صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

لژیونرهای دیپورتی به لیگ برتر

مهاجرت معکوس

سینا فتوت
روزنامه‌نگار
از زمان انتصاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در اسفندماه گذشته روند بازگشت لژیونرها به فوتبال ایران و لیگ برتر با سرعت بیشتری انجام می‌شود. آنچه شاید مهمترین دلیلش توجه بیشتر سرمربی تیم ملی به لیگ برتر نسبت به سرمربی سابق برای انتخاب نفرات دعوت شده به تیم ملی باشد. این اتفاق با آغاز پنجره نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر سرعت بیشتری گرفت. فوتبال ایران در این پنجره بازگشت بازیکنانی را به لیگ برتر شاهد بود که در تابستان‌های گذشته به پیشنهادات تیم‌های ایرانی برای بازگشت به فوتبال ایران جواب منفی می‌دادند.
نکته جالب و قابل تأمل اینکه بیشتر لژیونرهایی که در این پنجره به فوتبال ایران بازگشته‌اند، به تراکتور پیوسته‌اند. پس از تراکتور هم پرسپولیس با 2 لژیونر و استقلال با یک لژیونر قرار دارد.
در ادامه نگاهی به مهمترین بازیکنان لژیونری که مهاجرت معکوس انجام دادند و از لیگ‌های خارجی به لیگ ایران بازگشته، می‌اندازیم.
 
محمدحسین کنعانی‌زادگان
کنعانی‌زادگان پس از اتمام فصل فوتبالی بیستم که با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید، فوتبال ایران را به مقصد لیگ ستارگان قطر و تیم الاهلی این کشور ترک کرد. مدافع پرحاشیه و سر به هوای فوتبال ایران که قهرمانی‌های زیادی را از تیم ملی گرفته، در طول 2 فصل حضورش در تیم الاهلی برای این تیم 41 بار به میدان رفت و 7 بار هم برای الاهلی گلزنی کرد. او که البته اشتباهات مرگبار زیادی را هم در خط دفاع تیمش داشت در پنجره تابستان امسال به پرسپولیس بازگشت.
 
شجاع خلیل‌زاده
زوج کنعانی‌زادگان در تیم الاهلی که با حاشیه‌های فراوانی پیش از بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 از جمع سرخپوشان جدا شد و به تیم العربی قطر پیوست هم یکی از شاخص‌ترین بازیکنانی بود که به فوتبال ایران بازگشت. این بازیکن هم با عقد قراردادی به جمع شاگردان پاکو خمس ملحق شد تا شانس حضور در جام ملت‌های فوتبال آسیا را برای دومین دوره متوالی از دست ندهد.
 
امیرحسین حسین‌زاده
بازیکن جوان و بااستعدادی که در استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی به بلوغ تاکتیکی، شهرت و قهرمانی لیگ برتر ایران در فصل بیست و یکم رسیده بود، پس از پایان لیگ به تیم شارلروا بلژیک رفت. انتقالی که به هیچ عنوان برای او مطلوب نبود. ستاره جوان فوتبال ایران برای شارلروا 23 بازی انجام داد و 2 بار هم دروازه حریفان این تیم بلژیکی را باز کرد. آماری که برای یک ستاره جوان و خوش‌آتیه یک شکست و پسرفت به حساب می‌آید. بر همین اساس حسین‌زاده هم ‌مانند خلیل‌زاده به تراکتور پیوست. انتخابی که باید دید او را به آرزویش یعنی حضور در فهرست نهایی امیر قلعه‌نویی برای سفر به دوحه جهت حضور تیم ملی در جام ملت‌های فوتبال آسیا 2024 می‌رساند یا خیر.
 
محمد نادری
نادری پس از انتقال از پرسپولیس به استقلال و تبدیل شدن به یاغی فوتبال ایران حدوداً چند فصل در جمع آبی‌پوشان حضور داشت و پس از آن از استقلال جدا شد و برای ادامه فوتبالش لیگ ترکیه را انتخاب کرد. او هم جزو لژیونرهایی است که در پنجره نقل و انتقالاتی این فصل مهاجرت معکوس کرده و به فوتبال کشورمان بازگشته‌اند. نادری هم به مانند دو بازیکن قبلی پس از پشت سر گذاشتن حاشیه و موانع فراوان قراردادش با تی‌تی‌های تبریز را امضا کرد تا به صورت رسمی به جمع پرشورها اضافه شود.
 
مهرداد محمدی
وینگری که پس از اتمام قراردادش با سپاهان در تابستان 1398 به تیم آوس پرتغال پیوست و پس از آن هم به تیم العربی و السیلیه قطر آمد، یکی از نخستین لژیونرهایی بود که فوتبال ایران بازگشت. این بازیکن که شایعاتی مبنی بر پرسپولیسی بودنش شنیده می‌شود، با عقد قراردادی به استقلال پیوست و به طور رسمی در لیگ بیست و سوم فوتبال ایران تحت نظر جواد نکونام بازی خواهد کرد. محمدی در السیلیه در 17 مسابقه 9 گل به ثمر رساند.
 
شهاب زاهدی
مهاجمی که پیش‌تر عمر فوتبالی‌اش را در لیگ‌های مختلف قاره سبز سپری کرده، در این فصل پس از چند فصلی که شایعات از پیوستن او به پرسپولیس خبر می‌دادند، سرخپوش شد تا داستان امباپه‌گونه فوتبال ایران در این تابستان اپیزود پایانی خودش را تجربه کند. او که پس از آغاز جنگ اوکراین به تیم پوشکاش مجارستان اضافه شده بود، در پایان فصل گذشته قراردادش را با این تیم مجارستانی تمدید نکرد و به فوتبال ایران آمد. زاهدی 36 بار پیراهن پوشکاش را به تن کرد و 13 گل را هم در این مدت برای تیم مجارستانی به ثمر رساند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی