چرا سطح دوم فوتبال آلمان تا این حد جذاب است؟

لذت فوتبال در بوندس‌لیگا 2

فوتبال اروپا از هفته آتی رسماً شروع می‌شود اما در حال حاضر دو هفته‌ای می‌شود که بوندس‌لیگا 2 شروع شده. لیگی به غایت جذاب که شاید دست‌کم گرفته شود. هفته پیش سایت اتلتیک گزارشی جذاب درباره این لیگ منتشر کرد که بد نیست با هم خلاصه‌ای از آن را مرور کنیم:
مانند چمپیونشیپ انگلستان، بوندس‌لیگای 2 هم لیگی بسیار تماشایی و هیجان‌انگیز است. اینجا همیشه داستانی وجود دارد و معمولاً یک فاجعه هم در جریان است و برخلاف لیگ دسته بالاتر هفته به هفته بهتر و سرگرم‌کننده‌تر می‌شود.
این تبدیل به یک کلیشه شده است که بخواهند از آن به عنوان یکی از بهترین لیگ‌های دنیا نام ببرند البته که در آن حس شوخ‌طبعی و شیطنت وجود دارد، اما جذابیت آن واقعی است. در واقع، ممکن است که یک ترکیب اجتماعی بی‌نقص برای عصر مدرن محسوب شود. درست است، فوتبال به همان اندازه که خوب است، بد هم می‌تواند باشد.
این‌ لیگ بسیار سنتی و آلمانی است و تیم‌ها از لحاظ منطقه‌ای گسترش خوبی دارند. حضور تنها دو  تیم از آلمان شرقی سابق -هانزا روشتوک و اف‌سی ماگدبرگ- مشخصاً ضعف است. اما تجربه روزهای بازی بسیار ارزشمند و جالب توجه است. بزرگترین ورزشگاه 57 هزار نفر ظرفیت دارد و کوچکترینش 10 هزار نفر و هفته به هفته در طول فصل جمعیت آنها پر می‌شود.
هامبورگ شش سال است که در این دسته از فوتبال بازی می‌کند و در پی پیدا کردن راه‌هایی برای صعود به سطح بالاتر است اما در حالی که هامبورگ در بوندس‌لیگای 2 مشهورترین تیم‌ شناخته می‌شود اما به ندرت یک بیگانه محسوب می‌شود. در این دسته نورنبرگ و کایزرسلاترن از نظر تاریخی و بازیکنی تیم‌های مشهوری به شمار می‌روند. هرتابرلین هم دیگر تیمی است که سال گذشته به همراه شالکه به بوندس‌لیگای 2 سقوط کردند و امسال حضورشان گرمابخش خواهد بود.
در هفته اول تیم الورزبرگ که به تازگی به بوندس‌لیگای 2 صعود کرده و ظرفیت ورزشگاه‌شان 10 هزار نفر است، اولین بازی خود را در این سطح انجام داد. الورزبرگ شهری کوچک در جنوب غربی آلمان است که به زحمت جمعیتی بالغ بر 12 هزار نفر دارد. این باعث می‌شود که آنها شبیه شهر ولز (نه آن کشور معروف، شهر ولز با این اسم Wells) در انگلیس شوند. همچنین آنها رقابت را مقابل هانوفر در ابتدای بازی با نتیجه‌ 2 بر صفر آغاز کردند.
هانوفر یک قدرت سقوط‌ کرده نیست، آنها شهری به اندازه‌ منچستر هستند که تا کنون دو بار قهرمان لیگ آلمان هم شده‌‌اند. الورزبرگ نتوانست برتری خود را حفظ کند، اما آنها یک امتیاز را حفظ کردند و با توجه به شرایط، نتیجه‌ قابل توجهی بود. با این وجود در این سطح این نتیجه به طرز غریبی عادی به نظر می‌رسد.
بعد از همه‌ این موارد، قهرمان فصل گذشته‌ بوندس‌لیگای 2 هایدنهایم بود. در حالی که فصل بعد باید به مصاف تیم‌هایی همچون بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند بروند. رانندگان تیم‌ها برای پیدا کردن این تیم باید روی نقشه خیلی زوم کنند. هایدنهایم یکی از شهرهای جنوبی آلمان است. با سقف‌های کاهگلی قرمزرنگ و حومه‌های شهر سرسبز. ورزشگاه خانگی آنان ظرفیتش 15 هزار نفر است.
دستاورد آنها فقط یکی از جنبه‌های قصه‌ بلندی است که به صورت نیمه‌ منظم در این سطح تکرار می‌شود. هامبورگ قدرتمند به نظر می‌رسد، هرتابرلین و شالکه قطعاً بهتر می‌شوند، سن پائولی اولین بازی‌شان را بردند و آنها هم چشم به صعود دارند. کارلسروهه هم مثل فورتونا خوب به نظر‌ می‌رسد.
اما همیشه دو تیم به طور مستقیم صعود می‌کنند و بقیه‌ امیدها به بازی پلی‌آف خواهد بود و آن هم پاداش تیم‌هایی است که بتوانند از این آشفتگی و رقابتِ تنگاتنگ جان سالم به در ببرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی