صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

پرسپولیس – آلومینیوم و استقلال – نفت در دالان تاریخ؛

وقتی سرخابی‌ها به صخره خوردند

مرتضی طهوری
روزنامه‌نگار
بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از امروز به میزبانی شهر‌های مختلف کشورمان برگزار می‌شود. در هفته اول سرخابی‌های پایتخت به مصاف آلومینیوم و نفت آبادان می‌روند. بازی‌هایی که همواره دو تیم اول پایتخت را با سختی‌های بسیاری مواجه کرده است. به همین بهانه نگاهی به آمار تقابل‌های دو تیم خواهیم انداخت.

پرسپولیس – آلومینیوم

لیگ بیست و سوم برای سرخپوشان تهرانی که فصل گذشته موفق‌ترین تیم لیگ بوده و دبل کردند با بازی مقابل آلومینیوم و مجتبی حسینی در ورزشگاه آزادی تهران آغاز می‌شود. تاریخچه این مسابقه اما برخلاف بازی استقلال و صنعت نفت به علت طولانی نبودن حضور ایرالکو در لیگ برتر چندان طولانی نیست. به هر روی این دو تیم تا به امروز در لیگ برتر فوتبال ایران 5 بار به مصاف یکدیگر رفتند که آلومینیوم 2 پیروزی و پرسپولیس 3 پیروزی کسب کرده‌اند. اولین رقابت دو تیم در لیگ برتر اواخر آبان ماه 1399 برگزار شد، مسابقه‌ای که آخرین بازی پرسپولیس در فوتبال ایران پیش از سفر به قطر برای برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی بود. مسابقه‌ای که پرسپولیس در آن با تک گلی که حامد پاکدل ستاره آن فصل اراکی وارد دروازه حامد لک کرد با نتیجه یک بر صفر به سود آلومینیوم به پایان رسید. عملکرد شاگردان یحیی گل‌محمدی در آن رقابت باعث به وجود آمدن انتقادات بسیاری به او شد.
بازی با آلومینیوم برای پرسپولیس همواره رقابت سختی بوده و سرخپوشان برای کسب پیروزی در این مسابقه به دردسرهای زیادی افتاده‌‌اند. یکی دیگر از بازی‌های پرسپولیس مقابل آلومینیوم به رقابت‌های جام حذفی دو فصل پیش بازمی‌گردد. مسابقه‌ای که در آن پرسپولیس بازی را به شاگردان مهدی رحمتی واگذار کرد و از رسیدن به مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال ایران در آن فصل بازماند. اگرچه پرسپولیسی‌ها تا دقایق پایانی برای کسب پیروزی فرصت داشتند اما نمایش فوق‌العاده بازیکن‌های آلومینیوم اجازه رسیدن پرسپولیس به پیروزی را نداد. آن مسابقه البته از لحاظ اتفاقات داوری هم حاشیه‌های بسیاری را تجربه کرد. موضوعی که باعث به وجود آمدن اعتراضاتی از سوی دو تیم به کمیته داوران فدراسیون شد. یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی که برای بازی‌های این دو تیم در خانه آلومینیوم رخ می‌دهد به کیفیت چمن ورزشگاه شهر اراک بازمی‌گردد. چمنی که کیفیت پایین آن صدای تمام تیم‌های لیگ برتری را درآورده و تنها به رقابت مقابل استقلال و پرسپولیس مربوط نمی‌شود. البته باید توجه داشت که بازی امروز برای شاگردان گل‌محمدی بسیار سخت‌تر از آنچه در فصل‌های گذشته تجربه کرده بودند، خواهد بود چرا که روی نیمکت آلومینیوم در فصل جاری مجتبی حسینی می‌نشیند؛ سرمربی‌ای که به هدایت تیم‌های دفاعی شهرت دارد. آنچه باعث می‌شود پرسپولیس کار سختی برای کسب اولین پیروزی‌اش در فصل بیست و سوم داشته باشد.

استقلال – نفت آبادان

این بازی اولین محک جواد نکونام به عنوان سرمربی آبی‌پوشان پایتخت محسوب می‌شود. مسابقه‌ای که برخلاف فصل گذشته که برزیلی‌های ایران شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کردند، همواره برای آبی‌های تهرانی سخت بوده. در طول 18 بازی لیگ برتری دو تیم، سهم استقلال 10 پیروزی و سهم نفت آبادان 7 پیروزی بوده. کفه ترازو به سمت استقلال سنگینی می‌کند اما باید گفت شاگردان جواد نکونام در بازی هفته اول لیگ بیست و سوم به علت شرایط نامطلوبی که در تابستان امسال تجربه کرده‌اند، کار سختی برای رسیدن به پیروزی مقابل شاگردان عبدالله ویسی دارند. بخصوص اینکه آنها فصل گذشته را با حضور در رتبه‌های انتهایی جدول به پایان رساندند و برای جلوگیری از تکرار این موضوع در فصل جاری از ابتدا با قدرت لیگ را آغاز خواهند کرد.
جدال آبی‌پوشان تهرانی با زردهای آبادانی همواره حاشیه‌های بسیاری را تجربه کرده، جنجال‌هایی که تا مدت‌ها نقل محافل فوتبالی و ورزشی بود. آخرین حاشیه‌ای که جدال‌های این دو تیم تجربه کرد به آخرین مصاف‌شان در لیگ برتر بازمی‌گردد. رقابتی که اردیبهشت‌ماه سال جاری به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و در جریان آن سیدحسین حسینی دروازه‌بان وقت آبی‌پوشان که آن زمان شرایط مطلوبی از نظر بحث فنی نداشت، گل بدی را دریافت کرد. گلی که با وجود پیروزی شاگردان ساپینتو در آن مسابقه تا مدت‌ها دستمایه هواداران آبی‌پوشان بود. این اتفاق البته شروع کننده سیر جدایی نافرجام سیدحسین حسینی از جمع استقلالی‌ها محسوب می‌شد. این بازی یک حاشیه مهم دیگر هم داشت، آن هم به شعار هواداران تیم تهرانی علیه خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال به علت صحنه‌های حساسی که در بازی به وجود آمد، بود. عبدالله ویسی سرمربی برزیلی‌های ایران در آن مسابقه هم پس از بازی به شبکه ورزش رفت و مصاحبه طوفانی‌ای را علیه کمیته داوران و فدراسیون فوتبال انجام داد.
در این بازی خبرهایی مبنی بر پیدا شدن خریدار چینی برای باشگاه استقلال منتشر شد. جالب اینکه نماینده شرکت مذکور برای اولین بار در جریان بازی این تیم مقابل نفت به ورزشگاه آزادی آمده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی