صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان با همراهی پژمان درستکار

سرمربی در ترکیه اردو در تهران

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان توانست به عنوان قهرمانی برسد. این موفقیت در حالی برای شاگردان بهنام احسان‌پور به دست آمد که نوجوانان ایران سال گذشته در قهرمانی جهان که به میزبانی ایتالیا برگزار شد با هدایت مجید ترکان از رسیدن به سکوی قهرمانی هم بازمانده بودند. امسال اما ۲ مدال طلای اهورا خاطری در وزن ۴۵ کیلوگرم و سینا خلیلی در وزن ۶۵ کیلوگرم، ۲ مدال نقره سجاد پیردایه در وزن ۶۰ کیلوگرم و ابوالفضل حسینی در وزن ۷۱ کیلوگرم و ۲ مدال برنز سام سیار در وزن ۴۸ کیلوگرم و توحید نوری در وزن ۹۲ کیلوگرم و کسب ۱۵۶ امتیاز قهرمانی را به تیم ایران رساند. موفقیتی چشمگیر که می‌تواند در کارنامه بهنام احسان‌پور به عنوان یک موفقیت بزرگ ثبت شود.
نکته مهم این مسابقات اما حضور پژمان درستکار در کنار این تیم بود. تصمیمی عجیب و نادر که قبل از این هیچ‌وقت نظیر آن‌ را شاهد نبودیم. پژمان درستکار به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان راهی ترکیه شد تا در کنار این تیم قرار بگیرد و ظاهراً کمک مشورتی به این تیم بدهد؛ کاری که مسئولیتش بر عهده فرد دیگری است. علاوه بر این سفر سرمربی تیم ملی کشتی آزاد به ترکیه در حالی انجام شد که تیم ملی کشتی آزاد اردوی آماده‌سازی خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی در تهران برگزار کرده و غیبت آقای سرمربی در اردوی تیم ملی جالب توجه است.
درستکار باید بالای سر تیمش باشد تا در کمتر از یک ماه تا آغاز مسابقات قهرمانی جهان تیمش به اوج آمادگی برسد و روزهای مهم آماده‌سازی را از دست ندهد. هنوز کسی فراموش نکرده که چند ماه پیش هم به دلیل سفر درستکار به امریکا و غیبت در اردوها و چند تورنمنت مهم  بین‌المللی؛ تیم ملی کشتی آزاد دچار مشکل شد و خیلی‌ها عقیده داشتند که عدم حضور او باعث شد تا تیم ملی کشتی آزاد در قهرمانی آسیا هم نتیجه نگیرد.
حالا این بار او برای همراهی تیم نوجوانان راهی ترکیه شد و تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان را چند روز به حال خود رها کرد. این در حالی است که پستی تعریف شده در فدراسیون کشتی وجود دارد به عنوان مدیر تیم‌های ملی که اتفاقاً مهم‌ترین کارش حضور در همین مسابقات است که بالای سر تیم‌های پایه حضور داشته باشد و به این تیم‌ها کمک کند اما مشخص نیست که چه اتفاقی رخ داده که محسن کاوه به عنوان مدیر تیم‌های ملی در تهران مانده و درستکار انجام وظایف او را برعهده گرفته است. این نمونه بارز تداخل در وظایف دیگران است که از سرمربی تیم ملی سر زد. هر چند که حتماً این کار با هماهنگی رئیس فدراسیون انجام شده و تصمیمی نبوده که سرمربی تیم ملی سرخود انجام بدهد.
البته وقتی فردی چند مسئولیت مهم را برعهده می‌گیرد از این اتفاقات هم کم نمی‌افتد. محسن کاوه هم‌زمان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان است و این تیم اردو داشت و احتمالاً به همین دلیل او تیم جوانان را رها نکرده تا به ترکیه برود اما پژمان درستکار تیم بزرگسالان را رها کرد و به ترکیه رفت.
این اتفاق عجیب اما علاوه بر اینکه به لحاظ ساختاری تداخل در انجام وظیفه دیگران است، یک تجربه شکست خورده هم هست. در دوره مدیریت رسول خادم هم این روش به نحو دیگری تجربه شد اما در نهایت نتایج خوبی را در پی نداشت. رسول خادم یک نفر را به عنوان سرمربی تیم نوجوانان و یا جوانان انتخاب می‌کرد و بعد برخی از افراد را در سمت‌های مختلف مثلاً مدیر تیم‌های ملی و یا دبیر فدراسیون همراه این تیم برای کمک به کادرفنی به مسابقات اعزام می‌کرد اما به‌ مرور زمان مشخص شد که این نتایج نه تنها کمکی به عملکرد تیم‌های ملی نکرد، بلکه باعث اختلاف در تیم‌های ملی هم شد.

جستجو
آرشیو تاریخی