهنده لهستانی تیم ملی والیبال با توجه به مخالفت باشگاهش برای ادامه همکاری با تیم ملی ایران، به کشورش بازگشت. پاول، تمرین‌دهنده لهستانی تیم ملی والیبال ایران ۱۷ اردیبهشت سال جاری به کادر فنی تیم ملی والیبال کشورمان اضافه شد تا این تیم را در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ همراهی کند. او پس از لیگ ملت‌ها دوباره با فدراسیون برای همکاری به توافق رسید و در تمرینات تیم ملی در تهران و ارومیه برای حضور شایسته در قهرمانی مردان آسیا حاضر شد. با آغاز تمرینات تیم باشگاهی پاول، سرمربی این تیم از باشگاهش خواست تا این مربی لهستانی هر چه زودتر در تمرینات حاضر شود و باشگاه لهستانی با تمدید قرارداد همکاری و حضور وی همراه تیم ملی والیبال ایران مخالفت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی