صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

از آن بازی نحس مقابل انگلیس تا شروعی مشترک و تازه در لیگ ترکیه

کایسری؛ بال پرواز زوج حسینی- کریمی

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
حضور دو بازیکن ممتاز و پرتجربه ایرانی همچون سیدمجید حسینی و علی کریمی در ترکیب کایسری اسپور در فصل جدید لیگ برتر فوتبال ترکیه،  یک بار دیگر این مسابقه‌ها را مورد توجه فزاینده ورزشدوستان ایرانی قرار داده است.
حسینی که ششمین سال حضورش را در این لیگ تجربه می‌کند،  پس از سه سال ارائه بازی‌های محکم و موفق برای ترابزون اسپور،  در سال چهارم سر از کایسری درآورد و نمایش‌هایش طی دو سال گذشته آنقدر خوب بود که این تیم امسال نیز از این مدافع وسط قدرتی و کارساز اسبق استقلال تهران در ترکیب خود بهره خواهد گرفت. الحاق علی کریمی،  دیگر بازیکن پیشیـــــــــــــــــن آبی‌های تهرانی به کایسری اسپور هم زمانی تحقق یافت که این ‌هافبک وسط بازی‌ساز پس از دو مقطع حضور در لیگ قطر به ترکیه رفت و بازیکن لیگ این کشور شد و حالا می‌خواهد سومین فصل حضورش در این لیگ را هم آغاز کند.
همکاری مجدد این دو ایرانی کارساز که سلاح اصلی یکی‌شان حضوری قدرتمندانه در قلب خط دفاعی و سرکوب طرح‌های تهاجمی حریفان است و حربه عمده نفر دوم هوش در بازی‌خوانی و جاری کردن امواج تهاجمی یارانش در زمین به گونه‌ای برای فوتبالدوستان ایرانی جالب و مهم است که تعقیب وقایع فصل جدید لیگ ترکیه را برایشان از بسیاری از لیگ‌های ولو سطح بالاتر اروپا ضروری‌تر
می‌سازد.
ترکیب غریبی
که «کی‌روش» برگزید
9 ماه پیش که دور نهایی جام جهانی 2022 در قطر جریان داشت،  مجید حسینی و علی کریمی از یک نظر و در  ارتباط با یک واقعه خاص به طور مشترک مورد ملامت قرار گرفتند و انواع انتقادات شامل حال‌شان شد. البته «تقصیرکار» اصلی کارلوس کــــــــــــــــــــی‌روش،  سرمــــــــــــــــــربی پرتغالی تیم ملی ایران بود که در میان حیرت شدید ناظران برای بازی بسیار حساس مقابل انگلیس،  حسینی را در قلب دفاع قرار داد و پست‌ هافبک وسط محوری را هم به کریمی سپرد. کی‌روش در حالی از این دو در ترکیب ثابت سود جست که کریمی طی دو سال و نیم قبل از آن دیدار حتی یک بازی ملی هم انجام نداده و به سبب تعدد مصدومیت‌های مزمن‌اش و تغییر دادن چندباره باشگاه‌هایش و البته دوری از فرم ایده‌آل حتی به اردوی ملی دعوت هم نشده یا در آخرین غربال‌ها خط خورده بود.
سیدمجید حسینی هم وصفی مشابه داشت و آسیب‌دیدگی از ناحیه رباط صلیبی و 10 ماه خانه‌نشینی و سپس مضرات و خلل‌های ناشی از تغییر باشگاه دادن و جا افتادن در ترکیب کایسری اسپور بعد از چهار سال اخت شدن با ترابزون سبب شده بود دو سال از اردوی ملی دور بماند و شرایط محکم و مطمئن گذشته‌اش را از دست بدهد.
 
وظایفی که انجام نشد
این عوامل سبب شد همه ناظران به این باور برسند که کی‌روش به سان سلف کروات خود (دراگان اسکوچیچ) از زوج کاملاً هماهنگ و  آشنای شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان در مرکز خط دفاعی تیم ملی استفاده کند؛ کاری که کی‌روش با کم‌هوشی شگفت‌انگیز و بی‌انصافی قابل تأملی از آن غافل ماند و حسینی را در کنار مرتضی پورعلی گنجی،  مدافع وسط پرسپولیس (که این یکی هم از مصدومیت و ناآمادگی محسوس در هفت- هشت ماه منتهی به جام جهانی قطر رنج می‌برد) در مرکز خط دفاعی قرار داد و از کریمی هم خواست که مثل بخشی از مقطع اول زمامداری طولانی مدتش در تیم ملی ایران،  اداره مرکز میدان را در دست گیرد.
کارهایی که البته نه از حسینی برآمد و نه از کریمی سر زد و ناآمادگی آنها و پورعلی گنجی سهم مهمی در ثبت شکست بنیان‌برافکن 2-6 ایران مقابل انگلیس داشت. کی‌روش در حالی از بهره‌گیری از ترکیب خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان در دفاع وسط امتناع کرد که آنها نه تنها در دوره حضورشان در پرسپولیس یک فصل زوج دفاع وسط ثابت این تیم بودند بلکه در دو سال آخر شرکت‌شان در لیگ قطر هم مدافعان وسط فیکس تیم الاهلی این کشور بودند و به سرعت و بدون حتی یک نگاه فکر یکدیگر را می‌خواندند و هماهنگ توپ می‌زدند و مهاجمان رقیب را بی‌اثر می‌ساختند.
 
حالا که «آنها» سالم‌اند
از آن بازی نحس مقابل انگلیس ماه‌ها گذشته و حالا در خط استارت فصل جدید لیگ ترکیه،  سیدمجید حسینی و علی کریمی ناکامان بزرگ آن مسابقه بدفرجام در جام جهانی بیست و یکم به شروعی تازه و مشترک و بسیار بهتر در لیگ ترکیه می‌اندیشند. آنها می‌خواهند به لطف سلامت جسمانی و مهارتی که محصول سال‌ها بازی در لیگ برتر ایران و لیگ‌های خارجی است،  به پرواز درآیند و عالی ظاهر شوند تا اگر امیر قلعه‌نویی سرمربی فعلی تیم ملی ایران آنها را برای مرحله نهایی جام ملت‌های آسیای 2023 (دی و بهمن امسال در قطر) و دیدارهای تدارکاتی پیش از آن در شهریور و مهر دعوت کند،  در کمال آمادگی باشند و چنان بدرخشند که «ژنرال» برخلاف کی‌روش از رویکرد به آنها اصلاً پشیمان نشود. کایسری اسپور و مسابقاتش در فصل جدید و نتایجی که می‌گیرد،  به واقع می‌تواند بال پرواز زوج حسینی و کریمی به سوی اهدافی باشد که از آنها سخن گفتیم.
 
بهره‌های دومنظوره
ایران 47 سال است که جام ملت‌های آسیا را فتح نکرده و اسفبارتر اینکه طی این مدت مدید حتی یک بار به بازی فینال هم نرسیده است. شروعی خوب برای حسینی و کریمی در فصل جدید لیگ ترکیه و حضور موفقیت‌آمیز احتمالی آنها در دیدار دوستانه 16 شهریور مقابل بلغارستان و سپس ایام فیفادی مهرماه (و بازی با عراق و قطر و اردن در آن تاریخ) می‌تواند هم روحیه و عزم آنها را محکم‌تر کند و هم قلعه‌نویی را به ارزش آنان و لزوم حضورشان در آوردگاه قطر واقف‌تر سازد. به سبب همه این مسائل و الزام‌ها شروع فصل تازه لیگ ترکیه و جایگاه حسینی و کریمی در ترکیب کایسری اسپور مسائلی است که نه فقط بهره‌هایی حرفه‌ای و فردی برای این دو بازیکن دارد بلکه در ترسیم سرنوشت یوزها در جام ملت‌های آسیای 2023 هم بدون سهم و اثر نخواهد بود.
 
کم ‌قیمت اما مؤثر و جسور
برای کامل شدن مباحث بد نیست بدانید مجید حسینی 27 ساله با پیشینه انجام 22 بازی ملی و پس از کامل کردن پنج فصل حضورش در لیگ ترکیه در «ترانسفرمارکت» 4/1 میلیون یورو قیمت‌گذاری شده که البته در قیاس با بهای امثال طارمی،  آزمون و جهانبخش بسیار اندک است. او طی 5 فصل حضور در سوپرلیگ ترکیه 112 بازی در این عرصه انجام داده و سه گل هم به ثمر رسانده که از این تعداد بازی 25 مسابقه در فصل گذشته برگزار شد و دو گل از سه گل زده او در همین فصل به ثمر رسید. علی کریمی هم با 29 سال سن و سابقه انجام 16 بازی ملی قیمتی 550 هزار یورویی رویش گذاشته شده که از بهای حسینی هم کمتر است.
قرارداد کریمی با کایسری اسپور تا تابستان سال آینده (2024) اعتبار دارد و از آنجا که وی طی فصل گذشته از انجام 20 بازی برای کایسری و 934 دقیقه حضور در میدان فراتر نرفت و بیشتر از دو گل نزد (که البته وظیفه اول مردان خط میانی گلزنی نیست) نمی‌توان حدس زد که 10 ماه بعد کایسری،  کریمی را پای قرارداد تازه‌ای خواهد نشاند و یا او را به تیمی دیگر خواهد فروخت. آنچه قطعی می‌نماید،  این است که این‌ هافبک فنی و فکور آنقدر باارزش است که کایسری او را به آسانی از دست ندهد و این چیزی است که البته در ارتباط کایسری با مجید حسینی و نگاه این باشگاه به این مدافع جسور و قدرتی کشورمان هم قابل حس کردن است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی