صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

چرا استقلال بازیکنان عالی ندارد؟

آبی‌ها به جاده خاکی زده‌اند

وصال روحانـی
روزنامه نگار

برخی می‌گویند با اینکه استقلال خریدهای لازم و مفیدی برای فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور نداشته و علی خطیر هم مدیر ضعیف و ناتوانی
است،  این تیم به لطف کاربلد بودن جواد نکونام نتایج خوبی خواهد گرفت اما این ادعا هیچ بنیاد علمی ندارد و فقط برای دلخوش کردن هواداران این باشگاه به کار می‌آید که البته عمر این کاربرد هم کوتاه خواهد بود.
نکونام البته مربی بدی نیست و در نتیجه‌گیری مهارت دارد اما او فقط ماهر در چیدن ترکیب‌های دفاعی است و تا وقتی الزام به دفاع کردن و گلزنی در ضد حملات و ضربات ایستگاهی دارد، موفق عمل می‌کند اما هیچ طرح روشن و کارآمدی در روش‌های تهاجمی ندارد و وقتی حریف مثل تیم وی مشغول کارهای دفاعی شود و او مجبور به تهاجم شود، دستش رو و دریای معایبش در این زمینه آشکار می‌گردد.
او به قولی یک کارلوس کی‌روش ثانوی ولی ورژن بسیار ضعیف‌تری از اوست و با این صفات نمی‌توان در یک لیگ بشدت فرسایشی و 30 هفته‌ای که در آن تنوع تاکتیک‌ها و تعدد گزینش‌ها یک شرط حیاتی است، به ساحل نجات رسید.
این یک واقعیت مسلم است که حتی مربیان بزرگ جهان هم تا زمانی که بازیکنانی عالی و باکیفیت در اختیار نداشته باشند، قادر به نتیجه‌گیری نیستند اما عکس آن صادق است و اگر یک تیم بازیکنان بزرگ متعددی داشته باشد، گاهی با یک مربی متوسط هم به موفقیت می‌رسد و به جام‌های قهرمانی دست می‌یابد.
 حالا که هیچ یک از این دو اصل برای آبی‌های تهرانی صدق نمی‌کند، آیا باید به نتیجه‌گیری آنها در لیگ بیست و سوم امید بست؟ وقتی نکونام مربی بزرگی نیست و به هر دلیل موجه و غیرموجهی خرید بازیکنان توانا و برجسته هم برای این باشگاه امکان‌پذیر نشده، چطور می‌توان آنها را رهرو مسیر توفیقی دانست که در آن ناهمواری‌ها فراوان است و رقبای اصلی استقلال با خریدهای خوب و تازه تا بن دندان مسلح شده‌اند و سرمربیان‌شان هم اگر بسیار جامع‌الشرایط‌تر و بهتر از نکونام نباشند، قطعاً از او پایین‌تر نیستند.
بله، به نظر می‌رسد منادیان موفقیت آبی‌ها در لیگ در شرف آغاز، پایه استدلال‌شان چوبین است و به جاده خاکی
 زده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی