سریال مصیبت‌های ژیمناستیک به یونیورسیاد رسید

توریست‌های ژیمناست؛ از چنگدو تا هانگژو!

سی و یکمین دوره بازی‌های یونیورسیاد دانشجویان جهان از 6 الی 17 مردادماه در چنگدو چین در حال برگزاری است. ایران در 11 رشته ورزشی در این مسابقات شرکت کرده و ژیمناستیک یکی از رشته‌های اعزامی تیم ایران است. رشته‌ای که البته فدراسیون آن با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و رئیس آن رسمیت ندارد و در چند ماهه اخیر چندین اعزام آن به همین دلیل منتفی شده.
تیم ملی ژیمناستیک ایران با ترکیب مهدی احمدکهنی،  محمدرضا خسرونژاد و مهدی الفتی راهی مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان در چین شد تا در وسایل انفرادی رقابت کنند اما 2 ملی‌پوش ایران بدون برگزاری مسابقه به ایران بازگشتند! در حالی که خسرونژاد در وسیله‌های پارالل و الفتی در وسیله پرش خرک باید مسابقه می‌دادند اما در استارت لیست نام آنها وجود نداشت و تنها احمد کهنی در وسیله دارحلقه مسابقه داد.
 علت اصلی حذف این ملی‌پوشان اعتبار نداشتن لایسنس آنها بود که باید یک هفته یا چند روز قبل از شروع مسابقه انجام می‌شد اما در نهایت به دلیل عدم رسمیت فدراسیون ژیمناستیک صورت نگرفت تا این دو ورزشکار تنها به شکل توریست و تماشاگر در چنگدو حضور پیدا کرده و بعد از انجام مسابقه به ایران بازگردند.
 
پاسخ منفی FIG به فدراسیون دانشگاهی و کمیته المپیک
مهدی الفتی و محمدرضا خسرونژاد به دلیل پایان اعتبار لایسنس نتوانستند در یونیورسیاد شرکت کنند. این در حالیست که همه مسئولان فدراسیون و ورزشکاران از این موضوع مطلع بودند و با امید به اینکه ممکن است تا زمان شروع مسابقه مشکل حل شود،  راهی چین شدند.
حقدادی رئیس فعلی فدراسیون که خود نیز از این موضوع مطلع بود،  برای گرفتن لایسنس دست به دامن فدراسیون ورزش دانشگاهی شد اما فدراسیون جهانی این درخواست را نپذیرفت و اعلام کرد این درخواست باید از طریق رئیس سابق فدراسیون یعنی زهرا اینچه‌درگاهی صورت بگیرد که هنوز از سوی FIG به عنوان رئیس قانونی فدراسیون ژیمناستیک شناخته می‌شود.
 در حالی که مدت کوتاهی به مسابقات زمان باقی مانده بود،  حقدادی نامه‌ای دست نویس بدون امضا و سربرگ آن هم با واسطه برای اینچه‌درگاهی ارسال کرد؛ اما اینچه درگاهی بواسطه عدم رسمیت نامه آن را نپذیرفت. حتی مادر یکی از ورزشکاران نیز در تماس با زهرا اینچه‌درگاهی از وی خواست تا مشکل ۲ ورزشکار که لایسنس ندارند را حل کند. رئیس سابق فدراسیون ژیمناستیک از مادر آن ورزشکار درخواست کرد تا ۲ ژیمناست همراه با سرمربی و رئیس در فدراسیون حضور پیدا کنند و حقدادی نیز کتباً بنویسد که مشکلی در این خصوص وجود ندارد تا بعدها شائبه دخالت در امور فدراسیون مطرح نشود.
اما بعد از گذشت یک روز هیچ اتفاقی نیفتاد و آن ورزشکار در تماس با اینچه‌درگاهی اعلام کرد که در فرودگاه هستند و احتمالاً مشکل حل خواهد شد اما با شروع مسابقات نام ایران در استارت لیست قرار نگرفت تا ملی‌پوشان کشورمان این مسابقات را از دست بدهند.
حقدادی در ادامه از طریق کمیته ملی المپیک هم برای گرفتن لایسنس اقدام کرد و از همین رو نامه‌ای با امضای مناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک به فدراسیون جهانی ارسال شد و فدراسیون جهانی نیز این نامه را به رسمیت نشناخت و تأکید کرد که درخواست لایسنس تنها باید از سوی فدراسیون و رئیس قانونی آن یعنی اینچه درگاهی ارسال شده تا این فدراسیون جهانی آن را در دستور کار قرار دهد و حتی نامه کمیته‌های ملی المپیک نیز در این زمینه اعتباری ندارد.
 
سریال مشکلات
به هانگژو می‌رسد؟
فدراسیون ژیمناستیک درگیر مشکلات عجیب و پیچیده‌ای شده که تبعات آن گریبانگیر ژیمناست‌ها شده و سبب شده تا ورزشکاران این رشته به محاق بروند. کنسل شدن اعزام ورزشکاران این رشته به 3 مسابقه برون مرزی به دلیل نداشتن ایمیل رسمی و عدم رسمیت فدراسیون از جمله تبعات تأسفبار اختلافات در این رشته بوده و حالا دامنه آن به بازی‌های یونیورسیاد نیز کشیده شده است.
از سوی دیگر فدراسیون جهانی ژیمناستیک نیز در یک نامه خواستار پاسخگویی متولیان ورزش ایران به مشکلات این رشته و اتفاقات رخ داده در انتخابات غیرقانونی روزهای پایانی سال گذشته شده که در نهایت کمیته ملی المپیک بعد از چند جلسه مفصل با وکلا و وزارت ورزش پاسخ این نامه و 3 پرسش اساسی FIG را ارسال کرده.
 با این وجود ادامه این روند حتی می‌تواند حضور ژیمناست‌های ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو را نیز به خطر بیندازد و ژیمناستیک در ادامه مشکلاتش از حضور در هانگژو نیز محروم شود.

جستجو
آرشیو تاریخی