صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دو برد، یک تساوی و دو باخت عملکرد استقلال در هفته اول پنج فصل اخیر

نکونام مثل مجیدی و فکری با بـــرد شروع می‌کنــــد؟

آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار

استقلال پیش از شروع لیگ روزهای پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشته، ولی برد در بازی امشب می‌تواند به فراموشی بخشی از مشکلات این تیم کمک کند و اعتماد به نفس کادر فنی و بازیکنان را بالا ببرد. اولین بازی فصل همیشه حساسیت زیادی داشته و می‌تواند روی ادامه مسیر تیم تأثیر زیادی بگذارد. نکونام هم قطعاً این را خوب می‌داند و روی سه امتیاز بازی در آبادان حساب زیادی باز کرده است.
استقلال در هفته‌های اول فصول گذشته بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرده. این تیم لیگ هجدهم را با هدایت وینفرید شفر آلمانی شروع کرد و در هفته اول در تهران مقابل پیکان با تساوی بدون گل متوقف شد. شفر در میانه لیگ هفدهم جانشین منصوریان شده بود و با قهرمانی جام حذفی و سومی در لیگ، امیدهای هواداران را بالا برده بود، ولی این تساوی نتیجه‌ای نبود که آنها انتظارش را داشتند. تیم شفر تقریباً تا هفته‌های پایانی در کورس قهرمانی بود، ولی نتوانست فصل را به پایان برساند و خطیر او را برکنار کرد تا فرهاد مجیدی برای چند بازی آخر روی نیمکت بنشیند.
استقــــــــــــلال لیگ نوزدهـــــــــــــــــــم را با استراماچـــــــــــــــونی شروع کرد. حضـــــور مربی پیشین اینتر هواداران آبی را امیدوار کرده بود، ولی این مربی ایتالیایی در هفته اول غافلگیر شد و در خانه ماشین‌سازی با یک گل شکست خورد. استقلال در این بازی نمایش خوبی داشت، ولی مغلوب گل دقایق پایانی میزبان شد. استراماچونی در ادامه توانست این باخت را جبران کند و به صدر جدول رسید، ولی مربی ایتالیایی پیش از پایان نیم‌فصل به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش جدا شد تا استقلال روزهای بحرانی را تجربه کند. پرونده استراماچونی برای استقلال مثل استخوانی لای زخم باقی ماند و این بدهی حتی به قیمت حذف استقلال از لیگ قهرمانان فصل آینده تمام شد. باشگاه در نهایت با این مربی ایتالیایی تسویه حساب کرد، ولی بهای زیادی را برای دوران حضور کوتاه این مربی پرداخت کرد.
استقلال لیگ بیستم را با یک انتخاب عجیب شروع کرد. وقتی باشگاه نتوانست با فرهاد مجیدی به توافق برسد، هدایت تیم به محمود فکری سپرده شد که فصل پیش از آن سرمربی نساجی بود. استقلال فصل را با برد دو بر صفر مقابل مس رفسنجان شروع کرد، ولی هفته دوم در اهواز مغلوب فولاد شد؛ مسابقه‌ای جنجالی که به اختلاف فکری و نکونام ختم شد. فکری بعد از این شکست دیگر نتوانست تیم را جمع کند و پیش از پایان نیم‌فصل اول برکنار شد و جایش را به مجیدی داد.
استقلال لیگ بیست و یکم را با فرهاد مجیدی شروع کرد. آنها در بازی اول مقابل هوادار به دردســـــــــر افتادنـــــد، ولی سرانجــــــــــام جعفر سلمانی توانست گره بازی را باز کند و تک گل سه امتیازی بازی را بزند. استقلال بعد از این برد روی دور افتاد و به یک قهرمانی بدون شکست رسید.
بعد از جدایی فرهاد مجیدی و توافقش با اتحاد کلباء، هدایت استقلال در لیگ بیست و دوم به سا پینتو سپرده شد. مربی پرتغالی معتقد بود که تیم مجیدی به اندازه کافی تهاجمی نبوده و می‌خواهد تیمش فوتبال تهاجمی‌تری بازی کند. او تغییرات نسبتاً زیادی در ترکیب و مدل بازی استقلال بوجود آورد و مهم‌تر از همه قایدی و محبی را به تیمش اضافه کرد. با این حال سا پینتو در هفته اول نتیجه ضعیفی گرفت و در ورزشگاه آزادی با دو گل مغلوب سپاهان مورایس شد. سا پینتو فصل پرماجرایی با استقلال داشت، ولی در نهایت نتوانست از عنوان قهرمانی دفاع کند و لیگ را در رتبه سوم به پایان برد.
نکونام برای شروع بازی نسبتاً سختی دارد. صنعت نفت در هفته‌های پایانی فصل گذشته با ویسی نتایج خوبی گرفت و حتی در هفته بیست و هشتم توانست استقلال را در ورزشگاه آزادی متوقف کند. این مربی حالا از شروع فصل روی نیمکت صنعت نفت حاضر است و امید دارد که با صنعت نفت به رتبه خوبی برسد. تیم‌های لیگ برتر آرزو می‌کنند که در فصل تابستان به خوزستان نروند، ولی استقلال طبق قرعه مجبور است در گرم‌ترین روزهای سال به آبادان سفر کند. با این حال نکونام امیدوار است که در هفته اول مثل فکری و مجیدی نتیجه بگیرد، نه مثل مربیان خارجی سال‌های اخیر استقلال.

ZOOM
شروع ضعیف
مربیان خارجی
استقلال در پنج فصل گذشته سه بار با مربیان خارجی شروع کرده، ولی هیچکدام نتوانستند در هفته اول به پیروزی برسند. شفر در هفته اول لیگ هجدهم مقابل پیکان متوقف شد. استراماچونی لیگ نوزدهم را با شکست مقابل ماشین‌سازی شروع کرد و سا پینتو در هفته اول لیگ بیست و دوم شکست سختی مقابل سپاهان داشت.
در عوض محمود فکری و فرهاد مجیدی، دو مربی ایرانی استقلال لیگ را با برد شروع کردند؛ فکری لیگ بیستم را با برد مقابل مس رفسنجان و مجیدی لیگ بیست و یکم را با برد مقابل هوادار.

 

جستجو
آرشیو تاریخی