صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

لیگ برتر چطور به قانون وقت اضافه جدید واکنش نشان می‌دهد؟

فوتبال 100 دقیقه‌ای

رسول مجیدی
روزنامه‌نگار
چند هفته پیش آماری از زمان فعال فوتبال در لیگ‌های مختلف دنیا منتشر شد که کاملاً شوکه کننده بود. بازی‌های لیگ برتر انگلیس به عنوان طلایه‌دار لیگ‌های مطرح اروپایی، تنها 55 دقیقه زمان مفید داشت و مابقی وقت مسابقه توپ در جریان بازی نبود‍! این ماجرای وقت فعال بازی چندی است که برای سران فوتبال دنیا مهم شده. پارسال حتی در لیگ برتر انگلیس برخی اعتقاد داشتند تیم‌هایی مثل نیوکاسل برای نتیجه گرفتن از تاکتیک وقت تلف کردن استفاده می‌کنند. دروازه‌بان‌ها دیر توپ را به جریان می‌اندازند. وقتی توپی را می‌گیرند، چندین ثانیه روی زمین دراز می‌کشند. زمان پرتاب اوت و نواختن ضربات ایستگاهی، بازی به مدت زیادی متوقف می‌شود. 5 تعویضه شدن بازی‌ها هم باعث شده تا وقت بیشتری نسبت به قبل در این زمینه تلف شود. از همه بدتر شادی‌های گل است. به طور مثال کریستال پالاس به صورت میانگین برای هر گل 8/84 ثانیه شادی کرده است. برای لستر این زمان 9/81 است. آرسنال در این لیست در رده چهارم قرار دارد و برای هر گل 5/81 ثانیه وقت می‌گذارد. جالب اینجاست نیوکاسل که بیشتر از همه به وقت تلف کردن مشهور شده، پارسال کمترین زمان برای شادی‌های گلش ثبت کرده و به طور میانگین 6/66 ثانیه برای هر گل شادی کرده. منچسترسیتی هم با 5/67 ثانیه در رده نوزدهم است.
آمار وقتی به صورت جمعی محاسبه شود، ماجرا از این جالب‌تر هم می‌شود. آرسنال پارسال یکی از بهترین خط حمله‌های لیگ را داشت و در مجموع فقط 119 دقیقه و 32 ثانیه در فصل پیش به شادی پس از گل پرداخت. سیتی، دیگر تیم تهاجمی فصل پیش هم بیش از 105 دقیقه مشغول پایکوبی بعد از گل‌هایش بوده.
این آمار باعث شده تا امسال لیگ برتر انگلیس هم تصمیم بگیرد مانند جام جهانی قطر از وقت‌های تلف شده بیشتری استفاده کند تا زمان فعال بازی‌ها دست‌کم به 60 دقیقه برسد.
این هفته استوارت اتول در نیمه دوم رقابت آرسنال و منچسترسیتی در چهارچوب سوپرجام انگلیس ۸ دقیقه وقت تلف‌ شده اعلام کرد تا رسماً سوت آغاز این ماجرا دمیده شده باشد. اتفاقاً آرسنال در نهایت در دقیقه ۱۱+۹۰ به گل تساوی رسید و شکل بازی عوض شد.
البته این قانون جدید مخالفان زیادی دارد. بازیکنان اعتقاد دارند بالا بردن زمان بازی‌ها در فصل‌های فشرده باشگاهی می‌تواند احتمال مصدومیت آنها را بالا ببرد.
مثلاً بعد از بازی سوپرجام انگلیس، کوین دی‌بروینه گفت هم بازیکنان آرسنال و هم بازیکنان منچسترسیتی به قانون جدید اعتراض دارند: «فرض کنید در هر مسابقه ۱۵ دقیقه بیشتر بازی کنیم. ما با بازیکنان آرسنال و حتی داوران در این باره صحبت کردیم. آنها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد اما این قانون جدید است. تنها می‌توانید حدس بزنید هنگام بازی با یک تیم سطح پایین که علاقه‌مند به اتلاف وقت است، چه اتفاقی می‌افتد. در ومبلی ما ۱۲ تا ۱۳ دقیقه بیشتر بازی کردیم.  بازی‌هایی با ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان بیشتر خواهیم دید. فکر می‌کنم این اوضاع در یکی، دو ماه آینده تغییر کند اما این مسابقه اول بود. اگر روز چهارشنبه در المپیاکوس با سویا بازی کنیم و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان اضافی در زمین باشیم و شنبه بعد بار دیگر بازی کنیم انگار ۲ وقت اضافه بیشتر در میدان بوده‌ایم. باید ببینیم اوضاع چگونه تغییر می‌کند اما این موضوع با عقل جور در نمی‌آید.»
رافائل واران دیگر بازیکنی است که از این قانون ابراز دلخوری کرده «به عنوان بازیکنان و سرمربیان ما سالیان سال نگرانی خود از تعداد زیاد بازی‌ها را ابراز کردیم. تقویم به شدت شلوغ است؛ در سطحی که برای سلامت فیزیکی و ذهنی بازیکنان خطرناک به نظر می‌رسد. با وجود واکنش‌های پیشین ما، حالا دستورات جدید برای فصل بعد از راه رسیده؛ بازی‌های طولانی‌تر، فشردگی بیشتر و احساسات کمتری که بازیکنان قادر به ابراز آن باشند. ما فقط می‌خواهیم در وضعیت خوبی به زمین برویم و صد درصد توانایی خود را به باشگاه و هواداران‌مان اعطا کنیم. چرا نظرات ما شنیده نمی‌شود؟» مدافع وسط فرانسوی می‌گوید: «به عنوان یک بازیکن هر روز از این شغل خوشحال‌ترم اما احساس می‌کنم این قوانین به بازی ما ضربه می‌زند. می‌خواهیم در بهترین حالت و با عملکرد فوق‌العاده هر هفته هواداران را خوشحال کنیم.»
حالا باید دید فصل بعد تیم‌ها چطور خودشان را با این قانون وفق می‌دهند. آیا حاضر می‌شوند بازی را زودتر به جریان بیندازند تا داوران سراغ وقت‌های اضافه 8-7 دقیقه‌ای نروند. با وضعیت فعلی شاید دیگر اصطلاح «دقیقه نودی» که بین هواداران فوتبال رایج است و در توصیف افرادی به کار می‌ورد که کارهای‌شان را در آخرین مهلت ممکن انجام می‌دهند از مد بیفتد و به جایش بگویند: «فلان فرد دقیقه صدی‌ است»!

 

جستجو
آرشیو تاریخی