صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

آنها که خوش برگشتند

کامبک به موفقیت

مجتبی حسین مرشدی
خبرنگار
در سالیان اخیر هم بازیکنانی داشته‌ایم که برای ادامه دوران فوتبال‌شان با پیشنهاد خارجی مواجه شده‌اند و با پاسخ مثبت به آن به قاره سبز سفر کرده‌اند. انتقالی که برای آنها موفقیت به ارمغان نیاورد و خیلی زود به فوتبال ایران بازگشتند و با تیم‌های ایرانی موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌اند. سیاهه زیر موفق‌ترین بازیکنانی را در بر می‌گیرد که در بازگشت به ایران کولاک کردند.
 
کریم باقری
اسطوره باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران در اوایل دهه 200 میلادی به تیم السد قطر پیوست. او یک سال در این تیم عضویت داشت. در طول این مدت 11 بار به میدان رفت و 5 گل هم به ثمر رساند. آماری که باعث شد خیلی زود به فوتبال ایران بازگردد و به پرسپولیس برود. باقری در دوره دوم حضورش در جمع سرخپوشان 178 بار برای آنها به میدان رفت و به افتخارات زیادی همچون دو بار قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی در جام حذفی رسید. آنچه باعث شد از او به عنوان یکی از موفق‌ترین لژیونر‌های بازگشته به فوتبال ایران یاد شود.
 
مهدی قایدی
قایدی که در تیم استقلال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، پس از پایان فصل بیستم فوتبال ایران با پیشنهادی از سوی باشگاه شباب الاهلی امارات مواجه شد. پیشنهادی که او را راهی امارات کرد و پول خوبی را هم به باشگاه استقلال داد. اوضاع در شباب الاهلی برای مهدی قایدی در ابتدا فوق‌العاده بود اما رفته رفته شرایط متفاوت شد و او از بازیکن فیکس روزهای اول تبدیل به یک سکونشین محض شد. موضوعی که او را برای بازگشت به فوتبال ایران متقاعد کرد. قایدی سال گذشته به شکل قرضی به استقلال پیوست و در طول فصل بیست و دوم تحت نظر ریکاردو ساپینتو پرتغالی برای آبی‌پوشان پایتخت در 29 مسابقه 12 گل به ثمر رساند. آنچه باعث بازگشت دوباره او به فوتبال امارات و تیم اتحاد کلباء که هدایتش را فرهاد مجیدی برعهده دارد، شد.
 
پیام نیازمند
پیام نیازمند دروازه‌بان تیم سپاهان پس از نمایش درخشانی که با سپاهان طی سال‌های 1397 تا 1400 داشت، به فوتبال پرتغال رفت و با تیم پورتیموننزه قرارداد بست. دروازه‌بان سپاهان در تیم پرتغالی در طول دو فصل تنها 2 بار درون قفس توری این تیم قرار گرفت. آنچه باعث شد نیازمند همه چیز از جمله پیراهن تیم ملی را در خطر ببیند. به همین خاطر تصمیم گرفت در تابستان گذشته به فوتبال ایران بازگردد. او فصل گذشته با قرارداد قرضی به سپاهان آمد. قراردادی که در تابستان امسال با کش و قوس فراوان و حاشیه و اعتراض‌های بسیار تمدید شد تا پیام در سپاهان ماندگار شود. نیازمند تنها در فصل بیست و دوم 27 بار برای طلایی‌پوشان به میدان رفت. آماری که در مقایسه با شرایطی که نیازمند در پورتیموننزه تجربه کرد یک موفقیت دوباره برای او به حساب می‌آمد.
 
شهریار مغانلو
شهریار مغانلو که در تیم فوتبال پیکان چهره شد و پس از نمایش مطلوبی که با خودروسازان تهرانی داشت و آنها را با نمایش فوق‌العاده‌ای که از خودش ارائه داد از سقوط به لیگ یک فوتبال ایران نجات داد، با انبوه پیشنهاد تیم‌های مختلف روبه‌رو شد. مغانلو سرانجام ترجیح داد لژیونر شود و تیم سانتاکلارا پرتغال را انتخاب کرد. تیمی که روند پیشرفت شهریار را برای یک فصل متوقف کرد. مغانلو در طول مدتی که در عضویت این تیم پرتغالی قرار داشت، تنها 12 بار به میدان رفت و در کمال تعجب هیچ گلی به ثمر نرساند. عملکرد ناامید کننده و همچنین سکونشینی‌های مداوم او باعث شد شهریار پس از یک فصل دوری به فوتبال ایران بازگردد. این مهاجم در بازگشت قرضی به فوتبال ایران پرسپولیس را برای بازی انتخاب کرد. این بازیکن برای یحیی گل‌محمدی 13 بازی برگزار و 4 گل هم به ثمر رساند. اوج درخشش او با پیراهن پرسپولیس مرحله گروهی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا بود. شهریار که قراردادی یک فصلی با سرخپوشان امضا کرده بود، با پایان قراردادش به سپاهان؛ تیمی که مبلغ رضایتنامه‌اش را به سانتاکلارا پرداخت کرد، پیوست. مغانلو در 55 بازی برای طلایی‌پوشان 21 گل به ثمر رساند و صاحب کفش طلای فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران شد.
 
محمد محبی
محبی پس از سپری کردن دو فصل در سپاهان و به ثمر رساندن 9 گل در 53 بازی به تیم سانتاکلارا پرتغال رفت. محمد محبی در پرتغال روزهای متوسطی داشت و برای سانتاکلارا در 18 مسابقه 3 گل زد تا پس از یک فصل به صورت قرضی به فوتبال ایران برگردد و کارش را در تیم فوتبال استقلال دنبال کند. اگرچه آمار محبی به لحاظ گلزنی در استقلال چنگی به دل نمی‌زند اما تأثیرگذاری این بازیکن در نتایج فصل گذشته آبی‌پوشان با ساپینتو غیرقابل انکار است. بازیکنی که استقلال به علت مشکلات مالی و عدم پرداخت رضایتنامه‌اش به باشگاه سانتاکلارا او را از دست داد و راهی روستوف روسیه شد.
 
علیرضا بیرانوند
بیرو یک فصل پس از اتمام جام جهانی 2018 روسیه که در آن پنالتی کریس رونالدو را مهار کرده بود، در یک انتقال پر سر و صدا به تیم آنتورپ بلژیک پیوست. تیمی که بیرو در آن با روزهای آرمانی‌اش فاصله گرفت چراکه بازی رسیدن به یک دروازه‌بان آسیایی در تیم‌های اروپایی بسیار سخت است. دروازه‌بان ملی‌پوش ایران پس از 10 بار حضور درون دروازه رویال آنتورپ بلژیک و به دست آوردن تجربه بازی در لیگ اروپا مقابل تاتنهام به طور قرضی و با هدف بهتر شدن شرایط به تیم بوآویشتا پرتغال پیوست. برخلاف انتظار بیرو، شرایط برای او در این تیم بدتر شد، به گونه‌ای که او تنها 8 بار در دروازه بوآویشتا قرار گرفت. پس از به ثبت رسیدن این رکورد ناامید‌کننده و خطر از دست دادن پیراهن شماره یک تیم ملی فوتبال ایران در سال منتهی به جام جهانی، بیرو تصمیم گرفت بار دیگر به پرسپولیس باز‌گردد. بازگشتی که با موافقت محض برای این دروازه‌بان همراه بود. او در این فصل 19 بار با سرخپوشان تهرانی کلین‌شیت کرد تا نقش بسزایی در کسب چهارگانه تاریخی پرسپولیس در فصل بیست و دوم داشته باشد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی